نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛۵ فروردین

مرکز بررسی قیمت‌ها شروع به کار می‌کند

کدخبر: ۴۰۱۴۳۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۵ فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
مرکز بررسی قیمت‌ها شروع به کار می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

5 فروردین 1351؛ مرکز بررسی قیمت‌ها شروع به کار می‌کند

مرکز بررسی قیمت‌ها ظرف امسال کار خود را در وزارت اقتصاد شروع خواهد کرد.

وزیر اقتصاد با بیان این خبر گفت: در تنظیم مقررات صادرات و واردات سال جاری، وزارت اقتصاد در وهله اول به ایجاد شرایطی توجه داشته که با اجرای آن سطح قیمت‌ها به‌ویژه در قسمت مواد غ ذایی و خوراکی و همچنین تولیدات صنایع داخلی شکسته خواهد شد و درنتیجه کاهش هزینه زندگی به‌دنبال خواهد داشت. آقای هوشنگ انصاری افزود: وزارت اقتصاد در مورد تعیین و اعلام قیمت اتومبیل‌های ساخت داخل کوشش می‌کند تا پایان این ماه قیمت ژیان، آریا و شاهین و جیپ را تعیین و اعلام کند.

قیمت مدل‌های مختلف پیکان 51 در اسفندماه تعیین و اعلام شده است. وی درباره ایجاد مرکز بررسی قیمت‌ها در وزارت اقتصاد اظهار کرد: مقدمات ایجاد این مرکز از تمام جهات فراهم شده و ظرف سال جاری شروع به کار خواهد کرد. هدف این مرکز گردآوری کلیه اطلاعات مربوط به عوامل تشکیل‌دهنده قیمت محصولات و مصنوعات داخلی است تا به این وسیله هم تولیدکنندگان کشور بتوانند با استفاده از این اطلاعات و شرایطی که در اجرای سیاست صنعتی کشور به وجود می‌آید قیمت‌های خود را تا سطح جهانی برسانند و هم از این طریق توجه بیشتری به تامین احتیاجات مصرف‌کنندگان به قیمت‌های معقول شود.

امضای قرارداد مشارکت نفتی ایران و انگلیس

 قرارداد مربوط به مشارکت شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت انگلیس «بریتیش پترولیوم» در اکتشافات و تولید نفت و گاز در دو حوزه از فلات قاره انگلیس در دریای شمال پنج‌شنبه گذشته در لندن به امضا رسید.

دکتر منوچهر اقبال، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و «سراریک دریک» مدیرعامل بریتیش پترولیوم قرارداد مذکور را امضا و مبادله کردند.

این قرارداد که یک هفته بعد از اعلام رسمی اعطای امتیاز انجام مشترک عملیات اکتشاف و تولید نفت و گاز در دو ناحیه در شمال شرقی دریای شمال به شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت انگلیس به امضا رسید.

مدیرعامل شرکت نفت انگلیس گفت: شرکت ملی نفت ایران نخستین شرکت نفتی خاورمیانه است که برنده مناقصه عملیات اکتشاف و تولید در آب‌های انگلیس می‌شود. امضای قرارداد به دو شرکت اجازه شروع فوری عملیات را خواهد داد.

7500 آپارتمان کارگری در چیتگر ساخته می‌شود

روز دوشنبه، آخرین روز سال گذشته و درست چند سال پیش از سال تحویل قرارداد ساخت 7500 دستگاه آپارتمان کارگری در غرب تهران بین دکتر مهدی علی‌آبادی، رئیس‌کل بانک رفاه کارگران و نمایندگان بخش خصوصی به امضا رسید.

براساس این قرارداد بخش خصوصی به هزینه خود مبادرت به ایجاد کارخانه‌ای برای تولید قطعات پیش‌ساخته بتنی برای آپارتمان‌سازی خواهد نمود.

محل ایجاد آپارتمان‌ها و همچنین محل کارخانه در زمین‌های چیتگر واقع در 18 کیلومتری غرب تهران در مجاورت باغ گیاه‌شناسی و پارک آریامهر خواهد بود. آپارتمان‌ها در ساختمان‌های 5 طبقه (هر طبقه 210 مترمربع) قرار خواهد داشت و از دو نوع الف و ب تشکیل می‌شود.

نوع الف: در هر طبقه دو دستگاه آپارتمان چهار اطاقه با حمام و آشپزخانه، روشوئی، توالت و هال خواهد بود که مساحت آن 99.5 مترمربع و با 5.5 مترمربع سطح مشترک راهرو ساختمان، مساحت به 105 متر بالغ می‌گردد.

نوع ب: در هر طبقه، 3 دستگاه آپارتمان (یک، یک اطاقه، یک دو اطاقه و یک سه اطاقه) که هر کدام دارای حمام و آشپزخانه و روشوئی و توالت و هال است، خواهد بود.

قیمت آپارتمان‌ها از حداقل 180 هزار ریال (یک اطاقه) تا حداکثر 393 هزار ریال (چهار اطاقه) تغییر می‌یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید