معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد اعلام کرد

تست کیفی از متهم اصلی آلودگی هوا

کدخبر: ۳۸۸۳۹۸
آزمون کیفی مازوت آغاز شده و پیش‌نویس استاندارد یورو 5 بنزین در حال تدوین است؛ دو خبری که از سوی مسوولین سازمان ملی استاندارد اعلام شد تا شاید با اجرایی شدن آنها گره چند ساله آلودگی هوا در زمستان باز شود.
تست کیفی از متهم اصلی آلودگی هوا

به گزارش اقتصادنیوز؛ با شدت گرفتن آلودگی هوای کلان شهرها انگشت اتهام به سوی دستگاههای بسیاری دراز شد و در این میان متهمان بسیاری در ردیف اول نشستند، اما چرا به شروع زمستان این مشکل آغاز می شود و طی این سالها هنوز راهکاری برای آن در نظر گرفته نشده است.

مازوتی که برخی از کارخانه ها از آن استفاده می کنند اولین متهمی است که بسیاری آلودگی هوا را به آن نسبت می دهند، گزینه های بعدی به بنزین و گازوییل مربوط می شود دو متهم دیگری که آلودگی هوا به آنها نسبت داده می شود.

در این خصوص وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در نشست خبری  اعلام کرد که آزمون کیفی مازوت آغاز شده و با نهایی شدن آن، نتایج منتشر خواهد شد.

خبری که شاید بتوان گفت با اجرایی شدن آن یک گام به کاهش آلودگی هوا نزدیک خواهیم شد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارددر مورد وضعیت کیفی مازوت مصرفی در کشور گفت: طبق قانون هوای پاک از ابتدای شهریور 96 برای وزارت نفت مهلت 3 ساله ای تعیین شد تا نسبت به استانداردسازی مازوت اقدام کند که این مهلت در تاریخ 1 شهریور 99 به اتمام رسیده است.

سازمان محیط زیست موظف است درباره کنترل وزارت نفت در مورد فرآورده های سوختی برخورد لازم را داشته باشد.

مقدم افزود؛  ارزیابی ما در مورد کیفیت مازوت آغاز شده که باید نتایج آن مشخص شود، این کار زمان می‌برد و وقتی که نتایج مشخص شد، آن را منتشر خواهیم کرد. در عین حال نتایج آزمون ها را به سازمان محیط زیست اعلام خواهیم کرد تا متناسب با آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه وزارت نفت برای استانداردسازی گازوئیل نیز مهلت 3 ساله داشته است، افزود: وزارت نفت مکلف شده طبق استاندارد ملی تولید گازوئیل را داشته باشد، اما ما تاکنون تأییدیه‌ای برای گازوئیل صادر نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر نتایج آزمون گازوئیل مشخص شود، به وزارت نفت ارائه خواهیم کرد و برای اطلاع مردم نیز منتشر خواهد شد.

تدوین پیش نویس بنزین یورو 5

از سوی دیگر  نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست از تدوین پیش‌نویس استاندارد یورو 5 بنزین خبر داد و گفت: در این مورد اختلافی بین وزارت نفت و وزارت صنعت وجود دارد که در این خصوص با معاون اول رئیس جمهور نامه‌نگاری صورت گرفته و در صورت برطرف شدن مشکلات، استاندارد یورو 5 برای بنزین اعمال خواهد شد.

به گفته رییس سازمان ملی استاندراد، در حال حاضر واردات بنزین به کشور نداریم، اما آزمون کیفی بنزنی تولیدی و توزیعی در کشور صورت می‌گیرد.

به گفته پیروز بخت، در ۹ ماه نخست سال حدود ۷۷ هزار دستگاه نازل سوخت  و‌  ۴ هزار و ۱۲۷ نازل سی ان‌جی را کنترل کردیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید