حاکم شدن جوّ کاهش نرخ‌ها بر بازار متشکل ارزی

کدخبر: ۳۸۶۸۴۸
اقتصادنیوز :‌مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران گفت: طی روزهای معاملاتی اخیر برآیند تغییر و تحولات این متغیرها، به طور کلی خود را به صورت انتظارات کاهشی نرخ ارز در میان فعالان بازار ارز نشان داده و منجر به ترغیب کارگزاران به فروش ارز و افزایش عرضه شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بهای دلار در چند روز اخیر از حدود 25 هزار تومان به دامنه 21 هزار تومان رسیده و به گفته بسیاری از کارشناسان این روند نزولی ادامه دار خواهد بود.

از آن جایی که ساز و کار کشف نرخ در این بازار بر مبنای عرضه  تقاضا است، این افت شدید نرخ نشان از تقاضای کم خریداران به خرید این اسکناس دارد و این احتمال وجود که نرخ ارز در این بازار همچنان روند کاهشی خود را حفظ کند بالاست.

در این باره مهدی گوهررستمی، مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران به خبرنگار فارس گفت: بازار متشکل ارز ایران روز معاملاتی 29 دی ماه را با دلار 22 هزار تومان تومان و یورو 27 هزار و 500 تومان آغاز و به ترتیب با نرخ‌های 21 هزار و 48 تومان و 25 هزار و 500 تومان به پایان رساند. همچنین میانگین قیمت نرخ دلار و یورو امروز، به ترتیب 21 هزار و 643 تومان و 25 هزار و 777 تومان و حجم معاملات هرکدام از نمادها 2 میلیون و 132 هزار و 700 دلار و 59000 یورو بوده است.

وی درباره دلایل کاهش نرخ ارز اظهارداشت: متغیرهای اقتصادی و غیر‌اقتصادی گوناگونی در سطح ملی و بین‌المللی در کاهش نرخ ارز سهیم هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به گمانه‌زنی‌ها در مورد تحریم‌های اقتصادی و انتظارات ناشی  از آن اشاره کرد.

گوهر رستمی تصریح کرد: اما به‌طور مشخص در بازار نقدی ارز و در چارچوب بازار متشکل ارز ایران، طی روزهای معاملاتی اخیر برآیند تغییر و تحولات این متغیرها، به طور کلی خود را به صورت انتظارات کاهشی نرخ ارز در میان فعالان بازار ارز نشان داده و منجر به ترغیب کارگزاران به فروش ارز و افزایش عرضه شده است. بررسی روند معاملات و نرخ ارزها در این بازار از ابتدای هفته جاری احتمال ادامه روند کاهشی نرخ ارز را تقویت می‌کند.

وی افزود: با افزایش رو به رشد فعالیت‌های بازار متشکل ارز ایران در حوزه معاملات نقدی (اسکناس) ارز در کشور و انتشار عمومی نرخ ارزهای این بازار طی دو ماه گذشته و استقبال مردم و فعالان ارزی از این بازار رقابتی و شفاف، شاهد علامت‌دهی صحیح نرخ ارزهای معاملاتی این بازار در سطح کشور هستیم که این موضوع به سهم خود از توان قیمت‌گذاری دلخواه و اثرگذاری دلالان و سفته‌بازان ارزی کاسته است.

گوهررستمی ضمن اشاره به اهمیت جایگاه و کارکرد بازار متشکل ارز ایران در حوزه اسکناس ارز، ادامه داد: طراحی سامانه جامع و پیشرفته معاملات آنلاین الکترونیکی ارز در بازار متشکل ارز ایران، بستری امن، شفاف و رقابتی را ایجاد کرد که کارگزاران معاملات خود را در سریع‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه انجام ‌دهند. مبتنی بودن نرخ ارزهای این بازار بر مکانیسم عرضه و تقاضا در کنار ایجاد نظام یکپارچه و کارآمد اطلا‌ع‌رسانی و انتشار نرخ ارزهای معاملاتی این بازار به سهم خود موجب سامان‌دهی و رفع بسیاری از کاستی‌های بازار سنتی اسکناس ارز شده است.

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک با تعمیق بازار متشکل ارز ایران از طریق افزایش تعداد کارگزاران و نمادهای معاملاتی و همچنین تنوع‌بخشی در ابزارهای جدید معاملات ارزی، شاهد آرامش و ثبات بیشتر در بازار نقدی ارز کشور باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید