تغییرات شاخص رفاه و توزیع درآمد از سال 95 تا 98+ جدول

کدخبر: ۳۷۹۹۰۰
اطلاعات شاخص‌های رفاهی و توزیع درآمد طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ نشان می‌دهد، ضریب جینی کل کشور در سال ۹۸ به ۰.۳۹۹۲ رسیده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲.۴ درصد کاهش یافته است.
تغییرات شاخص رفاه و توزیع درآمد از سال 95 تا 98+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، اطلاعات وضعیت شاخص های رفاهی و توزیع درآمد طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸  نشان می‌دهد، ضریب جینی کل کشور در سال ۹۸ به ۰.۳۹۹۲ رسیده که ۲.۴ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است.

سازمان برنامه و بودجه در گزارشی اعلام کرد:‌ طی سال ۱۳۹۵ شاخص رفاه اجتماعی به قیمت ثابت ۱۳۹۰، به میزان ۳۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش یافته و به رقم ۳۳۶۹ هزار ریال رسید. 

کاهش نرخ رشد اقتصادی ناشی از تحریم های آمریکا و شیوع بیماری کرونا ، باعث کاهش درآمد سرانه شده که این امر کاهش شاخص رفاه اجتماعی در سال‌های اخیر را به دنبال داشته است.

این افزایش شاخص رفاه اجتماعی ناشی از گشایش‌های صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ بود که منجر به رشد اقتصادی متغیرهای حقیقی اقتصاد کلان شده بود.

در سال ۱۳۹۶ روند افزایش شاخص رفاه تداوم یافته و این شاخص به ۳۴۰۳ هزار ریال به قیمت تابت ۱۳۹۰ رسید. این افزایش نسبت به سال قبل (۱۳۹۵ نسبت به ۱۳۹۴) کوچک تر می باشد. چرا که علیرغم افزایش تولید و درآمد سرانه، ضریب جینی نیز افزایش یافته و بخشی از افزایش درآمد را خنثی نموده است.

در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به دلیل کاهش تولید ناخالص داخلی و درآمد ملی از یک طرف و افزایش ضریب جینی از سوی دیگر، شاخص رفاه اجتماعی به ترتیب به سطح ۳۱۸۱ و ۳۰۲۵ هزار ریال به قیمت ثابت ۱۳۹۰ کاهش یافت.

به عبارت دیگر، شاخص رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ منفی ۶.۵ درصد و سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ منفی ۴.۹ درصد تغییر یا کاهش داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید