تمهیدات ویژه برای تنظیم بازار شب عید؛

فروش فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه‌های بهاره می‌شود

کدخبر: ۳۹۳۳۰۲
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: امسال به دنبال این نیستیم که مردم را به بازار بکشانیم و فروش فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه‌های بهاره می‌شود.
فروش فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه‌های بهاره می‌شود

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای بازار شب عید تصریح کرد: ما هر سال  نزدیک عید نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا داشتیم که امسال به جهت شرایط کرونا امکان برگزاری این نمایشگاه‌ها را نداریم و به جای آن فروش فوق العاده با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی اصناف مختلف  و همچنین فروش اینترنتی برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: امسال به دنبال این نیستیم که مردم را به بازار بکشانیم و در این شرایط رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اولویت است. فروش و تخفیف های ویژه نداریم.  برای کالاهای ضروری مردم، فروش فوق العاده با قیمت های یکسان و نرخ مصوب در نظر گرفته شده است . نظارت تشدید می شود و فراوانی کالا هم بیشتر خواهد شد.

قیمت موز متعادل می شود

قبادی در خصوص بازار میوه شب عید گفت: تنظیم بازار میوه با هماهنگی اصناف انجام می شود. حدود ۴۰ هزار تن سیب و پرتقال هم ذخیره شده  است که اگر به دلیل افزایش تقاضا،  قیمت گران شد، از این ذخائر به بازار عرضه می شود.

او ادامه داد:  واردات موز را هم آزاد کرده ایم و با ورود موز قیمت آن متعادل می شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار بیان کرد: تلاش داریم خود اتحادیه ها کنترل قیمت میوه را در دست داشته باشند. ما هم ذخیره سازی انجام داده ایم و هرکجا کمبودی پیش آید وارد بازار می کنیم. باغداران کشور هر سال همراه  ما بوده اند اما عده ای در این میان سودجویی می کنند که نظام حاکمیت با آنها برخورد خواهد کرد.

علت گرانی و کمبود روغن خوراکی چیست؟

قبادی در خصوص  گلایه قنادان از کمبود روغن گفت: ما حتما روغن و شکر مورد نیاز  صنف و صنعت را تامین می کنیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: در بحث روغن مصرف خانوار هم کمبود روغن به هیچ عنوان نداریم. نیاز هر ماه کشور به روغن ۱۵۰ هزار تن است که  بالغ بر ۱۷۰ هزار تن از این محصول در شبکه توزیع شده اما مشکلات در توزیع سبب کمبود و گرانی آن شده است.

او تاکید کرد: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی همچنان به روغن اختصاص می یابد . انتظارات تورمی در جامعه در پی خبر احتمال افزایش قیمت روغن به سبب برداشته شدن ارز ترجیحی آن به وجود آمد که سبب شد برخی فروشندگان از عرضه خودداری کنند و در مقطع کوتاهی کمبود در بازار به وجود بیاید.

 افزایش نرخ مصوب مرغ منتفی است

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص بازار مرغ تصریح کرد: در ستاد تنظیم بازار مصوب شد برای شب عید ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام گیرد و در صورت مازاد،  ما مرغ را از مرغداران  خریداری و ذخیره می کنیم.

او ادامه داد: مرغداران به گونه ای جوجه ریزی کرده اند تا برای عید و ماه رمضان بیشترین عرضه را داشته باشند و به همین دلیل ده روز وقفه در جوجه ریزی افتاد و سبب افزایش قیمت مرغ شد.

این مقام مسئول در خصوص مشکل کمبود نهاده  برای نگهداری مرغ تا ۵۰ روزگی گفت: با هماهنگی با همکاران وزارت جهاد قرار شد ۴ روز بیشتر دان به مرغدار بدهند و تا حدود ۴۵ روزگی مرغ نهاده به آن اختصاص یابد.

قبادی تاکید کرد: ذخایر مرغ منجمد به اندازه کافی است و اگر تا پایان هفته قیمت مرغ بازنگردد از این مرغ منجمد به بازار وارد می شود.

او گفت: بحث افزایش قیمت مصوب مرغ  تا پایان سال کنار گذاشته می شود اما در خصوص  نهاده ها با مرغداران همکاری بیشتری خواهد شد.

اگر عرضه پرتقال زیاد نشود به صورت کشوری قیمت گذاری می کنیم

در ادامه دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار از تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در استان مازندران و ۵۰۰ هزار تن در استان فارس خبر داد و افزود: امسال کمبودی در تولید میوه نداریم و تصمیم بر این شد به میزان یک سوم سال گذشته میوه ذخیره و دپو شود.

او با بیان اینکه قیمت هر کیلو سیب و پرتقال حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در میدان تره بار مرکزی است، افزود: در حال حاضر فقط در استان مازندران ۷۰۰ هزار تن پرتقال ذخیره شده است. فروش این مقدار میوه ممکن است تا اردیبهشت سال بعد طول بکشد. با باغداران در این خصوص گفت و گو داشتم و از آنها قول گرفته ام که عرضه محصول خود به بازار را بیشتر کنند.
 
دارایی نژاد در خصوص گرانی نارنگی افزود: نارنگی فسا و بندری تامین کننده بازار است که قیمت آن نسبت به پرتقال بیشتر است.
 
او با بیان اینکه دلالان در تلاش هستند تا  قیمت میوه شب عید را بیش از این افزایش دهند، گفت: اگر باغداران بر سر قولی که به اتحادیه میوه و تره‌بار مبنی بر افزایش عرضه داده اند،  نباشند، میوه را به صورت کشوری قیمت گذاری می کنیم.
 

تقاضای مرغداران برای اختصاص بیشتر نهاده دولتی

در ادامه برنامه کمالی سروستانی نماینده اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: قیمت مرغ را مرغدار تعیین نمی‌کند بلکه خریداران مشخص می‌کنند.

او با بیان اینکه میزان گوشت مرغ عرضه شده در بازار حاصل ۱۲۵ میلیون جوجه ریزی در یک ماه گذشته است، افزود: افزایش قیمت مرغ امروز ناشی از تفاوت قیمت نهاده دولتی و آزاد است.

کمالی سروستانی بیان کرد:  قبلا نهاده به وفور موجود بود و مرغداران مرغ  را تا ۵۰ روزگی نگه می داشتند. اکنون فقط تا ۴۰ روز نهاده دولتی می دهند  و این امر باعث شده مرغ با وزن پایین تر به بازار برود و با همین میزان جوجه ریزی گوشت کمتری به بازار عرضه شود.

وضعیت شیرینی و خشکبار شب عید

در ادامه برنامه بهره‌مند رئیس اتحادیه قنادان تهران گفت: قیمت شیرینی در شب عید هیچ تغییری نخواهد کرد. فعالان این صنف به صورت کامل دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند.

در ادامه احمدی رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران هم تصریح کرد: امسال به جای نمایشگاه بهاره عرضه آجیل، جشنواره فروش فوق العاده نوروزی به وسعت ایران برگزار می شود.

او افزود:در این طرح هر مغازه یک نمایشگاه خواهد بود و فعالان این صنف محصولات خود را با تخفیف، کیفیت مناسب و رعایت دستورالعمل های بهداشتی عرضه می کنند.

احمدی گفت: میزان تولید خشکبار نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است که این امر تعادل در قیمت را به دنبال دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید