خبرهای خوش زنگنه از افزایش صادرات نفت ایران

کدخبر: ۳۸۸۶۳۸
وزیر نفت اعلام کرد: با تکمیل طرح انتقال نفت گوره به جاسک، برای اولین بار میتوانیم از سال آینده صادرات نفت به عمان را انجام دهیم.
خبرهای خوش زنگنه از افزایش صادرات نفت ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نفت خبر، ششمین کنگره راهبردی نفت و نیرو، صبح امروز سه‌شنبه افتتاح شد تا طی سه روز در پنل های تخصصی، موضوعات مهم حوزه انرژی به بحث گذاشته شود. بیژن زنگنه در افتتاحیه گفت که این آخرین کنگره‌ نفت و نیرو است که به‌عنوان وزیر نفت در آن صحبت می‌کند. زنگنه موارد مختلفی را درباره دستاوردها و مشکلات صنعت نفت در سال‌های اخیر مطرح کرد. برخی از حرف‌های قابل‌تأمل وزیر نفت را با هم مرور کنیم:

-ظرفیت عظیمی در این هفت سال برای صادرات نفت و فرآورده در دوران تحریم ایجاد کردیم  که بعد از تحریم هم می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

صادرات نفت

- ظرفیت‌های داخلی ما برای احداث پالایشگاه و توسعه میادین و موارد مشابه به حدی است که حدود ۸۰ درصد نیازها را می‌توانیم در داخل کشور تأمین کنیم. اما در مواردی همچون تولید لوله‌های بدون درز مقاوم به خوردگی درون چاه‌های گاز، طراحی مهندسی پایه  و ماشین‌های دوار هنوز ضعیف هستیم.

-چهل سال است عده‌ای در این کشور تلاش کردند ظرفیت تولید نفت از ۴ میلیون بشکه در روز فراتر نرود که موفق هم بودند. من روزگاری را می‌بینیم که با قواعدی مشابه FATF و پروتکل کیوتو، برای تولید نفت هم محدودیت ایجاد کنند. پس ظرفیت تولید نفت ایران باید بالاتر برود.

- ما در سال ۱۳۷۷ صندوق توسعه ملی را با مازاد درآمد نفت ایجاد کردیم که ابتدا نام آن حساب ذخیره ارزی بود. اگر پول نفت به بودجه برود، مریض را مریض‌تر می‌کند. باید پول به صندوق توسعه ملی برود و ما هم به صندوق، نیش نزنیم.

- هنوز هم عده‌ای میگویند ای اند پی ها گرگ‌زاده هستند. به‌عنوان استاد به تلویزیون هم دعوت می‌شوند و حرف می‌زنند. اما معلوم نیست استاد چه حوزه‌ای هستند؟!

- در زمینه تولید گاز کار بزرگی انجام شده و امروز بیش از ۱۰۴۰ میلیون مترمکعب در روز تولید می‌کنیم اما مصرف از تولید جلوتر است. امسال ۱۵ درصد افزایش مصرف در تهران و ۱۲ درصد افزایش مصرف در کشور داریم. هیچ شرکتی در دنیا نمی‌تواند پاسخگوی این رشد مصرف باشد؛ آن هم در کشوری با تولید ناخالص یک درصد!

- قانون ماده ۱۲ را در حوزه بهینه‌سازی، مجلس تصویب کرد اما وقتی تصمیم بر این شد که یارانه اصل ماجرا باشد، دولت و مجلس، با هم این قانون را نابود کردند! یارانه در این هشت سال صدمات جبران‌ناپذیری به شرکت‌های بخش انرژی زد و سال آینده هم همین‌طور خواهد بود.

- صادرات گاز برای کشور اهمیت امنیتی و راهبردی دارد و ما در آن رشد کردیم. اما سؤال این است که صادرات گاز مگر خام فروشی نیست؟ چرا از نظر عده‌ای، خام فروشی نفت بد است اما خام فروشی گاز، اوجب واجبات است؟!

- برای جمع‌آوری گازهای فلر، اقدامات خوبی انجام شده و تا پایان سال ۱۴۰۱، بیش از ۹۵ درصد گازهای فلر، جمع‌آوری و خوراک پتروشیمی می‌شود.

- امروز همه مدعی هستند دانش‌بنیان هستند! اما ما برای شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی پارک فناوری ری را با مساحت ۲۵ هکتار و مراکز نوآوری را در پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه‌ها ایجاد کردیم. صندوق پژوهش و فناوری را با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد کردیم که ۱۲ برابر سرمایه می‌تواند تضمین بدهد.

- قبلاً مخالف ادغام نفت و نیرو بودم اما الآن معتقدم باید نفت و نیرو ادغام شوند و از ابتدای دولت وزارت انرژی تشکیل شود که به سود نفت و نیرو و کشور است.

- درخواست برای افزایش ضریب بازیافت میادین با کمک دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه، باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود.

-کم‌سوادهایی در کشور داریم که عالِم نمایی می‌کنند و گمراه‌کننده‌ترین افراد هستند. باید با عالم نمایی مقابله کنیم. پارسال در همین کنگره درباره توان تولید ۸ میلیون بشکه نفت در روز بحث شد که به طراحان این موضوع حمله کردند. افزایش تولید گاز در کشور ممکن شد اما عده‌ای برای جلوگیری از افزایش تولید نفت خام در کشور عمد دارند.

افزایش تولید نفت ایران سه تا پنج سال زمان می‌برد

-وزیر نفت اعلام کرد: با تکمیل طرح انتقال نفت گوره به جاسک، برای اولین بار میتوانیم از سال آینده صادرات نفت به عمان را انجام دهیم.

-من خیلی در مورد تحریم حرف نمی‌زنم، اما باید بگویم که ما در این مدت سه ساله ظرفیت عظیمی برای تجارت نفت و فرآورده ایجاد کردیم که حتما از این ظرفیت در بعد از دوران تحریم هم استفاده می‌کنیم.

-همیشه جزو اهدافم بود که ایران در بازرگانی نفت جهان نقش ایفا کند و برای رسیدن به این هدف تلاش زیادی انجام دادم که هر بار جلوی آن گرفته شد. این بار ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده و راه‌های زیادی یاد گرفتیم. توان امسال ما با توان سال‌های 96 و 97 قابل قیاس نیست.

-در بخش گاز کارهای خوبی انجام شد و تولید گاز به هزار و ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است اما مصرف با سرعت، بالا می‌رود. امسال در تهران ۱۳ درصد و در کل کشور ۱۲ درصد رشد مصرف داشتیم.

-از فعالیت‌های توسعه‌ای میدان پارس جنوبی، 60 تا 70 میلیون مترمکعب دیگر می‌توانیم در آینده به ظرفیت برداشت گاز اضافه کنیم و بعد از آن باید به فکر حفظ و نگهداشت تولید باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید