برآورد کمیسون تلفیق از حذف ارز 4200 کالاهای اساسی

110 هزار تومان؛ یارانه جدید برای هر ایرانی

کدخبر: ۳۸۵۴۰۳
کمیسون تلفیق از محل تسعیر ارز 106 هزار میلیارد تومان برای هزینه‌کرد در قالب هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرده است.
110 هزار تومان؛ یارانه جدید برای هر ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز ، کمیسیون تلفیق با حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی یارانه ارزی به کالاهای اساسی را تعدیل کرد. دولت برای سال آینده 8 میلیارد دلار با قیمت 4 هزار و 200 تومانی در نظرگرفته بود تا صرف واردات کالاهای اساسی شود.

تعدیل ارز دولتی

با توجه به آن که 8 میلیارد دلار از منابع دولت با عنوان یارانه نقدی بین اشخاص توزیع می‌شود تغییرات نرخ ارز می تواند حجم ریالی آن را جابه جا کند.

در همین خصوص پیش از این نرخ تبدیل این میزان ارز، به پول داخلی بر مبنای دلار 4 هزار و 200 تومانی بود. اکنون این رقم به 17 هزار و 500 تومان تغییر پیدا کرده است. حاصلضرب ارقام فوق نشان می دهد که پیش از این 33 هزار و 600 میلیارد تومان مجموع هزینه سالانه یارانه نقدی بوده که با نرخ ارز دولتی جدید این مبلغ به 140 هزاز میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

مابه التفاوت این دو رقم حجم پولی است که از این تغییر نرخ ارز به کل میزان یارانه اضافه می شود.این مبلغ در حدود 106 هزار میلیارد تومان محاسبه می شود. سه سناریوی احتمالی برای هزینه این مبلغ وجود دارد.

یارانه نقدی

توزیع این رقم بین 80 میلیون نفر نشان می دهد که به رقم یارانه نقدی برای اشخاص در هر ماه حد اقل 110 هزار تومان افزوده خواهد شد.

یارانه معیشتی

مبلغ طرح حمایت معیشتی دولت بر مبنای بُعد خانوار و از ۵۵ هزار تومان تا سقف حداکثر ۲۰۵ هزار تومان به ازای هر خانوار پرداخت می شود در حالی که یارانه نقدی بر مبنای هر فرد پرداخت می گردد. 

به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر۲۰۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

در سناریوی دوم  این رقم به یارانه بگیران معیشتی تخصیص داده می‌شود، در این صورت تقسیم 106 هزار میلیارد تومان بین 60 میلیون، موجب افزایش  147 هزار تومانی یارانه معیشتی در هر ماه خواهد شد.

سود بازرگانی و حقوق ورودی 

سناریوی سوم حالتی است که در آن، مبلغ اضافه شده به بخش سود بازرگانی و حقوق ورودی سایر کالاها اختصاص داده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید