وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

افزایش 5 برابری سود صندوق بازنشستگی کشوری

کدخبر: ۳۷۹۳۳۲
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 40 درصد بیکاران کرونایی مجدد مشغول کار شده‌اند، گفت: سود صندوق بازنشستگی کشوری از سال گذشته تاکنون پنج برابر افزایش یافت.
افزایش 5 برابری سود صندوق بازنشستگی کشوری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز در حاشیه امضای قرارداد احداث نیروگاه برق در اندیمشک در محل سالن تلاش وزارت کار، در پاسخ به خبرنگار فارس که از وی پرسید آیا صندوق بازنشستگی کشوری از حالت زیان‌دهی خارج شده است، بیان کرد: صندوق بازنشستگی کشوری نه تنها از زیان‌دهی خارج شده، بلکه سودآوری این صندوق از 2 هزار میلیارد تومان سال 98 به 10 هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته که سود آن پنج برابر شده است.

وی همچنین گفت‌: ما نیازمند اصلاحات ساختاری در صندوق بازنشستگی، قراردادهای اولیه بین کارگر و کارفرما هستیم که این تصمیمات فراسازمانی بوده و به تصمیم قوا بستگی دارد و این روندها ادامه پیدا می‌کند. 

وی‌ ادامه داد: با تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و اجرای پروژه‌های جدید مانند همین احداث نیروگاه برق اندیمشک در جهت سودآوری و پایداری درآمد صندوق بازنشستگی حرکت می‌کنیم. 

شریعتمداری ادامه داد: در احداث نیروگاه اندیمشک به عنصر بازنشستگان مپنا به عنوان قطب صنعت کشور و اندیمشک، به عنوان شهری که در دفاع مقدس بسیار اهمیت داشت، توجه شد.‌

به گفته وزیر کار، بعد از بهره‌برداری از این نیروگاه، یک‌هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که 400 نفر به صورت مستقیم در دوره بهره‌برداری و در دوره ساخت حدود 1800 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد و از طرفی تولید برق به عنوان م نشأ تولید اشتغال، کالا و  خدمات در اندیمشک انجام خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد آخرین آمار بیکاری نیز گفت: مرکز آمار ایران به عنوان مرجع آمار، نرخ بیکاری را اعلام می‌کند؛ البته به دلیل شرایط کرونا در کشور، فشار زیادی بر نیروی کار به ویژه بر بخش خدمات وارد شد و ما سعی کردیم این فشارها به حداقل کاهش پیدا کند و در این زمینه سامانه‌ای برای افراد بیکارشده از کرونا طراحی کردیم، البته 40 درصد از افراد بیکار شده از کرونا، اشتغال مجدد پیدا کردند. 

شریعتمداری همچنین در مورد حق بیمه خویش‌فرما که برای دارندگان مشاغل بدون کارفرما سنگین است، گفت: ‌ما مجری قانون و تابع تصمیمات قانونی هستیم، از طرفی باید صندوق بازنشستگی با پایداری منابع همراه باشد. ما با محدودیت منابع همراه هستیم و از طرفی انتظار داریم خدمات به بیمه‌شدگان را گسترش دهیم، در حالی که بسیاری از کارگاه‌ها به ویژه کارگاه‌های خدماتی در شرایط کرونا با مشکل مواجه شده‌اند و همچنین در بخش اشتغال زنان با مشکلات اشتغال مواجه شدیم، سعی می‌کنیم با تمهیداتی این فشارها به نیروی کار را کمتر کنیم.

شریعتمداری گفت: امهال دریافت حق بیمه کارفرما در کارگاه‌هایی که از کرونا لطمه خورده‌اند، از سه ماه به 6 ماه تمدید شد. 

وزیر کار همچنین در مورد مصوبه مجلس مبنی بر حذف یارانه پردرآمدها گفت: مصوبه مجلس در سالی صادر شد که قابلیت حذف یکجای سه دهک پردرآمد وجود داشت، اما الان شرایط جامعه به خاطر کرونا به گونه‌ای شده است که نمی‌توانیم سه دهک جامعه را از یارانه محروم کنیم و هر چه جلوتر رفتیم سطح عمومی قیمت‌ها و استاندارد خط فقر، وضعیت درآمد جامعه به گونه‌ای شد که امکان حذف سه‌دهک جامعه از یارانه وجود نداشت، چون نارضایتی ایجاد می‌کرد و به زیان جامعه بود. 

شریعتمداری این را هم اضافه کرد: البته دولت تلاش کرد با تقویت پرداخت‌ها به دهک‌های کم‌درآمد جامعه، به جبران هزینه‌ها بپردازد، در این زمینه به 3 میلیون خانوار کم‌درآمد ماهانه 200 هزار تا 600 هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت شد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای جبران هزینه اقشار آسیب‌دیده با توزیع یارانه معیشتی بین 58 میلیون خانوار سعی در کمک به جامعه شد، در شرایطی که 76 میلیون و 300 هزار نفر یارانه نقدی ماهانه دریافت می‌کردند. بنابراین دولت تلاش می‌کند با تقویت پرداخت‌ها به طبقات پایین جامعه، قدرت خرید آنها را تقویت کند. از طرفی با جلوگیری از حذف یارانه افراد، از نارضایتی جامعه هم جلوگیری کرده است. 

شریعتمداری همچنین در مورد گلایه بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری، گفت: این حرف حق و صحیح بازنشستگان تأمین اجتماعی است، البته در جلساتی که با کانون بازنشستگان برگزار شد، قرار شد در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور، کارفرمایان 1.5 برابر کارگران معمولی حق بیمه بپردازند و بنابراین حق کارفرمایی مشاغل سخت و زیان‌آور 4 تا 8 درصد سهم کارفرما پرداخت می‌شود، از طرفی باید سازمان تأمین اجتماعی هم خدمات به بازنشستگان را بیشتر کند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تشکیل کمیته دستمزد کارگران در سال آینده نیز گفت: جلسات کمیته‌های مزد به صورت مستمر برگزار می‌شود و در مورد پیشنهاد مزد منطقه‌ای، بررسی دستمزد موضوعی و سایر مباحث برگزار می‌شود، اما تصمیم گیری در مورد دستمزد سال آینده معمولاً به روزهای پایان سال موکول می‌شود، به خاطر اینکه شاخص‌ بهای خرده‌فروشی کالاها و خدمات در کشور در روزهای پایان سال به و اقعیت نزدیک‌تر می‌شود و سعی می‌کنیم به گونه‌ای انتخاب شود که فشار کمتری به کارگران وارد شود.

وی در مورد گلایه کارگران در پرداخت بیمه بیکاری و اینکه عده‌ای می‌گفتند بیمه بیکاری به صورت علی‌الحساب گرفته‌اند، گفت: در شرایط طبیعی، کسانی که به صورت اجباری بیکار می‌شوند و مشمول بیمه بیکاری می‌شوند، مسیر قانونی خود را طی می‌کنند، اما با بیکار شدن عده زیادی از کارگران به خاطر کرونا، با دو قانون بیمه بیکاری و نیز قانون مصوبه ستاد ملی کرونا مواجه شدیم که در قانون بیکاری مواد 6 و 7 در مورد مقرری بیمه بیکاری تصمیم گرفته می‌شود، اما ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد برای بیکارشدگان حداقل به اندازه 50 درصد حداقل مزد باید پرداخت شود، بنابراین سامانه‌ای برای ثبت‌نام کارگران بیکار شده ظرف یک هفته طراحی کردیم و افراد بدون مراجعه حضوری، در این سامانه ثبت‌نام کردند و مقرری بیکاری هم گرفتند بدون اینکه مدارک آنها سیر بررسی قانونی را طی کند.

شریعتمداری گفت: برای بیکار شدگان اسفند سال قبل، فروردین و اردیبهشت امسال از 2500 میلیارد تومان تا 3600 میلیارد تومان افزایش پرداختی بیکاری را شاهد بودیم؛ همچنین بیش از 800 هزار کارگر بیکار شده متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند که به صورت طبیعی 6 ماه طول می‌کشید تا مدارک آنها بررسی شود، اما طبق مصوبه ستادملی مقابله با کرونا قرار شد همه تقاضاها تأیید شود و براساس آخرین پرداختی به کارگران، بیمه بیکاری انجام شود، زیرا مصوبه ستاد کرونا در حکم قانون بود. البته این قانون با قانون بیمه بیکاری قدری تفاوت داشت.

شریعتمداری گفت: به هر حال پرداخت به کارگران بیکار شده کرونا انجام شد و همه تلاش ما این است که بدون مراجعه حضوری کارگران این کارها انجام شود و جمع زیادی از کارگران خدماتی بیکار شده بودند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین افزود: وام معیشتی کرونایی هم برای کارگران پرداخت شد و قرار شد کسانی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند، غیر از آنهایی که درآمد ثابت دارند، وام یک‌میلیون‌تومانی جدید کرونایی هم دریافت کنند.

وی اضافه کرد: در مورد سبد معیشتی بلاعوض به خانوارها قرار شد سازمان برنامه و بودجه الگو به ما معرفی کند. مذاکرات با مجلس و سازمان برنامه و بودجه در جریان است و اگر دولت ابلاغ کند، به زودی کمک معیشتی به خانوارها پرداخت می‌شود و ممکن است حتی به آخر ماه جاری هم برسد. باید این موارد را از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید