بیت کوین بخریم یا رمز پول ملی؟!

کدخبر: ۳۹۳۵۵۹
جدیدترین خبرها از ورود ایران به بازار ارزهای مجازی، پست رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر حمایت از رمز پول هاست که برای بسیاری از افراد صاحب نظر و جامعه سوالات زیادی را ایجاد کرده است.
بیت کوین بخریم یا رمز پول ملی؟!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکشنبه‌ای که گذشت عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص رمز ارزهای ایران صحبت کرد. وی در این گزارش نوشت: از جمله اهداف بانک‌های مرکزی مختلف، افزایش کنترل درخصوص انتقال اعتبار، بین المللی کردن ارز ملی و حتی تغییر در معماری سیستم پولی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم با بررسی این روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است.

رمز پول ملی رقیب رمز ارزها می شود؟/تجارت با ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک

البته مدت هاست که حرف از رمز ارز ملی به میان آمده است و این اظهار نظرها عجیب و برای اولین بار نیست. در اسفند ماه 96 محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به طراحی یک ارز دیجیتال ملی اشاره می کند و این دستاورد و ناشی از تلاش نخبگان ایرانی معرفی می کند. این بیان به نحوی است که به نظر می رسد این فرآیند طی یک یا دو ماه به سرانجام خواهد رسید اما با گذشت یک سال تازه بانک مرکزی نسبت به انتشار پیش نویس سیاست نامه این فناوری اقدام می کند.

رمز پول ملی رقیب رمز ارزها می شود؟/تجارت با ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک

بانک مرکزی در بهمن سال ۱۳۹۷ پیش‌نویس سیاستنامه‌ای را در خصوص ارزهای دیجیتال منتشر کرد که هنوز به تصویب نرسیده است، اما از صحبت‌های همتی این طور به نظر می‌رسد که وی به دنبال انتشار مقررات رمز پول بانک مرکزی و به دنبال تصمیم گیری جهت استفاده از نتایج آن در سیاست گذاری پولی است.

موضوع رمزارزها و یا ارزهای دیجیتال رمزگذاری شده به چالشی برای همه دولت‌ها تبدیل شده و طی ماه‌های اخیر تلاش خود را برای جامعیت دادن و همگانی کردن رمز ارز خود را سراسر جهان کردند.

لازم است بدانید که هیچ دولتی قادر بر کنترل و نظارت رمزارزها نیست. قواعد و مقررات حاکم بر پول‌های رایج در مورد رمز ارزها صدق نمی‌کند. گستره عملکرد رمز ارزها جهانی و هیچ مرز ملی، قومی، جنسیتی و جغرافیایی نمی‌شناسند. از این رو موارد ذکر شده، لرزه به جان هر حکومتی می‌اندازد.

رمز ارزها توسط بانک مرکزی ایران پذیرفته شده است؟

میرزایی کارشناس و تحلیل گر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بانک مرکزی ایران روند جهانی و جدید رمز ارزها را پذیرفته و می‌داند باید در این مسیر قدم بر دارد. رئیس کل بانک مرکزی سه مزین برای رمز ارزها بیان کرده است. اولین مزیت آن افزایش کنترل در خصوص انتقال اعتبار، دومین مزیت آن بین المللی شدن رمز ارز و سومین مزیت آن تغییر در سیستم پولی در سطح جهانی است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ همواره شاهد تغییر سیستم مالی و ماهیت پول بوده ایم. تنها چیزی که توانسته از ۵ هزار سال پیش ارزش ذاتی خود را حفظ کند، طلا و نقره بوده است. زمانی که تعداد مبادلات کم بود، از طلا به عنوان پول رایج استفاده می‌کردند و مبادلات خود را توسعه دهند. گسترش مبادلات در دنیا موجب از دست رفتن کارایی طلا و نقره در جهان شد. از این رو طلا و نقره پشتوانه پول‌های بزرگ و رایج در جهان شدند.

این کارشناس بیان کرد: از سال ۱۴۵۰ تا تا ۱۵۳۰ به مدت ۸۰ سال، ارز پرتقال به عنوان ارز ذخیره جهانی مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۵۳۰ تا سال ۱۶۴۰ به مدت ۱۰ سال اسپانیا به عنوان ارز ذخیره جهانی بود. همچنین از سال ۱۶۴۰ تا سال ۱۷۲۰ به مدت ۸۰ سال هلند، از سال ۱۷۲۰ تا سال ۱۸۲۰ به مدت ۹۵ سال فرانسه، از سال ۱۸۱۵ تا سال ۱۹۲۰ به مدت ۱۰۵ سال پوند انگلستان به عنوان ارز ذخیره جهانی بود. از سال ۱۹۲۰ تا امروز دلار آمریکا این نقش را در سیستم مالی دنیا ایفا کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که داده های گذشته را کنار یکدیگر می گذاریم، متوجه می شویم که باید به زودی تغییراتی در سطح کلان اقتصاد و ماهیت آن داشته باشیم. همیشه بزرگترین قدرت ها دذر دنیا، دولت هایی بودند که قدرت اقتصادی بسیاری داشتند. قدرت اقتصادی در مرور زمان موجب  توسعه قدرت سیاسی در کشور ها می شود.

رمز پول چیست؟

قربانی کارشناس فناوری‌های مالی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: واژه " رمز پول" اولین بار توسط عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی مورد استفاده قرار گرفت. این واژه، کلمه درستی نیست. ما در ادبیات فناوری‌های مالی عنوانی به نام "رمز پول " نداریم. این پول، ارز دیجیتال بانک مرکزی است. ارز دیجیتال بانک مرکزی اولین بار حدود ۳ سال پیش توسط بانک تسویه بین المللی مطرح شد و مقاله‌ای در این خصوص منتشر شد.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه کریپتوکارنسی‌ها که در ایران به رمز ارز ترجمه شده است، باید بانک‌های مرکزی جهان به سمت صادر کردن رمز ارزهای کشور خود بروند. زمانی که از ارز دیجیتال بانک مرکزی صحبت می‌کنیم، نباید آن را با پول‌های دیجیتالی اشتباه بگیریم. امروزه به پول‌های دیجیتالی از طریق کارت‌های بانکی برای انجان تراکنش‌های الکترونیکی دسترسی داریم.

قربانی بیان کرد: " رمز پول " نوعی ارز دیجیتال بانک مرکزی است. این رمز ارز مفهوم دیگری متفاوت با پول‌های دیجیتال مرسوم دارد. شیوه تولید این رمز ارز کاملا متفاوت با رمز ارزهای دیگر است. به طور کلی در مقوله‌ای به نام " رمز ارزش " قرار می‌گیرند. کریپتوکارنسی‌ها در ایران در ایران به رمز ارز ترجمه شده است. کریپتو توکن‌ها توکن‌هایی هستند که پشتوانه فیزیکی ندارند. (بیت کوین و اتریوم).

این کارشناس تصریح کرد: کریپتو کامودیتی‌ها توکن‌هایی هستند که پشتوانه کالایی و فیزیکی دارند. از کریپتو توکن می‌توان به توکن‌های K.Y.C و احراز تعیین هویت اشاره کرد. کریپتو کامودیتی‌ها پشتوانه طلا، نفت، الماس و طلا دارند. تا به امروز نقش جدی برای بانک‌های مرکزی دیده نشده است. بانک‌های مرکزی دنیا بیش از ۳ سال است که در تلاشند به این حوزه ورود پیدا کنند و از این غافله پیشرفت عقب نمانند.

وی ادامه داد: ایران به دلیل تنبلی ذاتی که در رگولاتور وجود دارد، انتظار دارند یک تکنولوژی به نقطه‌ای مهم دست پیدا کند و در نهایت به آن ورود می‌کند. بیت کوین که معروف‌ترین نوعی کریپتوکارنسی‌ها است، به رکورد تاریخی قیمت خود رسیده است و نظر دنیا را به خود جلب کرده است.

رمز پول ملی رقیب رمز ارزها می شود؟/تجارت با ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک

جهش نرخ بیت  کوین در یک روز

تعداد رمز ارزها در دنیا چقدر است؟

طبق آمار یاست‌های معتبر جهانی، بالغ بر ۷ یا ۸ هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد آن تعداد رمز ارزی که در دنیا مردم میشناسند و روی آن‌ها کار می‌کنند شاید تعداد ۵۰ ارز اول باشد که بسیار پر طرفدار و بیشترین حجم معاملات را به خودشان تخصیص داده اند.

در حال حاضر بزرگترین مخالفان ارزهای دیجیتال در جهان دولت آمریکا، دولت‌های اروپایی و سایر کشورهایی هستند که ارزهای سنتی معتبری دارند. از این رو دولت چین که متوجه کم توانی یوآن خود به عنوان ارز سنتی این کشور رقابت با دلار و یورو دارد، به فکر راه‌اندازی نسخه دیجیتال بر پایه یوآن، افتاد؛ بنابراین چندی پیش تصویری از اولین ارز هوشمند چین که ارز دیجیتالی این کشور نیز نامیده می‌شود به شبکه‌های اجتماعی و آنلاین راه یافت.

براساس گزارش ها، انتشار این رمزارز بیانگر آن است که پکن به سمت دراختیار گرفتن یوان دیجیتالی حرکت می‌کند. آشکار است که اگر این پول هوشمند وارد چرخه اقتصاد، تجارت و زندگی مردم شود؛ استفاده از اسکناس که در چین بسیار کم شده است به حداقل خواهد رسید.

به طور معمول برخی کشورها دید و رویکرد بازتری نسبت به رمزارها دارند، اما تعدادی سخت، مقابل این فناوری ایستاده اند. به بانک مرکزی ایران در گروه دوم قرار داشت که گویا چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی برای همراهی با این رمز ارز اعلام آمادگی کرد. امید است هرچه زودتر این بازار برای مردم شفاف سازی شود تا بتوانند به راحتی انتخاب درستی برای افزایش سرمایه خود داشته باشند.

این روزها که حجم گسترده ای از مردم سراسر دنیا برای کسب سود بیشتر به سمت این نوع معاملات یعنی ارزهای دیجیتال روی آورده اند، شناخت بیشتر در این باره و همچنین همگام شدن با آن کار معقولی به نظر می رسد البته باید دید چقدر از زیرساخت های کشور توانایی اتصال به سیستم این نوع ارزها را خواهد داشت؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید