تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون یورویی برای توسعه صادرات به آفریقا

کدخبر: ۴۰۰۶۶۳
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اعطای خط اعتباری 200 میلیون یوروی صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات به قاره آفریقا، گفت: طی یک برنامه سه ساله صادرات ایران به این قاره را به یک میلیارد و 100 میلیون دلار افزایش می‌دهیم.
تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون یورویی برای توسعه صادرات به آفریقا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، فرزاد پیلتن در مورد وضعیت تجارت ایران با قاره آفریقا در سال 1399 گفت: قاره آفریقا به نام قاره فرصت ها در قرن بیست و یک شناخته می شود و کشورهای زیادی  از جمله چین، ترکیه، برزیل،  هند  و عربستان در سال های اخیر در حال برنامه ریزی برای ورود به بازارهای کشورهای آفریقایی و توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی هستند. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه قاره آفریقا با جهان حدود یک تریلیون دلار تجارت دارد، افزود: حدود 500 میلیارد دلار آن به صادرات این قاره به جهان و بیش از 500 میلیارد دلار آن نیز واردات به این قاره را شامل می شود. 

وی اظهار داشت: البته در سال 2020 میلادی به دلیل شرایط خاصی که بر اثر شیوع بیماری کووید 19 به  تجارت بین الملل حاکم شد، تجارت کشورهای آفریقایی به شدت با جهان تنزل یافت و براساس آماری که از مرکز تجارت بین المللی استخراج شده است صادرات کشورهای آفریقایی از 500 میلیارد دلار در سال 2019 به حدود 100 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده . همچنین واردات به کشورهای آفریقایی از حدود 550 میلیارد دلار در سال 2019 به کمتر از 100 میلیارد دلار در سال 2020 تنزل یافت. 

* کاهش تجارت ایران با آفریقا

پیلتن اظهار داشت: بنابراین روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با آفریقا نیز تحت تاثیر همین عامل مهم قرار گرفته و در سال 1399 نسبت به سال 1398 شاهد کاهش تجارت با کشورهای آفریقایی بودیم به نحوی که صادرات 640 میلیون دلاری ایران در سال 1398 به قاره آفریقا در 11 ماهه 1399 به 478 میلیون دلار کاهش یافت. 

وی افزود: در 11 ماهه ابتدای سال 1399 از نظر ارزشی صادرات ایران به آفریقا در مقایسه با مدت مشابه سال 1398   به میزان 25 درصد کاهش داشته است. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه از نظر وزنی نیز صادرات ایران در 11 ماهه سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال 1398 به میزان 18 درصد کاهش داشته است، گفت: در 11 ماهه ابتدای سال 1398 صادرات ایران به قاره آفریقا از نظر وزنی 2 میلیون و 582 هزار تن  بود که  در 11 ماهه سال 1399 به 2 میلیون و 118 هزار تن کاهش یافت. 

پیلتن اظهار داشت: در سال 1398 واردات ایران از کشورهای قاره آفریقا جمعا به ارزش 100 میلیون دلار بوده و در 11 ماهه سال 1399 میزان واردات ما از کشورهای قاره آفریقایی 91 میلیون دلار بود که اگر میزان واردات اسفند ماه نیز به آن اضافه شود نشان می دهد که واردات ایران از کشورهای آفریقایی در سال 1399 تفاوت چندانی با واردات از کشورهای آفریقایی در سال 1398 نداشته است. 

* مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به آفریقا

وی گفت: عمده کالاهای صادراتی ما به قاره آفریقا شمش آهن، شمش فولاد، اوره، محصولات نیمه تمام از آهن و فولاد، قیر نفت، سیمان سفید، میلگرد، کشمش، میله های گرم، خمیرهای غذایی، بیسکویت، میله های آهنی، فولاد گرم نورده شده، متانول، شمش فولاد، کفپوش و آلومینیوم و عمده ترین کالاهای وارداتی ما از قاره آفریقا نیز ذرت دامی، سنگ منگنز، توتون، تنباکو، برخی انواع ماهی، برخی ماشین آلات و دستگاه های معدنی، نباتات، نخود، انژکتور، سنگ روی و بذر خیار بوده است. 

وی در مورد میزان صادرات ایران به کشورهای آفریقایی در 11 ماهه سال 1399 گفت: میزان صادرات ما به کشور غنا 142 میلیون دلار، الجزایر 109 میلیون دلار، کنیا 41 میلیون دلار، تانزانیا 22 میلیون دلار، کامرون 22 میلیون دلار، سومالی 22 میلیون دلار، آفریقای جنوبی 20 میلیون دلار، موزامبیک 19 میلیون دلار، نیجریه 12 میلیون دلار و ساحل عاج 10 میلیون دلار و به بقیه کشورهای آفریقایی 10 میلیون دلار  بوده است. 

پیلتن با بیان اینکه از مجموع 54 کشور آفریقایی در مجموع امکان صادرات به 20 کشور را در سال 99 داشتیم، بیان داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و قطع ارتباطات تجاری امکان تجارت با سایر کشورها آفریقایی فراهم نشد. 

وی گفت: البته موانع صادراتی دیگری نیز از جمله تشدید تحریم ها در حوزه بانکی و حمل و نقل نیز امکان صادرات را از صادرکنندگان ما برای صادرات به کشورهای آفریقایی گرفت. با این حال با توجه به کاهش شدید سطح روابط تجاری قاره آفریقا با دنیا، در تحلیل مقایسه ای  سطح روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران  با این قاره  کاهش شدید نداشته و می توان گفت مناسب بوده است. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه میانگین صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آفریقایی در سال های گذشته حدود 600 میلیون دلار بوده است، گفت: در بعضی از سال ها مانند سال های 92 و 93 صادرات ما به کشورهای آفریقایی بیش از 800 میلیون دلار بوده است.  بنابراین برنامه ریزی  برای صادرات به کشورهای آفریقایی در سال 1399  بیش از 700 میلیون دلار بود که متاسفانه به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا در این سال با کاهش شدید نسبت به سال 1398 به قاره  آفریقا مواجه شدیم. 

* تدوین برنامه سه ساله توسعه تجارت ایران به قاره آفریقا

وی به برنامه های آتی سازمان  توسعه تجارت ایران به قاره آفریقا اشاره کرد و گفت: برای توسعه تجارت به این قاره در سازمان توسعه تجارت یک برنامه سه ساله توسعه صادرات تدوین شده که بر اساس این برنامه هدف گذاری شده تا در سال 1400 صادرات ایران به کشورهای آفریقایی به حدود 700 میلیون دلار و در سال سوم این هدف گذاری یعنی در سال 1402 به یک میلیارد و 100 میلیون دلار صادرات برسیم. 

پیلتن با بیان اینکه امکان این میزان صادرات برای ما وجود دارد، گفت: همچنین در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز پیش بینی کرده ایم تا در سال 1402 صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای آفریقایی به 200 میلیون دلار برسد. 

وی افزود: برای دستیابی به این هدف علاوه بر برنامه های معمول از جمله برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی، برگزاری کمیته های مشترک بازرگانی و صنعتی و اعزام هیات های تجاری و پذیرش هیات های تجاری؛ اقدامات دیگری در دستور کار قرار دارد که از جمله آنها راه اندازی خط حمل و نقل کالا به بنادر مختلف کشورهای آفریقایی،  پیگیری راه اندازی مجدد ارتباطات بین بانکی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی، پیگیری عضویت جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه آفریقا، پیگیری ارتباط با اتحادیه های تجاری و منطقه ای قاره آفریقا و  همچنین پیگیری انعقاد موافقتنامه های اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی است. 

* اعطای 200 میلیون یورو خط اعتباری از منابع صندوق توسعه ملی  

وی با بیان اینکه علاوه بر اینها، یک اقدام مهم دیگر  با قاره آفریقا در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد، گفت: این اقدام شامل پیگیری عملیاتی شدن  اعطای 200 میلیون یورو خط اعتباری از محل منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات کالا و خدمات ایران به کشورهای آفریقایی است.  

پیلتن بیان داشت:   این موضوع در کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا تصویب شده و جهت تصویب در ستاد آفریقا در دستور جلسه آتی این ستاد قرار گرفته و امید است  پس از تصویب و ابلاغ بتوان ساز و کارهای اجرایی کردن آن بخصوص روابط بانکی مناسب برای اعطای این خط اعتباری به کشورهای آفریقایی در آینده نزدیک شاهد باشیم. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید