کرونا ضعیف نشد /وضعیت قرمز برقرار است

نوسان نگران کننده آمار کرونا در آذرماه

کدخبر: ۳۷۷۹۵۳
18 اذر ماه راوی رکوردهایی بود که هنوز وضعیت کرونا در ایران را نگران کننده توصیف می کنند. در همین خصوص تعداد فوتی‌ها که چند روزی نزولی شده بود، دوباره به بالای 300 نفر بازگشت.
نوسان نگران کننده آمار کرونا در آذرماه

به گزارش اقتصادنیوز، در روزهای ابتدایی آذرماه، آمارهای کرونا شکلی نوسانی داشت. گاهی تلخ و گاهی امیدوار کننده . در حالیکه آمارهای وزارت بهداشت و درمان در هفت روز گذشته روندی نزولی را از متغیرهای نگران کننده کرونایی نشان می داد اما روز گذشته باز هم این آمار به تلخی گرایید.

برهمین اساس در حالی که از دوازده آذرماه میزان مرگ و میر روندی نزولی داشت اما روز گذشته با بیشترین رشد روزانه در یک ماه اخیر به 39 نفر نسبت به روز قبل افزایش یافت. در بخش ابتلا نیز شاهد رشدی اندک بودیم . اما آیا قرار است آمارهای نگران کننده نزولی باشند یا صعودی؟

رکورد رشد فوتی ها

شمار جانباختگان کرونا روز گذشته هجدهم آذرماه، به حدی معادل با 323 نفر رسید. این رقم نسبت به روز قبل آن 13.72 درصد رشد را به ثبت رسانده است. در یک ماه گذشته چنین رشدی بی سابقه بوده است.

این در حالیست که از نیمه آذر ماه شمار جانباختگان کرونا در هر روز به کمتر از 300 نفر نزول پیدا کرده بود. اما اکنون بازهم این آمار رو به فزونی گرفته است.

به نظر می رسد رفتار نوسانی تبدیل به خصیصه آمارهای آذر شده است. از همان ابتدا پس از هر کاهشی در آمار فوتی های روزانه بر اثر ابتلا به این بیماری، ناگزیر افزایشی رخ می داد. این اتفاق در آمار فوتی های کرونا اشاره به آن دارد که اگر هم نزولی در بخش هایی مشاهده می شود بسیار شکننده است و می تواند بازهم روند را افزایشی کند.

اکنون برای بررسی دقیقتر به سراغ حد ابتلایان در این روز می رویم تاشیوع کرونا ارزیابی شود.کرونا 18 آذر

رکورد تست روزانه 

در 18 آذر ماه تعداد 11 هزار و 23 نفر به این بیماری مبتلا شدند. این آمار در حالی ثبت شد که در روز قبل از آن پس از 26 روز باز هم به محدوده 10 هزار نفر عقب گرد کرده بودیم. 

از روز 13 آذر روند ابتلا مسیری نزولی داشت که در این روز به یکباره صعودی 196 نفره را تجربه کرد.

همگام با افزایش ابتلا میزان تست های روزانه نیز برای دومین روز متوالی رکوردی دیگر را به ثبت رساند. در همین خصوص شمار تستهایی که در روز 18 آذر از بیماران مشکوک به کرونا گرفته شده، 45 هزار و 495 مورد بوده است. این رقم بیشترین حد روزانه تست در تمام مدت شیوع کرونا است.

اما چه متغیری می تواند حد شیوع کرونا را بهتر توصیف کند؟

کرونا 18 آذر

متغیر شیوع کرونا

زمانی که مجموع مبتلایان به کرونا را به کل تست‌های گرفته شده از ابتدا تاکنون تقسیم می کنیم رقم حاصل می تواند شاخصی از قدرت شیوع کرونا باشد.

بر این اساس شاخص شیوع کرونا در ایران در روز 18 آذر، حدی معادل با 16.4 درصد را به ثبت رسانده است . این رقم در قیاس با تمام ارقام ثبت شده در پاییز بیشترین حد این متغیر به حساب می آید. 

رکوردی که متغیر شیوع کرونا در این روز رقم زد حاکی از آن است که نمی توان گفت همه گیری کرونا ضعیف تر شده است.

نوسان فوتی های روزانه کرونا در کنار این حد از شیوع به نکته مهمی اشاره دارد. با وجود آنکه در روزهای اخیر میزان بهبودیافتگان از این بیماری به حد بالایی رسیده و بستری های روزانه نیز در بخش های عادی و بدحال نزولی جدی را تجربه کرده اند، اما نوسانات فوتی ها و حد بالای متغیر شیوع کرونا نشان از آن دارد که هنوز وضعیت این بیماری قرمز است.

کرونا 18 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید