اظهارات مخالفان و موافقان کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه1400؛

حقوق مدیران ارشد ۱۵ برابر حداقل حقوق خواهد بود؛ نه ۲۱ برابر/ چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن نیست؟

کدخبر: ۳۹۰۲۲۶
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: لایحه بودجه مصوب کرده بود که حقوق مدیران ارشد ۲۱ برابر حداقل حقوق باشد ما در کمیسیون تلفیق به جای ۲۱ برابر ۱۵ برابر را پیشنهاد کردیم هر چند که با همان هم مخالفیم.
حقوق مدیران ارشد ۱۵ برابر حداقل حقوق خواهد بود؛ نه ۲۱ برابر/ چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن نیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، جلسه علنی مجلس ساعت 8  ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد سپس گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار قرار گرفت

سپس نوبت به نطق مخالفان و موافقان بودجه رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمد رضا پورابراهیمی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده از زحمات آقای دلخوش در کمیسیون تلفیق تشکر می کنم ایشان سالها در کمیسیون اقتصادی نیز همکاری داشته اند و بعد از صحبتهایشان نیز از بنده عذرخواهی کردند اما بنده چندین نکته را لازم به ذکر می دانم خواهش می کنم اگر کسی در جریان اقدامات کمیسیون اقتصادی نیست و از آن اطلاع ندارد عملکرد کمیسیون را زیر سوال نبرد. در بحث پایه های مالیاتی که سر فصل درآمد پایدار است در مجلس دهم ما کلیات سی جی تی را تصویب کردیم اما دولت مخالفت کرد و از ما فرصت خواست تا لایحه به مجلس بیاورد. در نهایت با این که دولت اقدامی انجام نداد ما در هفته های اول تشکیل مجلس یازدهم این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در این زمینه مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیون اقتصادی تلاش کرد و بحث پایه های مالیاتی آن هم نه بر درآمد اقشار ضعیف بلکه مربوط به دلالان را تصویب کرد. حدود دو نیم ماه قبل این بحث به صحن مجلس آمد  و گزارش آن ارائه شد. قرار بود این گزارش که مربوط به پایه های مالیاتی بود اساس کار کمیسیون تلفیق باشد اما به هر دلیلی محقق نشد.

بودجه3

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح  کرد: از دیگر اقدامات کمیسیون اقتصادی بحث سامانه مودیان فروشگاهی بود که ما امروز  ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار درگاه الکترونیکی داریم اما ۵۰ درصد اطلاعات آنها در دسترس نیست. یعنی ما با حجم عظیمی از فرار مالیاتی مواجه هستیم. چندین جلسه در این خصوص با مجموعه های مربوطه برگزار شده است ما اقدامات لازم برای مولدسازی دارایی های دولت را شروع کرده ایم خواهش می کنم اگر همکاران از اقدامات کمیسیون اقتصادی اطلاعی ندارند آن را زیر سوال نبردند. ما گام های لازم را برداشته ایم و برای همین است که اکنون انتظار عمل داریم.

چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن نیست؟

پورابراهیمی: چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن نیست؟

 

 محمدرضا پورابراهیمی در جریان جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و با مخالفت با بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بنده از زحماتی که کمیسیون تلفیق برای اصلاح ساختار بودجه کشیده‌اند سپاسگزارم اما بنده می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که چرا اساسا گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه این میزان حائز اهمیت است؟ اگر ما به دنبال دلایل وضعیت کنونی در حوزه اشتغال و تورم حاکم در کشور هستیم یکی از محورهای مهم و موثر آن بحث بودجه‌ای است که در سالیان گذشته به تصویب رسیده است. اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم کسری بودجه یکی از بحث‌های اساسی است که در دستور کار مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ زمانی که قرار بود لایحه بودجه در ۱۵ آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود در آن تاریخ ارائه نشد، چرا که حضرت آقا نامه‌ای در خصوص لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نوشتند و تاکید کردند که این لایحه انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد. حکم اصلاح ساختار بودجه در آن زمان داده شد و رهبری قبل از آن نیز چندین بار بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشتند. عدم اتکاء به درآمد پایدار اصلی‌ترین مشکل ما در بحث بودجه است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در آن سال چهار ماه از ما فرصت خواست تا گزارش اصلاح ساختاری به مجلس ارائه کند، اما در نهایت پس از گذشت چهار ماه از فروردین‌ سال ۱۳۹۸ گزارش‌های تخصصی در خصوص لزوم اصلاح ساختار بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد، اما هیچ حکمی در بودجه سال ۱۳۹۸ عملیاتی نشد.

پورابراهیمی در ادامه تاکید کرد: دولت در آن سال ۴۵۰ میلیون دلار از ذخیره ارزی سنوات گذشته برداشت کرد و به روش استقراض نیز چه از بانک مرکزی و چه به صورت اوراق برداشت داشت. کدام یک از این اقدامات با اصلاح ساختار بودجه تطابق دارد. آنچه که در صورت لایحه بودجه ما را نگران می‌کند کسری تراز عملیاتی در سال آینده می‌باشد. افزایش حجم نقدینگی در بازار تورم‌زا خواهد بود اگر ما ۱۰۰ واحد منابع را برای مردم از محل پول پرقدرت افزایش دهیم باید ۱۵۰ واحد به واسطه تورم از مردم پس بگیریم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحولات در ساختار نظام مالیاتی و افزایش آن یکی از محورهایی است که باید در بودجه لحاظ می‌شد یکی از احکام اساسی در بودجه ایجاد منابع پایدار درآمدی از محل مالیات است. این به این معنا نیست که ما مالیات کارگران و کارمندان و کسبه را افزایش دهیم، بلکه ما باید با فرار مالیاتی بزرگی که به واسطه عدم اجرای نظام جامع مالیاتی با آن مواجه هستیم مقابله کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از محورهای ما باید مولد سازی دارایی‌های دولت باشد. آیا ما برای این موارد در بودجه حکمی آورده‌ایم؟ با توصیه که کاری درست نمی‌شود. حجم بودجه شرکت‌های دولتی ۲.۵ برابر بودجه کل کشور است. اگر ۱۰ درصد در بودجه شرکت‌های دولتی صرفه‌ جویی شود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع به بودجه اضافه خواهد شد. این احکام در کجای بودجه گنجانده شده است.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بنده با حذف ارز ترجیحی کاملا موافقم چرا که تنها ایجاد فساد می‌کند، اما قرار نبود که با حذف ارز ترجیحی منابع آن را تبدیل به پول کرده و یارانه‌ها را افزایش دهیم. این امر برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند. دولت نیز در این زمینه نامه‌ای نوشته و نگرانی خود را مطرح کرده است. چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن دیده نمی‌شود؟ ما نگران تورمی هستیم که منابع پول پرقدرت در نظام اقتصادی ایجاد می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: مردم به ما می‌گویند ما نمی‌خواهیم که یارانه ما را افزایش دهید بلکه قدرت خرید ما را به ارز ۳۵۰۰ تومانی برگردانید. ما باید ارزش پول ملی را تقویت کنیم کمک به مردم فقط پرداخت نیست درست است که در کوتاه مدت و شرایط اضطراری کمک باید صورت بگیرد، اما در بلند مدت یک اشتباه راهبردی است. پیشنهاد می‌کنیم کلیات را کنار بگذارید و اجازه دهید دولت بودجه را اصلاح کند و یا به صورت سه دوازدهم آن را بررسی خواهیم کرد.

دلخوش: کمیسیون تلفیق نرخ دلار در بودجه را یکی کرد

دلخوش: کمیسیون تلفیق نرخ دلار در بودجه را یکی کرد

 

سید کاظم دلخوش در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس و در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۰ گفت: شما همکاران نماینده کلیات لایحه بودجه دولت را تایید کردید و حالا آن چه می خواهید بررسی کنید گزارش کمیسیون تلفیق است. آیا می خواهید بعد از این همه تلاش این گزارش را رد کنید؟ نتیجه اش این خواهد شد که لایحه بودجه به دولت برمی گردد و دولت نهایتا آن را بزک می کند و تحویل مجلس می دهد لذا نتیجه ای نمی گیرید.

وی با بیان این که فرصت یک ماه کمیسیون تلفیق برای اصلاح ساختار بودجه فرصت کافی نیست گفت: نباید شعار دهیم و باید در عمل متوجه مشکلات جامعه باشیم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را فسادآور دانست و گفت: با حذف این ارز ۲.۵ میلیارد به دارو و  ۵.۵ میلیارد به فقرا ضعفا و کالاهای اساسی اختصاص یافت.

دلخوش  یادآور شد: بودجه ما همیشه بودجه سنتی است زیرا منابع ما وابسته به مسائل بین المللی و تحریمها است. جهل به مصوبات کمیسیون تلفیق همه چیز را هوا می کند و به کلیات رای دهید و کمک کنید که در جزئیات اصلاحاتی داشته باشیم.

وی افزود: دولت در بودجه ۴ نرخ را برای ارز آورده بود که کمیسیون تلفیق این نرخ را یکی کرد و ما به التفاوت آن را بین محرومین و فقرا تقسیم کرد از طرفی سهم نفت از منابع در لایحه بودجه ۲۳.۷ درصد بوده که کمیسیون تلفیق آن را به ۱۸ درصد رساند همچنین ۹۰ هزار میلیارد تومان در بند و منابع پیش بینی شده بود که این رقم در لایحه دیده نشده بود و کمیسیون تلفیق با اضافه کردن آن به سرجمع بودجه را شفاف کرد.

در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه

آصفری: حقوق مدیران ارشد ۱۵ برابر حداقل حقوق خواهد بود؛ نه ۲۱ برابر

آصفری: حقوق مدیران ارشد ۱۵ برابر حداقل حقوق خواهد بود؛ نه ۲۱ برابر

 

محمدحسن آصفری نیز  در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: دغدغه همکاران در مخالفت با بودجه را درک می کنم و آنها را قابل قبول می دانم اما باید نگاهی به تلاش های شبانه روزی کمیسیون تلفیق بودجه داشته باشیم. کمیسیونی که شاید بهترین عملکرد را داشته و نتیجه ای بهتر از لایحه فعلی از هیچ جمعی بیرون نمی آمد. چرا که بودجه دولت یک بودجه سیاسی بود تا بودجه ای اجرایی و عملیاتی.

نماینده مردم  اراک در مجلس با اشاره به کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۰ گفت: شرایط کشور ما حساس است و ما باید تا جایی که می توانیم فشار را از روی مردم کم کنیم. بعضی از دوستان پیشنهاد بودجه سه دوازدهم می دهند اما باید بگویم که با این کار اختیار خودمان را با دست خودمان به سران قوا می دهیم. پس بهتر است خودمان ایرادات بودجه را رفع کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به اقدامات کمیسیون تلفیق در جهت اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: انضباط مالی شرکت ها یکی از اقدامات کمیسیون تلفیق بود. متاسفانه دخل و خرج  شرکت ها و نهادهایی که از بودجه استفاده می کنند نظم ندارد. لایحه اصلاح شده بودجه ۱۴۰۰ اما شفاف تر از  گذشته است. از طرف دیگر اعتبار مناسبی برای بحث تولید در نظر گرفته ایم برای کمک به کارخانه ها و شرکت هایی که مشکل دارند مثل شرکت هپکو، واگن پارس، آذراب و ... ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم. ما در کشور با مشکل و لشگر بیکاران مواجهیم؛ پس این اصلاح کمیسیون تلفیق را ارزشمند بدانیم.

آصفری با اشاره به وضعیت اقشار محروم در جامعه گفت: هنوز کسانی را داریم که با یارانه زندگی می کنند کسانی که پس از ۲۰ یا ۳۰ سال خدمت هنوز یک خانه برای خود ندارند. کمیسیون تلفیق بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی اختصاص داده است. ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی قرار داده است.

وی در مورد اقدامات کمیسیون تلفیق در حوزه ارز گفت: دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی رااز جیب مردم می داد و این در حالی بود که مردم مرغ ۳۵ هزار تومانی نیز می خریدند. کمیسیون تلفیق ۱۰۶ هزار میلیارد تومان جایگزین برای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده است تا اگر کالایی گران شد بتوانیم جایگزینش را بدهیم. همچنین دو و نیم میلیارد دلار برای ارز دارو لحاظ کردیم. هر چند که امروز شاهد قاچاق دارو هستیم.

وی در خصوص اعتبارات حمایت کننده از تولید کنندگان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی بودجه اختصاص داده ایم در زمینه مالیات نیز باید بگویم که از کسانی بیشتر مالیات گرفته خواهد شد که درآمد بیشتری داشته باشند. مگر می شود از کسی که ۴۰ میلیون حقوق می گیرد همان قدر مالیات گرفته شود که از کارگری با ۲ میلیون حقوق؟

مالیات پلکانی، برای کسانی که حقوق نجومی دارند اقدامی مثبت خواهد بود. مجالس قبلی تصویب کرده بودند که حقوق مدیران ارشد باید ۲۱ برابر حداقل حقوق باشد. یعنی اگر یک کارگر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد یک مدیر می تواند تا ۵۰ میلیون تومان حقوق بگیرد. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم به جای ۲۱ برابر  رقم ۱۵ برابری را پیشنهاد داد و تصویب شد هر چند که با همان ۱۵ برابر هم مخالفیم.

آصفری با اشاره به وضعیت یارانه در بودجه گفت: چرا باید قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کند اما یارانه افزایش پیدا نکند. سال گذشته وقتی قیمت آب و برق و گاز افزایش پیدا کرده باید یارانه هم افزایش پیدا کند اما ۱۰ سال است که یارانه ۴۵ هزار تومان است. در کمیسیون تلفیق بودجه به این موضوع توجه کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید