اوپک بازار را شگفت زده کرد

کدخبر: ۳۸۴۰۸۸
پس از اعلام نتیجه اجلاس دیشب اوپک، قیمت نفت امروز، چهارشنبه به بالاترین میزان خود از ماه فوریه یعنی در حدود یک سال گذشته رسید.
اوپک بازار را شگفت زده کرد

به گزارش اقتصادنیوز از نفت خبر، عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان دیروز در اجلاس اوپک توافق کرد به شکل داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز در ماه‌های فوریه و مارس از تولید خود بکاهد. 

توافق اوپک قیمت برنت به مرز ۵۴ دلار (۵۳.۹۴) رساند و وست تگزاس اینترمدیت را به مرز ۵۰ دلار (۴۹.۹۳). این دو شاخص بها تنها از دیروز حدود ۵ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

کاهش تولید عربستان سعودی به دلیل ترغیب دیگر کشورها به نگه داشتن سطح تولید کنونی انجام گرفت. 

کشورهای عضو اوپک عمدتا یا مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و افزایش تولید برای آن‌ها گزینه‌ای برای حل برخی از مشکلات مالی است. 

همچنین کشوری مانند روسیه افزایش سهم بازار را موردی مهم‌تر از قیمت می‌داند. البته این به این دلیل هم هست که اقتصاد روسیه با نفت ۴۰ دلاری هم می‌چرخد و از این بابت مشکلی ندارد. 

کپیتال اکونومیکس در یادداشتی می‌نویسد: «این تصمیم اوپک پس از عدم توافق اولیه برای بازار بسیار شگفتی ساز بود. این اقدام اوپک می‌تواند قیمت برنت را تا پایان سال تا ۶۰ دلار هم بالا ببرد»

توقیف نفتکش کره‌جنوبی توسط ایران نیز بر افزایش قیمت در روز چهارشنبه بی‌تاثیر نبوده است.‌ 

همچنین آمار ذخایر نفت خام آمریکا نیز که در شامگاه سه‌شنبه منتشر شد نشان از کاهش ۱.۷ میلیون بشکه‌ای آن داشت که خود در افزایش قیمت بی‌تاثیر نبود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید