کوچ بزرگ سهامداران بورس به بازار رمزارزها؟

کدخبر: ۳۸۶۷۱۵
بعد از جریان قطعی‌های پیاپی برق در تهران و کشور و شایعه استفاده ماینر‌ها از برق، کارشناسان حوزه آی تی از سوق مردم به سمت بازار رمز ارز‌ها هشدار می‌دهند.
کوچ بزرگ سهامداران بورس به بازار رمزارزها؟

به گزارش اقتصادنیوز از  باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اقدامات سختگیرانه در کشور و یا حتی برخورد قوه قضاییه با استخراج رمز ارزها در ایران، تب این فعالیت همچنان داغ است. اصلی‌ترین سوال که در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود میزان سودآوری این فعالیت است.

به زبان دیگری می‌توان این موضوع را تحلیل کرد به طوری که استخراج از رمز ارز یعنی دریافت پاداش در ازای اهدای قدرت دستگاه استخراج به شبکه که به تأیید تراکنش‌ها و برقراری امنیت آن منجر می‌شود. استخراج رمز ارز از یک کار تفریحی در سال ۲۰۱۰، به یک صنعت چند ۱۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ تبدیل شده است.

در واقع استفاده از ماینر یا همان دستگاه استخراج رمز ارز به معنای پولدار شدن نیست. در این باره عباسعلی حقانی نسب  یک کارشناس اقتصادی درباره افزایش فعالیت مردم در بازار رمز ارزها، گفت: اگر افراد نمودار معاملات ارزی مثل رمز ارز یا سایر موارد را مشاهده کنند، با نوسانات زیادی  مواجه می‌شوند، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد سرمایه گذاری مستقیم در این بازار به دلیل ریسک بالا مخاطره آمیز است.

او بیان کرد: متاسفانه وقتی عده‌ای از مسئولان در بازار‌های رسمی تنش‌هایی را ایجاد می‌کنند قطع به یقین بازار‌های غیر رسمی  می‌آیند و سرمایه‌ها را جذب می‌کنند. در رابطه با رمز ارز باید گفت علاوه بر معاملات، استخراج ارز هم از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه با توجه به قانونی که وزارت نیرو در این رابطه گذاشت، منفعت ناشی از استخراج رمز‌ ارز  را از تولید کننده گرفت و  به دست دلالان  سپرد، دولت باید در این رابطه ورود کند و نظارت لازم را از طریق دستگاه‌های مربوطه به عمل آورد.

سرمایه گذاری در رمز ارز مثل تیری در تاریکی است

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش بینی بازار‌های دنیا در رابطه با رمز ارز بسیار سخت است، همچنین باید گفت  عمل کسانی که در این زمینه به خرید و فروش می‌پردازند، مانند یک تیری در تاریکی می‌ماند به دلیل آنکه خیلی از این سرمایه گذاران با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی که در زمینه رمز ارز‌ها رخ می‌دهد آشنا نیستند و ممکن است متضرر شوند.

حقانی نسب تصریح کرد: اکنون، چون فضای رمز ارز‌ها رسمیت پیدا نکرده و افراد آموزش‌های چندانی در این زمینه ندیده اند، پس باید گفت این بازار فعلا برای سرمایه گذاران تازه وارد  وارد پرریسک است.

افزایش سوددهی رمز ارز به دلیل ارتقای رمز ارز‌ها 

او تاکید کرد:  گرچه طی چند ماه آتی در حوزه رمز ارز با نوسان مواجه خواهیم بود، اما می‌توان گفت در بازه بلندمدت به دلیل افزایش ارزش رمزارز‌ها  افراد می‌توانند به سود‌های مطلوب خود دست یابند.

میزان انرژی بسیار زیاد مورد نیاز برای استخراج رمز ارز باعث شده است تا مصرف برقِ یک دستگاه استخراج و همچنین قیمت برق در یک منطقه، تأثیر شدیدی بر سودآوری ماینینگ داشته باشد.

ماینر

هر دستگاه ماینر مصرف برق متفاوتی دارد. مسلم است هنگام تهیه یا خرید یک دستگاه استخراج باید این مسئله را مد نظر قرار داد، زیرا هزینه برق مصرفی دستگاه ماینر می‌تواند نقش نرخ هش را در سودآوری از بین ببرد و حتی باعث ضرر شود. به‌عنوان نمونه، سودآوری یک دستگاه با قدرت ۱۴ تراهش و مصرف برق ۱،۴۰۰ وات می‌تواند از سودآوری یک دستگاه با ۵۰ تراهش قدرت و مصرف برق ۸،۰۰۰ وات بیشتر باشد.

شناسایی هزار و ۶۰۰ مراکز استخراج رمز‌ ارز

مدیر کل امور بین الملل توانیر افزود: یکی از عواملی که موجب افزایش مصرف برق شده، مراکز استخراج رمز‌ ارز غیرمجاز هستند و تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم. دستگاه‌های ماینینگ آن‌ها جمع‌آوری شده و خسارت برق مصرفی از آن‌ها اخذ و مجرمان به مراجع قضائی معرفی شده اند.

صالحی بیان کرد: این مراکز باید مجوز‌های لازم را از وزارت صمت و نیرو دریافت و به صورت قانونی فعالیت کنند. ماینر‌ها تعرفه مخصوص خود را دارند و در این ماه‌ها ۵۰ درصد قیمت آزاد را باید بپردازند.

او افزود: ولی در حوزه رمز ارز‌هایی که افراد با مجوز کار می‌کنند ما مشکل و برخوردی نداریم، اما با رمز ارز‌های غیر مجاز به شدت برخورد می‌کنیم  و نه تنها تجهیزات آن‌ها جمع آوری می‌شوند بلکه به قوه قضائیه هم معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول بیان کرد: به طور کلی کسانی که ماینر غیر مجاز داشتند آن‌ها را جمع آوری کردیم و با توجه به معرفی به قوه قضائیه، دستگاه و یا همان ماینر شخص خاطی به عنوان کالای قاچاق محسوب خواهد شد.

با توجه به این‌که ماینر‌ها در ازای مشارکت در شبکه و استخراج، پاداش خود را به‌صورت رمز ارز دریافت می‌کنند، قیمت رمز ارز یکی از مهم‌ترین عوامل سودآوری ماینینگ محسوب می‌شود. ماینر‌ها مجبور هستند برای پرداخت هزینه‌های خود رمز ارز را به ارز‌های رایج تبدیل کنند. بنابراین، برای این‌که فعالیت سودآور باشد و به بیانی ساده دخل و خرجش با هم بخواند، باید قیمت رمز ارز از حد مشخصی بیشتر باشد. در اوایل سال گذشته میلادی که قیمت رمز ارز به ۳،۲۰۰ دلار رسید، بسیاری از ماینر‌ها برای جلوگیری از ضرر دستگاه‌های خود را خاموش کردند.

طبق تحقیقات بدست آمده تولید یک رمز ارز در ماه چیزی باغ بر ۱۰۰ دستگاه ماینر لازم دارد به طور متوسط هر دستگاه ۳۵ میلیون تومان محاسبه شود برای راه اندازی یک مزرعه رمز ارز چیزی بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ تومان باید هزینه کرد و همچنین برای زیر ساخت‌های لازم برای انجام این کار چیزی بالغ بر ۴ میلیون تومان نیاز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید