رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب سلبریتی ها و مدیران ریخته می شود/ رد کلیات بودجه اشتباه محض است /موافقان و مخالفان لایحه بودجه 1400

کدخبر: ۳۹۰۱۹۷
لایحه بودجه امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و موافقان و مخالفان بودجه درباره آن صحبت کردند.
رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب سلبریتی ها و مدیران ریخته می شود/ رد کلیات بودجه اشتباه محض است /موافقان و مخالفان لایحه بودجه 1400

به گزارش اقتصادنیوز، جلسه علنی مجلس ساعت 8  ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد سپس گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق از رای آوردن بودجه به صورت مشروط در این کمیسیون خبر داد

سپس نوبت به نطق مخالفان و موافقان بودجه رسید. 

بودجه ۱۴۰۰، سفره اقشار آسیب پذیر را تنگ‌تر می‌کند

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: مجلس یازدهم را به گونه‌ای آغاز کردیم که موظف شدیم در مورد همه چیز به مردم پاسخ دهیم. نقطه عطف این پاسخگویی در همین بودجه ۱۴۰۰ است. بودجه ۱۴۰۰ با فضایی هیجانی وارد مجلس شورای اسلامی شد. اعداد و ارقام این بودجه اتکاء به نفت را کاهش نمی‌دهد. افزایش شفافیت منابع، وابستگی و انضباط شرکت‌ها که منشا فساد است و همچنین کاهش رانت و فساد نیز در بودجه دیده نمی‌شود.

بر اساس گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تولید دغدغه همه ما است باید بگویم که رشد اقتصادی که منشعب از تولید باشد بهترین فضا را برای کشور فراهم می‌کند، اما در بودجه به این مهم توجه نشده است.

بابایی

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بودجه سال ۱۴۰۰ به سلامت و فرهنگ توجهی ندارد، اظهار کرد: بهبود شاخص عدالت و محرومیت زدایی در بودجه دیده نمی‌شود همچنین اصلاح حقوق و دستمزد دیده نشده و باید بگویم که در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه مواجه خواهیم شد، چرا که تراز عملیاتی این بودجه افزایش پیدا نکرده است این یعنی در سال ۱۴۰۰ نقدینگی بیشتر و تورم بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

وی با اشاره به تاثیر بودجه سال ۱۴۰۰ بر اقشار ضعیف ادامه داد: قرار بر این بود یارانه‌ها سبد هزینه بخش‌های عادی پذیر جامعه را کاهش دهد و سفره آنها را پهن‌تر کند ولی بودجه ۱۴۰۰ سفره افراد عادی پذیر را کوچک‌تر خواهد کرد. مخالفت من با این بودجه به این علت است که مردمی را که به مجلس انقلابی امید بسته‌اند راضی نمی‌کند. سال ۱۴۰۰، سال سیاسی است پیام‌هایی از سوی دولت مبنی بر انجام ندادن مصوبات کمیسیون تلفیق رسیده است. دولت باید بداند که در کنار مجلس شورای اسلامی است.

رد کلیات بودجه اشتباه محض است

اما، ابوالفضل ابوترابی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم تا زمانی که کار اساسی اصلاح بنیادین نظام اداری کشور صورت نگیرد. بودجه بازی ۴۰ ساله همچنان ادامه خواهد داشت. ما ابتدا باید نظام اداری کشور را اصلاح کنیم و سپس به سمت اصلاح نظام بودجه گام برداریم. ظرف نظام اداری کنونی کشور ظرفیت اصلاح بودجه را ندارد و همه ساله دست و پا شکسته بودجه نوشته می شود و این امر تکرار می گردد. فرآیند اصلاح نظام اداری کشور بسیار دشوار است ولی باید از یک جا شروع شود.

به نوشته ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: واقعیت این است که ما در شش ماه باقیمانده از دولت با دولتی متزلزل مواجه هستیم و اگر ماه بودجه را تصویب نکنیم مجددا به دست دولت باز می گردد و قطعا دولت با این روند هیچ اقدام خاصی انجام نخواهد داد. از سوی دیگر برای افزایش حقوق ها ما مجبور می شویم تا به دولت تنخواه دهیم و حساب و کتابی از او نخواهیم. بنابراین رد کلیات بودجه اشتباه محض است.

ابوالفضل ابوترابی

نماینده مردم نجف آباد در مجلس تصریح کرد: آئین نامه در این بخش مسکوت است و اگر ما بودجه را قطع کنیم و رئیس مجلس بودجه را به دولت بازگرداند در اصل هیچ اتفاق خاصی صورت نمی گیرد و بودجه به ناکجاآباد می رود.

وی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون تلفیق یک قدم رو به جلو برای اصلاح بودجه برداشته است. درست است که ایده آل نیست اما ظرفیت فعلی کشور این فرصت را به ما نمی دهد که ما بتوانیم بودجه ای ایده آل تر از این برای سال آینده بنویسیم. کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را کرده است. اجازه دهید کلیات بودجه به تصویب برسد و پیشنهادات نیز در صحن مجلس بررسی شود و یک گام مثبت رو به جلو برای بودجه سال آتی برداشته شود.

وی افزود: عده ای معتقدند اینکه در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان رسیده است تورم‌زا است و دولت نیز از همین حالا جنگ روانی را شروع کرده، شاید در ابتدا این گام برای مجلس ضرر باشد اما بعدا درستی آن مشخص می شود. همین حالا نیز وارد کنندگان نهاده های دام و طیور ارز را در بازار آزاد خریداری می کنند. در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ برای تامین دارو حفظ شده است.

لایحه بودجه ای مصوب کنیم که تامین کننده آرامش در کشور باشد

همچنین، کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ ضمن تبریک یه مناسبت ولادت حضرت زهرا(س)گفت: ما در اولین گام دوم انقلاب اسلامی در حال تصویب لایحه بودجه ای هستیم که باید دارای شرایطی باشد، باید توجه کنیم که در سال آینده با چند رویداد مواجه هستیم، انتخابات سال آتی،تغییر دولت، تورم جاری کشور، بحران کرونا و افزایش نامتوازن مالیات از جمله این رویدادها است.

وی ادامه داد: باید لایحه بودجه ای مصوب کنیم که تامین کننده آرامش در کشور باشد،امروز که دارای ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم شاهد مشکلات و این تورم هستیم، چه کسی می تواند تضمین کند که اگر قیمت دلار را به ۱۷/۵۰۰ افزایش دهیم شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود؟ سال آینده باید در جهت تزریق آرامش به جامعه تلاش کنیم که مردم با آرامش به پای صندوق رای بیایند، ما با پاک کردن صورت مسئله و افزایش قیمت ارز در حال ایجاد شرایطی هستیم که در سال آینده با تورم ۴۰۰ برابری روبه رو شویم، ما در مجلس حق نظارت داریم و باید اینگونه موارد را کنترل کنیم.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بودجه ای که کمیسیون تلفیق ارائه می دهد ۸۴۱ هزار میلیارد به هزار و ۲۰۰ هزارمیلیارد می‌رسد ولی در تملک دارایی و امور عمرانی صرفا دو هزارمیلیارد تومان اضافه شده است، آیا در این حوزه مشکلی نداریم؟ می شود امور عمرانی کشور را تعطیل کنیم؟ اگر قرار است کشور سازنده و روبه توسعه باشیم باید به زیرساخت های کشور و امور عمرانی توجه کنیم.

علیپور خنکداری در پایان اضافه کرد: در این لایحه هیچ رقمی به صنایع اضافه نشده است، مگر نه اینکه نگرانی حضرت آقا درباره تولید و اشتغال است؟ مگر نه اینکه ما در خصوص اشتغال دغدغه داریم؟ هرچند که به لایحه دولت ایراد وارد می دانیم و آن را سراسر اشکال می دانم ولی لایحه کمیسیون تلفیق نیز مشکل را رفع نکرده است، شدیدا با این لایحه مخالف هستیم.

 رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب عده قلیلی رفته است

همچنین، احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات گزارش کمیسیون تلفیق به عنوان موافق کلیات گفت: ما نمایندگان قطعا با  لایحه دولت و کلیات آن مخالف هستیم و من هم در کمیسیون تلفیق به عنوان مخالف کلیات صحبت کردم اما آن چه الان مورد بحث است و نمایندگان پیشنهادات خود را درباره آن ارائه کردند گزارش کمیسیون تلفیق است که ۴۵ نفر از همکاران شما یک ماه شبانه روز و در سه شیفت روی آن کار کردند. کلیات لایحه دولت را بررسی کردند، وارد جزئیات شدند و بخش عمده ای از آن را تغییر دادند.

بر اساس آنچه ایسنا نوشته است، وی افزود: کلیات لایحه دولت قابل دفاع نیست چرا که سیاسی بود و مجلس را در تنگنا قرار داد؛ چه آن را بپذیرد یا نه به ضررش باشد.

احمد امیرآبادی

امیرآبادی حذف رانت ۴۲۰۰ تومانی را از نکات برجسته گزارش کمیسیون تلفیق عنوان و خاطر نشان کرد: وقتی در جلسات و گفت و گوهای خصوصی با مسوولان دولت، وزرا، معاون اقتصادی رئیس جمهور رئیس بانک مرکزی و هر مسئول دیگری صحبت می کنیم به مجلس التماس می کردند که رانت دلار را از بین ببرید ولی اینها در رسانه ملی رفتار سیاسی می کند و می گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید حذف شود وگرنه اجناس گران می شود اما در دو سال اخیر که ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده کدام یک از شهروندان مرغ را به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند؟ رانت آن به جیب عده قلیل از بستگان مدیران اجرایی، هم حزبی و سلبریتی ها ریخته شده و به دست مردم نرسیده وگرنه مرغ ۳۰ هزار تومان نمی شد. ما هم می گویم این مبلغ به شکل یارانه به دست مردم برسد.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که کمیسیون تلفیق ۸ هزار میلیارد تومان برای صنایع کشاورزی، راه آهن و تولید روستایی و شهری و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده یادآور شد: همین که دولت در لایحه خود بودجه قوه قضاییه را ۲۳ درصد و بودجه نهاد ریاست جمهوری را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده نشان می دهد که لایحه دولت قابل دفاع نبود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید