دیدار وزیر نفت ایران و وزیر انرژی روسیه/ زنگنه در مسکو چه می‌گوید؟

کدخبر: ۳۸۰۳۳۱
دیروز وزیر نفت عربستان سعودی و و الکساندر نواک از روسیه در ریاض با یکدیگر دیدار کردند. امروز بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان به مسکو می‌رود تا با نواک دیدار کند‌. در این سفر، زنگنه همچنین با وزیر نفت جدید روسیه، نیکلای شولگینف دیدار خواهد کرد.
دیدار وزیر نفت ایران و وزیر انرژی روسیه/ زنگنه در مسکو چه می‌گوید؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نفت خبر، پس از دیدار روز گذشته وزرای سعودی و روسیه، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان به خبرنگاران گفت جلسات بیشتر اوپک به این معنی است که در ماه‌های پیش رو این کشورهای تولیدکننده نفت هستند که بازار را هدایت می‌کنند نه پیش‌بینی کنندگان. 

در اجلاس قبلی بنا شد جلسات اوپک پلاس ماهانه برگزار شود و در هر ماه برای کوتای ماه بعد تصمیم‌گیری شود. جلسات اوپک تاکنون دو بار در سال بود و تصمیم اخیر نشان از حساسیت بالای وضعیت بازار نفت دارد. 

نواک، وزیر نفت پیشین روسیه و معاون فعلی نخست‌وزیر که به نمایندگی از روسیه همچنان در جلسات شرکت می‌کند گفت: «ما به شکل ماهانه دیدار خواهیم کرد چرا که فکر می‌کنیم بازار هنوز کاملا بهبود پیدا نکرده است و به شدت آسیب‌پذیر است. ما باید آماده واکنش‌های سریع‌تر باشیم.» 

در ابتدای ماه جاری میلادی اوپک اجلاسی برگزار کرد که پس از گفت‌وگوهایی دشوار نتیجه این شد که  مجموعا ۵۰۰ هزار بشکه به تولید افزوده شود. توافق قبلی افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای بود. 

اما هنوز از محتوای جلسه زنگنه با نواک در مسکو اطلاعی در دست نیست. زنگنه هفته گذشته اعلام کرد که تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ دو برابر خواهد شد. یعنی به رقمی نزدیک ۴.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. 

در صورت صحت ادعای وزیر نفت کشورمان که مستلزم بازگشت ایالات متحده به برجام و رفع تحریم‌های صادراتی ایران است رقم مورد نظر زنگنه چیزی حدود ۴.۵ میلیون بشکه در روز خواهد شد. 

اگر از این میزان تولید حدود ۳ میلیون بشکه نیز برای صادرات در نظر گرفته شود برای اوپک پلاس رقمی بسیار سنگین خواهد بود. اوپک در جلسه اخیر خود با افزایش سرجمعی ۲ میلیون بشکه‌ای نیز موافقت نکرد و به ۵۰۰ هزار بشکه اکتفا کرد. 

اما وزیر نفت ایران پس از اولین بازخوردهای سخنان خود درباره افزایش تولید گفت ایران این کار را خواهد کرد و قیمت نیز نخواهد افتاد. 

کشورهایی که برای مدت طولانی تحریم یا به عنوان نمونه مانند لیبی درگیر جنگ بوده‌اند به شکل عرفی از رعایت سقف تولید اوپک معاف هستند. ایران نیز احتمالا در صورت رفع تحریم‌ها به همین راه خواهد رفت. 

حالا با سفر زنگنه تنها یک روز پس از دیدار نواک و عبدالعزیز بن سلمان در ریاض اغلب گمانه‌زنی‌ها بر این است که احتمالا موضوع مذاکرات زنگنه افزایش تولید ایران و اثر آن بر سیاست‌های اوپک باشد. 

اما می‌توان احتمال دیگری را نیز در نظر گرفت. اوپک همواره غیر از مباحث فنی جایگاه گفت‌وگوهای سیاسی نیز بوده است و نواک اکنون غیر از نماینده روسیه در اوپک معاون ولادیمیر پوتین نیز هست. 

 با این وجود حتی چنین گفت‌وگوهایی نیز جز یک موضوع نمی‌تواند داشته باشد: رفع تحریم‌های ایران.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید