صعود وال استریت در روز قرمز شدن بورس‌های اروپایی

کدخبر: ۳۹۲۱۲۸
پس از چند دور صعود متوالی برخی از شاخص های مهم بورسی جهان قرمز شدند.
صعود وال استریت در روز قرمز شدن بورس‌های اروپایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بلومبرگ اعلام کرد، در شرایطی که بانک مرکزی آمریکا رسیدن به تورم بالای دو درصد را هدف گذاری کرده اما با وجود تزریق نقدینگی گسترده به بازارها، شتاب افزایش قیمت ها طبق انتظارات پیش نرفته به گونه ای که متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۴ درصد رسید که این نرخ تورم ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در چهار ماهه اخیر بوده است. بیشتر تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در محدوده فعلی باقی نگه خواهد داشت. 

صورت های مالی منتشر  شده بسیاری از شرکت های بزرگ حاکی از آن است که میزان سودها به تدریج رو به افزایش و تقاضا تا حدی احیا شده است. با وجود افت سنگین سرمایه گذاری های جدید انتظار می رود تا پایان امسال سطح فعالیت های اقتصادی تا حد زیادی به میزان قبل از آغاز کرونا بازگردد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی منشا ویروس کرونا به احتمال زیاد یک حیوان بوده است و فرضیات ساخت این ویروس در آزمایشگاه خیلی محتمل نیست مساله ای که می تواند زنگ هشداری برای شیوع ویروس های دیگری از این دست و از یک حیوان دیگر به انسان ها باشد.  

کاهش شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشورها همزمان با پیشبرد واکسیناسیون باعث امیدواری معامله گران به پایین آمدن تلفات و اعمال محدودیت های جدید شده است. با افزایش سطع عمومی فعالیت های اقتصادی جریان تجارت جهانی بار دیگر تقویت شده و حجم مبادلات تجاری بین کشورهای مختلف و همچنین سفارشات جدید برای کالاهای اساسی افزایش یافته و برای نخستین باز از زمان شیوع کرونا، شاخص ریسک سیتی گروپ در سطح جهان به زمان قبل از آغاز همه گیری بازگشته است.  

گزارش منتشر شده از وضعیت بازار کار آمریکا نشان می دهد شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری تا پایان ماه ژانویه به پایین ترین سطح خود از ماه نوامبر رسیده است که می تواند نشانه ای از آغاز مجدد روند استخدام ها در بزرگ ترین اقتصاد جهان باشد. انتظار می رود در ماه ژانویه اقتصاد آمریکایی موفق به اشتغال زایی برای ۱۰۰ هزار نفر شده باشد که در صورت تحقق بیانگر تغییر روندی محسوس پس از ماه دسامبر است که در آن خالص اشتغال زایی به رقم منفی ۱۴۰ هزار رسیده بود. نرخ بیکاری در آمریکا از زمان شیوع کرونا عموما رو به افزایش بوده است.  

ژانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در نشستی با مدیران شرکت های بزرگ مالی این کشور از ایده صدور اوراق بهادار با سررسیدهای بلندمدت تر در بازارهای حراج اوراق حمایت کرده است. این اقدام در کنار تلاش های دولت بایدن برای رونمایی از یک بسته محرک نقدی دیگر یک سیگنال نیرومند از طرف کاخ سفید برای حمایت از بازارهای مالی تلقی می شود. همچنین برخی از منابع خبری اطلاع داده اند گروهی از نمایندگان دموکرات به دنبال طرحی هستند که در صورت تصویب شدن، معافیت های مالیاتی جدیدی را  برای شاغلینی که به دلیل کرونا با کاهش درآمد مواجه شده اند در نظر خواهد گرفت.  

 شاخص خوشبینی به اقتصاد آمریکا در ابتدای ماه فوریه با افزایش ۱.۸ واحدی به ۵۱.۹ واحد رسیده است که بالاترین سطح ثبت شده از ماه اکتبر محسوب می شود. دموکرات ها که اکنون کنگره و سنا و هم چنین کنترل کاخ سفید را در دست دارند در تلاش هستند تا بسته حمایتی جدید را با ۱.۹ تریلیون دلار اعتبار به تصویب رسانده و اجرایی کنند. تا پیش از این دولت قبلی حدود ۳.۵ تریلیون دلار برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا و کمک به تقویت رشد بخش های مختلف هزینه کرده بود که انتظار می رود این روند کماکان ادامه داشته باشد.  

در شرایطی که رشد اقتصادی کشورهای جهان در حال افزایش است رییس بانک مرکزی اروپا از در پیش بودن یک دوره سخت دیگر خبر داده است. کریستین لاگارد با بیان اینکه اقتصاد اروپا در یک چاله عمیق قرار دارد از تاخیر در پیشرفت برنامه واکسیناسیون طبق برنامه ریزی قبلی انتقاد کرده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد اقتصادی امسال کشورهای عضو منطقه یورو را با یک درصد کاهش به ۴.۲ درصد رسانده است. برآورد این نهاد از رشد اقتصادی هر چهار اقتصاد بزرگ اروپایی کاهش یافته است.  

تاکنون بیش از ۱۰۷ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۱۳۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۳۵۸ هزار و ۷۸۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۸۱ هزار و ۸۶ نفر، برزیل با ۲۳۳ هزار و ۹۳۵ نفر، مکزیک با ۱۶۸ هزار و ۴۳۲ نفر، هند با ۱۵۵ هزار و ۳۷۵ نفر و انگلیس با ۱۱۴ هزار و ۸۵۱ نفر بوده است.

آرتور هوگان- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه نشنال سکیوریتیز کورپوریشن - گفت: اکنون زمان آن رسیده است که توجه معامله گران و فعالان بازار به شاخص های بنیادی جلب شود. اخبار مربوط به ویروس امیدوارکننده تر از قبل هستند اگرچه هنوز تا خلاصی از آن فاصله زیادی داریم اما می توانیم ردپای بهبود تدریجی در بخش های مختلف مشاهده کنیم. با توجه به حضور خوب و نیرومند سیاست گذاران پولی، بازارها کمتر نسبت به کافی نبودن سیاست های پولی و مالی برای حمایت از رشد  اقتصادی نگران اند.

بورس آمریکا  

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و  ۴۵۶.۷۴ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۲ درصد کاهش تا سطح ۳۹۰۶.۳۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۵ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۱۵.۴۰ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۲۴.۳۶ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۵۶ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۹۳۲.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۳۶ درصدی در سطح ۵۶۷۰.۸۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۴ درصد پایین رفت و به ۸۰۶۵.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۱۹ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۵۶۲.۹۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۹۱ درصد بالا رفت و در سطح ۳۰ هزار و ۳۸.۷۲ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افزایش ۲.۱۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۸۰۷.۷۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۵۴ درصد صعود و ایستادن در سطح ۶۸۵۶.۹۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها افزایشی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۵۵ درصد افزایش به ۵۸.۶۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۰.۶۴ درصدی به ازای ۶۱.۴۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۸۱ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۴۵.۳۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۴۷ درصدی به ازای ۲۷.۱۴ دلار مبادله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید