ایران مجددا عضو شورای اجرایی تیر سازمان ملل شد

کدخبر: ۳۹۲۳۶۳
سخنگوی گمرک ایران گفت: درهفتاد و چهارمین نشست کمیته اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوییس، نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران در رقابتی فشرده، مجدد توسط اعضا انتخاب شد.
ایران مجددا عضو شورای اجرایی تیر سازمان ملل شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، سید روح اله لطیفی افزود: آقای مصطفی آیتی، با حضور رقبای منطقه ای، و با تلاش و همکاری مجدانه گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران برای سومین دور متوالی با اجماع اعضای کنوانسیون تیر، به عنوان عضو شورای اجرایی تیر سازمان ملل انتخاب شد.

وی گفت: کنوانسیون تیر یکی از مهمترین ابزار‌های بین المللی در حمل و نقل و ترانزیت بین المللی کالا در بین کشور‌های عضو با پوشش بیمه بین المللی تیر است و نقش بسیار مهمی در توسعه ترانزیت و تجارت در فضای بین المللی دارد، این کنوانسیون دارای 76 عضو از جمله اقتصاد‌های بزرگ جهان همچون چین، اتحادیه اروپا، امریکا، هند، روسیه، ... است.

آقای لطیفی تصریح کرد: شورای اجرایی تیر مهمترین بازوی تصمیم گیری کنوانسیون تیر سازمان ملل متحد، متشکل از 9 نفر از خبرگان کشور‌های عضو که با اجماع آرا، برای یک دوره 2 ساله انتخاب می‌شوند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از 46 سال عضویت در این کنوانسیون در سال 95 برای اولین بار با انتخاب آقای مصطفی آیتی به عضویت این شورا درآمد و با توجه به حضور موثر و فعال، برای سومین بار متوالی به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا، اتریش، هلند، ایتالیا، روسیه، ترکیه و آذربایجان و ازبکستان موفق به کسب آرای اعضا کنوانسیون شد.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دومین مصرف کننده کارنه تیر در دنیا است که حضور نماینده کشورمان در بالاترین سطح این کنوانسیون، نقش مهمی در توسعه ترانزیت کشور و منطقه خواهد داشت.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در کریدور‌های مهم شرق-غرب، شمال-جنوب، حضور در مجامع بین المللی، از جمله فرصت‌هایی است که می‌توان از آن در توسعه تجارت منطقه‌ای و افزایش صادرات و خدمات ترانزیت کشور بهره برد.

وی درباره طرح‌های توسعه ترانزیت ایران و منطقه گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های تیر الکترونیک با کشور‌های ترکیه و آذربایجان و همچنین توسعه حمل و نقل ترکیبی در کریدور‌های اسلونی-ایران، کتای (هند-آسیای میانه از طریق چابهار-افغانستان) گام‌های موثری در توسعه ترانزیت و تسهیل تجارت منطقه‌ای برداشته است.

بازگشایی مسیر‌های ترانزیتی عراق

با تصویب دولت عراق و اعلام هیئت گذرگاه‌های مرزی این کشور، پنج مرز این کشور برای ورود و خروج کامیون‌های ترانزیتی فعال شد.

سید روح اله لطیفی گفت: 5 مرز رسمی عراق برای تردد کامیون‌های ترانزیتی فعال شده که دو مرز آن مربوط به ایران و مابقی با عربستان و اردن است.

وی افزود: دو مرز زرباطیه و منذریه (مهران و خسروی)، از این پس می‌توانند مسیر کامیون‌های ترانزیتی برای عبور از خاک عراق باشند.

پیش از این به علت عضو نبودن عراق در کنوانسیون تیر امکان تردد کامیون‌های ترانزیتی از این کشور مهیا نبود و با تصویب این کنوانسیون و اعلام هیئت گذرگاه‌های مرزی این کشور، این امکان در روز‌های اخیر فراهم شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید