استخراج بیت‌کوین عامل خاموشی‌های برق در کشور است؟

کدخبر: ۳۸۵۸۲۹
اقتصادنیوز :‌مقایسه بین آمار مصرفی استخراج رمز ارز با میانگین کل مصرف برق کشور در دی‌ماه سال جاری بیانگر این نکته است که تنها 1.5 درصد از مصرف برق کشور به استخراج رمز ارز تعلق دارد.
استخراج بیت‌کوین عامل خاموشی‌های برق در کشور است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، چند روزی است، که شاهد قطعی برق در مناطقی از کشور هستیم و سیل نارضایتی‌ مردم از خاموشی‌ها روانه نهادهای مختلف دولتی و خصوصی می‌شود. 

بررسی پیام‌های دریافتی از سوی مخاطبان مشخص کننده حجم تاثیر برق در زندگی روزمره مردم و ضرر بی‌نهایت از قطع شدن این حامل انرژی است. برای مثال یکی از مخاطبان می‌گوید درب پارکینگ آپارتمان آن‌ها با برق کار می‌کند و خاموشی‌ها سبب شد تا همه اعضای یک ساختمان 12 طبقه توان خارج کردن خودروی خود از خانه را نداشته باشند و بدین ترتیب همگی از کار و فعالیت روزانه خود منع شوند.

یکی دیگر از مخاطبان آپارتمان ‌نشین ضمن اشاره به این نکته که تامین آب واحد مسکونی آن‌ها به کمک پمپ آب امکان پذیر است، تاکید می‌کند که تامین آب با قطعی برق در خانه‌ آن‌ها امکان پذیر نیست.

*آیا استخراج رمز ارز، دلیل قطعی برق است؟

نکته قابل توجه این است که بر اساس آمار و اطلاعات برخط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان مصرف برق بعد از ظهر دیروز مورخ 23 دی ماه سال جاری به عدد 41 هزار 282 مگاوات رسید که بیشترین میزان مصرف در یک ماه اخیر است.

در همین راستا، بخشی از مردم معتقد هستند، دلیلی برای افزایش میزان مصرف برق در فصل سرد سال وجود ندارد، بنابراین افزایش مصرف شکل گرفته تنها به دلیل افزایش فعالیت ماینرها و فعالین صنعت استخراج بیت‌کوین است.

به طور کلی گزاره «افزایش مصرف برق به دلیل افزایش فعالیت استخراج کنندگان ارز مجازی است» در حال حاضر به متهم ردیف اول موضوع قطع برق تبدیل شده است. در همین رابطه افکار عمومی با مطرح کردن این نکته که چرا باید برای جلوگیری از قطعی برق صرفه جویی کنند اما استخراج کنندگان رمزارز در شرایط بحرانی به راحتی کسب درآمد نجومی خود را ادامه دهند، خواستار بررسی این مسئله از سوی مسئولان هستند اما به راستی آیا قطعی برق و خاموشی‌های ناشی از مصرف بی‌رویه برق توسطه استخراج کنندگان رمز ارز است؟

*رمزارزها چقدر برق مصرف می‌کنند؟

براساس آمار رسمی منتشر شده از درگاه بین‌المللی بیت اودا(BitOoda) در تیرماه 99، به دلیل ارزان بودن قیمت برق در ایران، بالغ بر 8 درصد از کل شبکه استخراج بیت کوین به IP های ایران اختصاص داشته است. 

این درحالی‌ست که بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی دانشگاه کمبریج در آذرماه سال 99، آمار مذکور از 8 درصد به  3.8 درصد از کل شبکه استخراج بیت کوین کاهش پیدا کرده است. دلیل این کاهش نیز مقررات سخت‌گیرانه ایران به منظور برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز عنوان شده است.

بر همین اساس، میزان استخراج این مزارع در حال حاضر نزدیک به 6 اگزا هش خواهد بود. با فرض اینکه میانگین مصرف دستگاه‌های استخراج رمزارز با توجه به انواع مختلف آن در نظر گرفته شود، ظرفیت استفاده شده از شبکه برق ایران برای استخراج بیت کوین 600 مگاوات برآورد می‌شود.

در همین راستا، فاضل زیرکی، عضو انجمن بلاکچین ایران و پژوهشگر حوزه رمز ارز با اشاره به آمار مراکز قانونی استخراج رمزارز، گفت:« به استناد اطلاعات مندرج در وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر 24 مرکز قانونی استخراج بیت‌کوین در کشور مجوز فعالیت دارد که 22 مرکز در مناطق آزاد و ویژه و 2 مرکز در شهرک‌های صنعتی سایر مناطق کشور فعال است.»

این پژوهشگر حوزه رمزارز در بیان آمار مصرف برق مراکز قانونی استخراج رمز ارز، گفت:« کلیه مراکز مجاز استخراج رمز ارز، در مجموع مصرف برقی بین 360 تا 370 مگاوات ساعت دارند اما با توجه به ابلاغیه شرکت توانیر، تنها 60 تا 70 درصد از توان موجود مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.»

به استناد آمار بین‌ المللی و اظهارات کارشناسان مربوط، اگر میزان کل مصرف برق استخراج کنندگان رمزارز معادل 600 مگاوات برآورد شود و 260 مگاوات از این میزان با احتساب فعالیت 70 درصدی قانونی باشد، در نتیجه نزدیک به 340 مگاوات از مصرف برق استخراج رمز ارز به مناطق غیر مجاز تعلق دارد. مسئله‌ای که باید مورد توجه جدی مدیران شرکت توانیر واقع شود تا زمینه تعطیلی یا قانونی شدن این مراکز به وجود بیاید.

* تنها 1.5 درصد از ظرفیت شبکه برق کشور به استخراج رمز ارز اختصاص دارد

به گزارش فارس، مقایسه بین آمار مصرفی استخراج رمز ارز با میانگین کل مصرف برق کشور در دی‌ماه سال جاری بیانگر این نکته است که تنها 1.5 درصد از مصرف برق کشور به استخراج رمز ارز تعلق دارد.

از سوی دیگر اگر فرض کنیم تا پیش از مدت مشابه سال گذشته هیچ استخراج کننده رمزارزی در ایران فعالیت نداشته و همه 600 مگاوات مصرف برق این مجموعه‌ها از سال آینده تاکنون اضافه شده است، این رقم تنها 23 درصد از افزایش مصرف برق در بازه زمانی 1 سال گذشته را در بر می‌گیرد و دلیل افزایش مصرف 77 درصد باقی‌ماند باید مشخص شود.

* مزرعه استخراج رمزارز رفسنجان چقدر برق مصرف می‌کند؟

در میانه هیاهوی فضای مجازی، میزان مصرف برق یکی از مراکز استخراج رمز ارز در رفسنجان که متعلق به شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین است، مورد توجه جدی افکار عمومی قرار گرفته است. حال آنکه میزان مصرف برق این مرکز 175 مگاوات است و کمتر از 0.5 درصد از ظرفیت شبکه برق را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش فارس، به طور قطع میزان مصرف برق مراکز غیر مجاز رمز ارز یکی از دلایل افزایش مصرف برق در سال جاری به حساب می‌آید اما استفاده کمتر از 1.5 درصدی این مراکز از ظرفیت شبکه برق باعث می‌شود تا بدانیم، متهم ردیف اصلی قرار دادن این مراکز در واقع دادن آدرس غلط در مسئله خاموشی برق است.

  به جز افزایش 8 درصدی مصرف برق، کمبود تحویل سوخت به نیروگاه‌ها به خصوص کمبود گاز باعث از مدار خارج شدن تعدادی از نیروگاه‌های کشور شده است. بیژن زنگنه وزیر نفت دیروز اعلام کرد مصرف گاز خانگی در کشور 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این میزان مصرف عملا به اندازه چند فاز پارس جنوبی است.

بر این اساس، علیرغم تاثیر اندک ماینرها در افزایش مصرف برق که از قیمت پایین برق در ایران ناشی شده است، هیاهوی فضای مجازی وزارت نیرو را بر آن داشته که با تشکیل تیم‌های بازرسی جدید به جستجوی مزارع غیرمجاز استخراج بیت‌کوین برود. اگرچه که یافتن و تعطیل کردن همه این مزارع هم تاثیر قابل اتکایی بر کاهش مصرف برق نخواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید