پیش بینی تقاضای سنگین نفت برای نیمه دوم 2021 توسط اوپک

کدخبر: ۳۹۸۹۴۱
اقتصادنیو ز:‌سازمان کشورهای صادر کننده نفت پیش بینی کرد در نیمه دوم سال جاری شاهد تقاضا ی قوی در بازار نفت خواهیم بود.
پیش بینی تقاضای سنگین نفت برای نیمه دوم 2021 توسط اوپک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ، سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، پیش بینی کرده که واکسیناسیون سراسری در اقتصادهای بزرگ جهان در کنار بهبود اوضاع اقتصادی در جهان در نهایت به نفع بازار نفت جهانی تمام خواهد شد.

اوپک در حالی پیش بینی کرده که شاهد افزایش تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال جاری در بازار جهانی خواهیم بود که پیش بینی خود نسبت به تقاضا برای نیمه نخست امسال را پایین آورده است.

نرخ بالای بیکاری در آمریکا و اعمال قرنطینه های سراسری و محدودیت های کرونایی در بسیاری از کشورهای اروپایی از طرف اوپک به عنوان عواملی معرفی شده اند که روند بهبود اوضاع اقتصادی در جهان که اصلی ترین پیشران تقاضا برای نفت به شمار می رود، را کند می کند.

البته گروه اوپک پلاس اخیرا تصمیم گرفت که محدودیت های مورد توافق برای کنترل عرضه نفت به بازار جهانی از سوی کشورهای تولید کننده را برای ماه آوریل برندارد چرا که این گروه تقریبا بر این باور است که تقاضا برای نفت برای سال جاری کمتر از میزانی که پیشتر پیش بینی می کرده، است.

اویک در آخرین گزارش خود میزان تقاضا برای نفت در بازار جهانی در سه ماهه نخست را 180 هزار بشکه در روز و در سه ماهه دوم 310 هزار بشکه کمتر از پیش بینی ماه فوریه خود تخمین زده است.

اما در عین حال پیش بینی خود برای سه ماهه های سوم و چهارم 2021 را افزایش داده که نشان دهنده انتظار این گروه برای رشد قوی تر اوضاع اقتصاد جهانی و تأثیر آغار واکسیناسیون در بسیاری از کشورها بر بر بهتر شدن اوضاع است. اوپک برای سه ماهه سوم سال جاری تقاضای روزانه 97.43 میلیون بشکه را پیش بینی کرده که 400 هزار بشکه بیشتر از پیش بینی قبلی این گروه است.

اویک همچنین معتقد است که در سه ماهه چهارم سال جاری میزان تقاضا برای نفت در بازار جهانی به 98.91 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که نسبت به گزارش قبلی این گروه در ماه فوریه تقریبا یک میلیون بشکه در روز بیشتر است.

اویک برای کل سال جاری پیش بینی کرده که تقاضای نفت روزانه 5.9 میلیون بشکه در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد یافت که نسبت به پیش بینی قبلی این گروه 100 هزار بشکه در روز بیشتر است.

اوپک در شرایط کنونی انتظار دارد که میزان تقاضای نفت در سال جاری به طور متوسط به 96.3 میلیون بشکه در روز برسد که البته بیشتر این افزایش مربوط به ماه های پایانی سال است.

مبنای اصلی پیش بینی تقاضای قوی نفت در نیمه دوم سال جاری از سوی اوپک این است که کارشناسان این گروه نفتی فرض را بر این گزاشته اند که برای ماه های جولای به بعد با توجه به اجرای طرح های واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشورهای، شاهد کنترل جدی کرونا در اقتصادهای غربی خواهیم بود و شیوع کرونا دیگر نخواهد توانست برای اقتصادهای در حال توسعه و نو ظهور هم تهدیدی جدی باشد.

به هر حال علی رغم پیش بینی افزایش تقاضا اما سال 2021 نمی تواند افت تقاضای نفت در بازار جهانی که در سال 2020 اتفاق افتاد را جبران کند، چرا که هنوز حوزه حمل و نقل به خاطر تداوم اعمال محدودیت های کورنایی عملکرد محدودتری خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید