پیش‌بینی یک کارشناس ازآینده بورس

کدخبر: ۳۸۱۵۵۹
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هر چند وضعیت بازار سرمایه در هفته ای که گذشت وضعیت مناسبی بود اما به نظر می رسد این بهبود تا حدی شکننده باشد.
پیش‌بینی یک کارشناس ازآینده بورس

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، علیزاده آرانی گفت:وضعیت شاخص در هفته ای که گذشت نسبت به هفته قبل از وضعیت بهتری برخوردار بود و شاخص‌ها رشد نسبتا بهتری نسبت به هفته قبل داشتند. اما این بهبودی شکننده است و ممکن است در هفته های آینده این بهبودی ادامه نداشته باشد.

وی درباره دلایل نوسان بازار سرمایه تاکید کرد: من فکر میکنم که هیجاناتی که در یکی دو هفته گذشته در بازار به وجود آمده، ناشی از بازارگردان‌هایی است که به نحوی شرکت‌ها مجبور به انتخاب آنها شدند. این بازارگردان‌ها به جای روان‌سازی بازار و عمل کردن به عنوان محرک ، متاسفانه به سمت نوسان گیری سمت و سو پیدا کرده است. متاسفانه در چنین شرایطی سهامداران خرد متضرر میشوند و سعی می‌کنند بخشی از سرمایه شان را از بازار خارج کنند.

وی درباره دلایل چرخش بازار سرمایه به سمت سهم‌های کوچک گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در بازار وجود دارد بخاطر این است که هم بازارگردان و هم سهامدار اصلی، از سهام‌های بزرگ حمایت نمی‌کنند و بازار محلی شده است برای نوسان گیری بازارگردان ها، لذا بازار به سمت سهام شرکت های کوچک تر رغبت بیشتری نشان داده‌اند. وی در توضیح این مطلب افزود: چون در این سهم‌ها هم تعداد سهم کمتر است، سهامدار اصلی نمی‌تواند به راحتی میزان زیادی از سهم را جا به جا کند و اگر تعدادی سهامدار خرد دارد با توجه به آن که می‌بیند سهم در یک وضعیت نسبتا خوبی هست، نسبت به عرضه و فروش آن اقدام نمی‌کند. با توجه به ابن که خود همین سهم‌های کوچک برای رشد و حرکت‌شان نیاز به پول‌های زیاد هم ندارند، رغبت الان به سمت بازارهای کوچک بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌ در یک ماه گذشته نسبتا صعودی بودند و حرکت‌شان نسبتا خوب بود، ادامه داد: بخشی از ضرر و زیان چند ماه گذشته سهامداران جبران شد ولی عواملی که الان بازار را تحت تاثیر قرار میدهد ریسک‌های سیاسی و بحث بودجه‌ای است که تعیین تکلیف نشده که باعث می‌شود تصمیم گیری درمورد برخی سهام‌هایی که تحت شعاع بودجه قرار می‌گیرند دستخوش نوسان شوند و آن ثبات و دوامی که باید در روند رشدی خود داشته باشند هنوز پیدا نکردند.

 وی ادامه داد: در شرایط داخلی کشور در حال حاضر مسئله بودجه، تعیین نرخ ارز در بودجه، وضعیت فروش نفت در بودجه و تعیین تکلیف درآمدی دولت هست. این که هر کدام از نمایندگان مجلس در ارتباط با اصلاح بودجه سال آینده اظهار نظر میکنند و دولتی‌ها به دنبال دفاع از این بودجه هستند، خودش عاملی شده که آن اطمینان خاطری که باید سهامداران داشته باشند نباشد.

وی با اشاره به این نکته که شاخص‌هایی مثل شاخص کل وزنی و شاخص کل هم‌وزن برای صعود شتابان آماده نیست، ادامه داد: فعلا امیدواری در بورس به سمت سهام‌های کوچک‌تر است. در مجموع شیب شاخص کل وزنی در این هفته افزایش بود. امید است که این شیب در هفته آینده خوب باشد اما تحولات هفته آینده میتواند روند بازار سرمایه را در بلندمدت مشخص بکند که چگونه پیش خواهد رفت. اگر وضعیت شاخص‌های هم‌وزن در هفته آینده مثبت باشند، سهامداران را امیدوارتر خواهد کرد. بحث دیگری که هست ورود پول‌های حقیقی در هفته جاری نسبت به هفته قبل که خروج پول داشتیم بهتر بود و این نویدبخش هفته ای خوب باشد.

او گفت: بازارهای موازی بازارهایی هستند که الان در رکود کامل به سر میبرند و روند نزولی دارند. بنابر این تنها بازاری که میتواند یک مقدار هیجان به سرمایه‌گذار بدهد بازار بورس و سرمایه است. فکر میکنم تا پایان سال جاری وضعیت خوبی در بازار سرمایه باشد و رشد آن نسبت به بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری معقول‌تر و مطلوب‌تر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید