«عدنان مزارعی» اقتصاددان برجسته ایرانی تحلیل می‌کند؛

مرگ تدریجی هدف تورمی

کدخبر: ۳۷۸۰۸۲
هر ساله دولت های بسیاری تلاش می کنند تا آرزوی تک رقمی شدن تورم را برای چند سال محقق کنند اما تا به اینجا این امر به نتیجه نرسیده است. در سال اخیر که تحریم و کرونا همزمان بر اقتصاد ایران حادث شده، توان بانک مرکزی برای مهار تورم نیز تحلیل رفته است.
مرگ تدریجی هدف تورمی

به گزارش اقتصادنیوز، ایران جز معدود کشورهایست که تورم دو رقمی دارد. برخی اقتصاددانان معتقدند در دورانی که اقتصاد کشور درگیر کروناست و دچار رکود شده است، سیاست های مالی انبساطی می تواند راهگشا باشد. اما از طرف دیگر ترس از یک تورم افسار گسیخته و رفتن به سمت یک ابرتورم بعد از این سیاست ها حس می شود. در این شرایط خاص، امسال برای اولین بار بانک مرکزی هدف تورمی اعلام کرد. این هدف گذاری با نرخ 22 درصد توسط رییس بانک مرکزی اعلام شد که در همان موقع نیز بسیاری از اقتصاددانان بیان کردند که این نرخ با واقعیت های اقتصادی همخوانی ندارد و بیشتر در جهت بی اعتبار کردن بانک مرکزی است.

او که دکترای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه کالیفرنا گرفته و سابقه فعالیت در صندوق بین المللی پول را دارد، معتقد است برای رسیدن به هدف تورمی و کنترل آن، نیازمند بهبود وضعیت بودجه‌ دولت و کاهش تسلط مالی دولت،‌ تمرکز کمتر بر نرخ ارز و استفاده‌ی فعال‌تر از نرخ بهره‌ کوتاه مدت هستیم. 

همچنین او در جای دیگر مقاله از قطع ارتباط بین فروش نفت و کلیت‌های پولی (monetary aggregates) سخن به میان آورده است. کارشناسان معتقدند دولت با فروش نفت، دلار به دست آمده را به بانک مرکزی ارائه می دهد و بانک مرکزی نیز با تبدیل آن به ریال، بر پایه پولی اثر می گذارد که نتیجه آن تورم است. مزارعی معتقد است راهکار موثر به وجود آوردن صندوقی برای درآمدهای نفتی مثل pension fund با شیوه ای درست و الگو برداری از کشورهای موفق در این زمینه است. در بخش دیگر مقاله بحث در خصوص کاهش تسلط مالی دولت شده است. حال سوالی که ایجاد می شود این است که فروش اوراق دولتی برای تامین کسری بودجه که راهکاری متدوال به حساب می رود، کار درستی است یا خیر؟ آیا این روش تفاوتی با استقراض از بانک مرکزی توسط دولت دارد؟

این اقتصاددانان مهمان اکوایران شده تا این سوالات با وی در میان گذاشته شود. نسخه کامل را در ویدئوی زیر ببینید. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید