تصمیمات خلق‌الساعه/ صحبت‌های وزیر صمت فولاد را به سمت صف فروش برد

کدخبر: ۳۸۳۸۸۰
علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در یک تصمیم ناگهانی و بدون مشورت با تشکل‌های بخش خصوصی اعلام کرد که قیمت پایه شمش فولادی باید بر اساس ۷۰ درصد قیمت شمش CIS باشد. وی گفته است که این قیمت پایه فردا طی نامه‌ای به بورس کالا باید ابلاغ و اعلام شود!
تصمیمات خلق‌الساعه/ صحبت‌های وزیر صمت فولاد را به سمت صف فروش برد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از چیلان، علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در یک تصمیم ناگهانی و بدون مشورت با تشکل‌های بخش خصوصی اعلام کرد که قیمت پایه شمش فولادی باید بر اساس ۷۰ درصد قیمت شمش CIS باشد. وی گفته است که این قیمت پایه فردا طی نامه‌ای به بورس کالا باید ابلاغ و اعلام شود! وزیر صمت در حالی این تصمیم خلق‌الساعه را گرفته است که چندی پیش معاون اقتصادی رئیس جمهور شیوه‌نامه‌ای را برای تنظیم بازار فولاد ابلاغ کرد که این شیوه‌نامه به‌صورت گسترده مورد اعتراض فعالان صنعت فولاد و بازار سرمایه و همین‌طور تشکل‌های بخش خصوصی نظیر انجمن فولاد و اتاق بازرگانی تهران قرار گرفته بود.
 
wEmO8UTtlT74
در شیوه‌نامه جنجالی ابلاغ شده توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور، قیمت پایه عرضه شمش فولادی در بورس کالا، ۸۰ درصد شمش CIS اعلام شده بود. حالا وزیر صمت اصرار دارد که قیمت پایه باید ۱۰ درصد دیگر هم کاهش یابد! آیا این اقدام نتیجه‌ای جر توزیع رانت گسترده‌تر دارد؟

گفتنی است در حال حاضر قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا حتی از قراضه وارداتی از ترکیه پایین‌تر است. امروز شمش فولادی با احتساب نرخ ارز نیمایی مبنای معاملات محصولات پتروشیمی (دلار ۲۵۵۶۴ تومانی)، با قیمت پایه ۴۵۸ دلار به ازای هر تن در بورس کالا عرضه می‌شود. این در حالی است که آخرین نرخ شمش صادراتی ایران ۵۵۵ دلار است و قیمت پایه شمش در بورس کالا ۹۷ دلار پایین‌تر از قیمت شمش صادراتی ایران است! قیمت شمش CIS در هفته گذشته نیز ۶۰۴ دلار بوده است و قیمت پایه شمش در بورس کالا ۱۴۶ دلار پایین‌تر از آن است!

آخرین قیمت قراضه وارداتی ترکیه نیز ۴۷۲ دلار است که قیمت پایه شمش در بورس کالا ۱۵ دلار کمتر از آن است! قیمت شمش فولادی در بازار داخلی ترکیه (تحویل درب کارخانه) نیز ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار به ازای هر تن است و قیمت پایه شمش در بورس کالا با هیچ نقطه‌ای از جهان، مطابقت ندارد! فاصله چند ده درصدی قیمت پایه با نرخ‌های جهانی، به چیزی جز توزیع رانت‌های نجومی منجر نمی‌شود. قیمت فولاد در بازار داخلی تابعی از قیمت‌های جهانی است و اگر جز این باشد، تنها رانت در بازار توزیع خواهد شد. اگر مقامات دولتی به فکر این هستند که قیمت‌ها پایین بیاید، راه ساده‌ای دارد: قیمت ارز را با همکاری بانک مرکزی پایین بیاورید تا قیمت محصولات فولادی با وجود رشد قیمت‌ها در بازارهای صادراتی، پایین بیاید.

اقدامات خلق‌الساعه و تصمیمات یک‌شبه نتیجه‌ای جز تضعیف و زمین زدن صنعتی که دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیاست، ندارد. قیمت فولاد در بازارهای صادراتی به شدت بالا رفته و حالا این ترس واقعی وجود دارد که شرکت‌های فولادی ایران، نتوانند از این فرصت بزرگ در بازارهای صادراتی نیز استفاده کنند؛ چرا که بخشی از دولت اصرار دارد که مسئله صادرات فولاد را به تنظیم دستوری بازار داخلی گره بزند. لطفاً تا دیر نشده، فرصت‌ها را دریابید!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید