خبر مهم درباره نحوه واردات واکسن کرونا

کدخبر: ۴۰۱۹۹۵
نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی درباره نحوه واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی توضیحاتی داد.
خبر مهم درباره نحوه واردات واکسن کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، ناصر ریاحی در مورد موضوع آزادسازی واردات واکسن کرونا اظهار داشت: باید توجه داشت که در تمام دنیا این مشکل وجود دارد و خود شرکت‌های سازنده اعلام کردند که واکسن را به قیمت تمام شده خواهند فروخت از همین روی خود دولت‌ها وارد معامله شده‌اند. البته شاید بخش خصوصی وارد عملیات تجاری شوند اما در نهایت واکسن را در اختیار دولت قرار می‌دهند تا بصورت منظم و براساس اولویت‌ها تزریق صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در ایران نیز غیر از این نیست بطوریکه سازمان غذا و دارو در ابتدا با برخی از شرکت‌ها مذاکره کرد اما در نهایت خود وارد معامله شد بنابراین این موضوع تازه‌ای نیست.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به اطلاعیه اخیر سازمان غذا و دارو اظهار داشت: چون سازمان با شرکت‌های واردکننده آشنا است می‌توانست موضوع را با تماس یا جلسه مطرح کند. باید توجه داشت که خیلی از فرصت‌ها دست رفته و همه کشورها در حد توان ذخیره و رزوز کردند تا به مرور از آن استفاده کنند.

وی افزود: البته وزارت بهداشت ما نیز این کار انجام داده است که به دلیل تحریم کمی با فاصله آن را تحویل می‌گیرد. بنابراین بحث آزادسازی واردات واکسن مطرح نیست و الان هم اگر شرکتی اقدام به واردات کند مانند واکسن آنفولانزا باید به دولت بفروشد و خود سازمان غذا و دارو نیز آن را اعلام کرده است.

ریاحی خاطرنشان کرد: در مورد تولید واکسن یک شرکت را در نظر گرفتند تا تحت لیسانس روسیه واکسن اسپوتنیک را تولید کند و همچنین تولید واکسن کوبایی نیز تحت لیسانس صورت می‌گیرد اما در مورد واردات هنوز شرکت خاصی اعلام نشده است.

وی در مورد زیرساخت های بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا گفت: شرکت‌های خصوصی واردکننده کالا را نگهداری نمی‌کنند و در گمرک به شرکت‌های پخش تحویل داده می‌شود بنابراین شرکت‌های واردکننده انبار و سردخانه مخصوص ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: فکر می‌کنم واکسن‌های تولید داخلی به نتیجه می‌رسند و بیشترین نیاز کشور را این واکسن‌ها تامین خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید