طرح بانک مرکزی برای مبارزه با قمار و شرط‌بندی

کدخبر: ۳۷۵۹۰۳
اقتصاد نیوز:بانک مرکزی از زمینه‌سازی برای مبارزه با قمار و شرط‌بندی در بستر تراکنش‌های مالی خبر داد.
طرح بانک مرکزی برای مبارزه با قمار و شرط‌بندی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین این بانک  با اشاره به پروژه‌های حوزه «مبارزه با پول‌شویی» عنوان کرد: در این زمینه پروژه‌های بسیاری در دست اقدام است که به دلیل محرمانگی نمی‌توان به آن‌ها پرداخت. اما یک قاعده کلی وجود دارد که برای انجام هر تراکنش، باید «مبدأ»، «مقصد» و «بابت» آن مشخص باشد. هر چیزی که خلاف این امر است، طبیعتاً تراکنش مشکوک محسوب می‌شود. خوشبختانه این سامانه در حال حاضر عملیاتی شده و به‌تدریج قابلیت‌های آن در تکمیل و بهبود می‌یابد.

مقام مسئول بانک مرکزی درباره طرح‌هایی که در سال 1398 به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: دراین‌باره می‌توان به «طرح مبارزه با پول‌شویی» و سامانه مرتبط با آن و نیز «رمز دوم پویا» که با همکاری شبکه بانکی و صنعت بانکداری اجرایی شده است، اشاره کرد. همچنین از دیگر پروژه‌ها می‌توان «اعمال سقف بر تراکنش‌های حوزه پرداخت و غیرحضوری» را عنوان کرد که در برهه‌ای به‌خصوص در بازار ارز از این امر سوءاستفاده می‌شد. همچنین از دیگر موارد، پروژه‌های مرتبط با اصلاح نظام کارمزد هستند که در حال حاضر «فاز یک» این پروژه عملیاتی شده و در آینده نزدیک در خروجی‌ها شاهد نتایج و اعمال نظام کارمزدی خواهیم بود.

محرمیان با برشمردن تعدادی دیگر از پروژه‌های این حوزه عنوان کرد: «کیف الکترونیک پول» از دیگر مواردی است که اجرایی شده است. در حال حاضر، در رابطه با «قانون جدید چک»ٰ، «سامانه پیچک» به‌زودی اجرایی و نهایی می‌شود و مطابق آن هر قطعه چکی که در کشور صادر می‌شود، باید در این سامانه ثبت شود. با عملیاتی شدن و پیاده‌سازی این سامانه، از موارد پول‌شویی که به‌واسطه ابزار چک رخ می‌دهد، جلوگیری به عمل می‌آید.

وی در توضیح طرح‌های «حوزه مبارزه با قمار و شرط‌بندی» توضیح داد:‌ پروژه‌های بسیار مهمی در این زمینه با همکاری «پلیس فتا» و «دادستانی» در دست اقدام است که این موارد امسال نهایی می‌شود. تمام مواردی که پیشتر و در بالا به آن‌ها اشاره شد، امسال عملیاتی شده یا در سال جاری عملیاتی می‌شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید