هزینه سیاست ارز ترجیحی در سال آینده

توزیع یک و نیم میلیارد دلار 4200 در 1400

کدخبر: ۳۸۷۳۷۶
اقتصاد نیوز: به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نرخ ارز تخصیصی برای دارو تغییر نکرده و مانند روند گذشته دارو با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد خواهد شد.
توزیع یک و نیم میلیارد دلار 4200 در 1400

به گزارش اقتصاد نیوز، با این حساب مجلس با حفظ سیاست تخصیص دلار بر پایه قیمت 4200 تومان برای سال آینده عملا بودجه را مجددا دو نرخی کرد.

پیش از این مجلس به دنبال این بود که نرخ ارز در بودجه را از حالت چند نرخی خارج کند به همین دلیل نرخ ارز در بودجه را به طور واحد 17 هزار و 500 تومان در نظر گرفت.

اما با حفظ دلار 4200 برای دارو چه مقدار ارز باید به این بخش اختصاص داده شود؟ ستاد اقتصادی دولت در سال جاری سقف 8 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان را در نظر گرفت که از این رقم قرار بود به تفکیک 5.5 میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و 1.5 میلیارد دلار برای دارو و 1 میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.

اگر قرار باشد در سال آینده فقط دارو مشمول سیاست دلار 4200 شود حداقل 1.5 میلیارد دلار برای انجام آن باید کنار گذاشته شود.

این سیاست با هدف کاهش قیمت تمام شده دارو برای مصرف کنندگان است و سیاست گذار تصور می کند با اجرای آن فشار هزینه ای به مردم را کاهش می دهد.

در مقابل منتقدان با اشاره به شکاف 20 هزار میلیارد تومانی نرخ 4200 و نرخ کنونی ارز در بودجه در صورت تخصیص 1.5 میلیارد دلار نگرانند این شکاف به انحراف منابع منجر شود و به جای مصرف کننده واسطه ها منتفع شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید