پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران به دولت می رود؛

جزئیات مهم از افزایش حق اولاد و مسکن کارگران در 1400

کدخبر: ۳۹۹۳۳۵
در راستای تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۰، وزارت کار پیشنهاد افزایش ۳۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران را با قید فوریت به هیات وزیران ارسال می کند.
جزئیات مهم از افزایش حق اولاد و مسکن کارگران در 1400

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شورای عالی کار شب گذشته پس از ساعتها مذاکره فشرده سرانجام با افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۰ موافقت کرد تا پایه حقوق کارگران از ابتدای فروردین ماه سال آینده با افزایش ۷۴۵ هزار تومانی به دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برسد.

از دیگر مصوبات دویست و نود و هفتمین نشست شورای عالی کار، تصویب افزایش ۵۰ هزار تومانی بن خواربار و افزایش ۳۰۰ هزار تومانی حق مسکن بود که بر این اساس بن خواربار به ۴۵۰ هزار تومان رسید و حق مسکن در صورت تصویب در هیات وزیران در فیش حقوقی سال آینده کارگران ۶۰۰ هزار تومان لحاظ خواهد شد.

در راستای مصوبات دیگر شورا، افزایش سایر سطوح مزدی بود که به رشد ۲۶ درصدی به اضافه عدد ثابت ۲۴۸ هزار و ۳۵۰ تومان و حداقل مزد روزانه ۸۲۷۸ تومان رسید.

 پایه سنوات کارگران با بیش از یک سال سابقه نیز ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد  ۲۶۵ هزار تومان تعیین شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ گفت: با توافق کارفرمایان و کارگران به افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد برای سال آینده رسیدیم که حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ بالای ۴ میلیون تومان خواهد شد و با توجه به توافق جامعه کارگری و کارفرمایی در این زمینه، سال آینده سال خوبی برای افزایش تولید و صیانت از حقوق کارگران خواهد بود.

وی همچنین درباره تصویب افزایش حق مسکن گفت:  بخش مربوط به کمک هزینه مسکن منوط به تایید هیات وزیران است که این پیشنهاد با قید فوریت تقدیم دولت خواهد شد و با تصویب آن افزایش حق مسکن اعمال خواهد شد.

به گفته شریعتمداری حداقل رقم دستمزد کارگری در سال آینده دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده و رقم نهایی دستمزد کارگران با احتساب دریافت سایر آیتم‌های شغلی، به بالاتر از ۴ میلیون تومان خواهد رسید.

حمید رضا سیفی نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز گفت: دستمزد سال ۱۳۹۹ حدود ۵۱.۵ درصد سبد معیشت کارگران را پوشش می داد ولی افزایش ۳۹ درصدی حداقل مزد، ۶۱ درصد سبد معیشت کارگران برای سال آینده را پوشش می دهد.

به گفته وی اگر چه نظر گروه کارفرمایی برای دستمزد، افزایش ۳۴.۲ درصد مطابق نرخ تورم بود اما در نهایت ۵ درصد بیشتر از نرخ تورم افزایش یافت تا هزینه سبد معیشت کارگران پوشش یابد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار،  افزایش ۳۹ درصدی حداقل مزد را به نفع بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دانست و گفت: این افزایش به پایه حقوق بازنشستگان هم کمک کرد.

با تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۰، خواسته نمایندگان کارگری برای جبران اختلاف دو میلیون تومانی هزینه سبد معیشت سال گذشته کارگران و امسال نیز به نوعی محقق و دریافتی کارگران برای سال آینده بیش از ۴ میلیون تومان شد.

کمیته دستمزد شورای عالی کار در آخرین نشست خود هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری را شش میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد در حالی که این رقم سال گذشته چهار میلیون و ۹۶۰ هزار تومان اعلام شده بود.

نمایندگان کارگری خواهان جبران اختلاف دو میلیون تومانی هزینه امسال سبد معیشت کارگران در مقایسه با سال گذشته بودند و بر همین اساس روی پایه مزد متمرکز شدند تا با توجه به آنکه افزایش دو میلیون تومانی روی پایه مورد موافقت قرار نمی گرفت، این رقم با تمرکز بیشتر در پایه مزد و در سرجمع به حقوق و دریافتی کارگران افزوده شود که تلاش آنها به ثمر نشست و این خواسته با همراهی و مشارکت موثر دولت و نمایندگان کارفرمایی محقق شد تا بخش اعظمی از هزینه های سبد معیشت کارگران در سال آینده جبران شود.

به گزارش ایسنا، میزان دریافتی کارگران در سال آینده بسته به شرایط مجرد یا متاهل بودن و سایر سنوات و سابقه آنها افزایش خواهد یافت و حداقل دستمزد یک کارگر مجرد بدون سابقه از سال آینده دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و با احتساب بن خواربار و حق مسکن به بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و دریافتی یک کارگر متاهل با احتساب حداقل مزد و مزایای جانبی اعم از حق مسکن و بن خواربار، پایه سنوات و حق اولاد به بیش از چهار میلیون تومان خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید