با حضور معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت:

رونمایی از شبکه ملی بهره‌وری ایران

کدخبر: ۴۰۵۱۴۲
اقتصادنیوز: با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، شبکه ملی بهره‌وری ایران رونمایی شد.
 رونمایی از شبکه ملی بهره‌وری ایران
به گزارش اقتصادنیوز در این مراسم، اسحاق جهانگیری با بیان این که در کشورهایی با اقتصاد متکی به منابع طبیعی، موضوع بهره‌وری جایگاه مهمی نداشته است، گفت: دولت‌هایی با چنین اقتصادی بدون هیچ تلاشی میلیاردها دلار از درآمد نفت به دست می‌آورند و در کشور خود هزینه می‌کنند و به این که این منابع نفتی در چه بخشی از کشور صرف شود تا بازدهی بیشتری داشته باشد و در حل مشکلات مردم تأثیرگذار باشد، توجهی نمی‌شود.

وی با تأکید بر این که پایین بودن میزان بهره‌وری از عوامل تولید از مهم‌ترین مشکلات کشور است و کشورهای منطقه و جهان در زمینه بهره‌وری اقدامات بسیار مهمی انجام داده‌اند، افزود: در سال‌های گذشته گزارشی ارائه شد که نشان می‌داد 70 درصد رشد اقتصادی در برخی کشورهای شرق آسیا از بهره‌وری عوامل تولید به دست می‌آید؛ این‌که بدون سرمایه‌گذاری و منابع جدید، و صرفاً با اتکا به منابع موجود چنین رشد اقتصادی ایجاد شود، بسیار قابل‌توجه است.

جهانگیری با اشاره به این‌که در برنامه سوم توسعه کشور رشد اقتصادی 8 درصدی و 33 درصدی از بهره‌وری عوامل تولید به‌عنوان یک هدف‌گذاری در کشور مدنظر قرار گرفت، تصریح کرد: باید با آسیب‌شناسی به دنبال این موضوع باشیم که چرا تاکنون به این هدف نرسیده‌ایم؛ یا هدف‌گذاری‌ها باید تغییر کند یا الزامات انجام نشده برای رسیدن به آن مجدداً بررسی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه موضوع بهره‌وری در سند چشم‌انداز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های توسعه‌ای کشور به‌عنوان هدفی مهم و درعین‌حال کمی آمده است، بیان کرد: در صورت عدم انجام مسئولیت‌ها و تحقق اهداف، باید فرد مسئول بازخواست شود؛ درحالی‌که تاکنون یک نفر هم در کشور در این خصوص بازخواست نشده است.

جهانگیری عدم پاسخگویی یک دستگاه در مرجعی دیگر را یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور دانست و عنوان کرد:گاهی هزینه‌های حیثیتی، اقتصادی و امنیتی عدم پاسخگویی افراد و دستگاه‌ها برای کشور فاجعه‌بار است.

وی در ادامه از راه‌اندازی شبکه ملی بهره‌وری ایران به‌عنوان یک اقدام ارزشمند یاد کرد و افزود:  این شبکه می‌تواند همه ذی‌نفعان را برای حل مشکلات و تبادل اطلاعات گردهم آورد، همچنین در کلینیک بهره‌وری، بنگاه‌های اقتصادی و بخش اداری می‌توانند با طرح مشکلات و کسب راهنمایی‌ها به ارتقای بهره‌وری خود کمک کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: موضوع بهره‌وری نه‌تنها یک موضوع اقتصادی بلکه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و چندجانبه است.

وی با بیان اینکه باید بنگاه‌های اقتصادی یک برنامه افزایش و ارتقای بهره‌وری 3 تا 5 ساله داشته باشند، تأکید کرد: این برنامه باید در یک ارگان تائید شود و در صورت عدم توفیق در این هدف‌گذاری حتی آن بنگاه اقتصادی و بخش خصوصی که ثروت ملی در اختیار دارد، بازخواست شود.

جهانگیری در پایان گفت: باید برنامه‌های ارتقای بهره‌وری از سوی سازمان ملی بهره‌وری ایران در چارچوب سیاست‌هایی تعیین و به بخش‌های مختلف کشور داده شود تا سازمان‌هایی که از این شاخص‌ها به‌خوبی استفاده کردند و توانستند میزان بهره‌وری خود را ارتقا دهند، مورد تقدیر قرار گیرند.

اتکا به پارادایم‌های منسوخ یکی از عوامل مهم ناکامی در بهره‌وری کشور است

در بخش دیگری از این مراسم معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی به حضور خود از زمان تولد و زایش سازمان ملی بهره‌وری ایران در این سازمان اشاره کرد و گفت: طی 20 سال گذشته هم سازمان ملی بهره‌وری ایران و هم موضوع بهره‌وری اقتصاد کشور فرازوفرود‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این در حالی است که موضوع بهره‌وری در هیچ مقطعی از چشم سیاستمداران و برنامه‌ریزان دور نبوده است. به‌طوری‌که از برنامه سوم توسعه، هدف‌گذاری توسعه اقتصادی و سقف بهره‌وری در دستورکار دولت بوده است، اما وضعیت موجود نشان می‌دهد که تا به امروزه در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم.

 جمشید انصاری دلیل این ناکامی را نظام برنامه‌ریزی منابع کشور ذکر کرد و افزود: متأسفانه در کشور این تفکر وجود دارد که برای  توفیق هر اقدام توسعه‌ای و فعالیت اقتصادی باید منابعی تخصیص یابد. درنتیجه همه بخش‌های عمومی و دولتی به دنبال تأمین و صرف منابع برای اجرای طرح‌های خود هستند. درحالی‌که استفاده بهینه از این منابع در مرحله دوم اهمیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه اتکا به پارادایم‌های منسوخ نیز یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت کشور در زمینه بهره‌وری است، گفت: اسناد بخشی بهره‌وری را آماده کردیم تا نقش دستگاه‌های اجرایی و دولت برای افزایش و ارتقای بهره‌وری مشخص شود.

 انصاری با اشاره به راه‌اندازی شبکه ملی بهره‌وری ابراز امیدواری کرد که این شبکه بتواند از توانمندی همه افراد در زمینه بهره‌وری استفاده و بستری فراهم کند تا آحاد مردم بتوانند از این همکاری منتفع شوند. 

بهره‌وری به یک مطالبه ملی تبدیل شود

همچنین رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به ‌ضرورت ایجاد شبکه ملی بهره‌وری گفت: طی 20 سال گذشته باوجود وضع و اجرای قوانین مترقی بسیاری در زمینه بهره‌وری متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم به اهداف کمی تعیین‌شده دست‌یابیم.

 فاطمه پهلوانی افزود: در مدیریت بخش عمومی در سطوح قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا اقدام‌های خوبی انجام ‌شده است، اما در سیاست‌گذاری‌هایی که بخش عمومی به‌ویژه دولت باید انجام می‌داد، اقدام‌های اثرگذاری انجام‌ نشده است،

وی با اشاره به تغییرات چندباره سازمان بهره‌وری گفت: اگر سازمان ملی بهره‌وری ایران در این سال‌ها دستخوش تغییرات نمی‌شد و از ثبات نسبی برخوردار بود، مطمئناً نقش سیاست‌گذاری را بهتر می‌توانست ایفا کند. با این وجود از سال 95  که سازمان بهره‌وری ذیل  سازمان اداری و استخدامی تعریف شد، وضعیت باثبات‌تری پیدا کرده است.

 پهلوانی در ادامه بزرگ‌ترین مشکل سازمان بهره‌وری را فقدان ارتباط نظام‌مند میان بازیگران بهره‌وری دانست و خاطرنشان کرد:  این سازمان با ایجاد شبکه ملی بهره‌وری تلاش دارد با تأکید بر نقش تسهیلگری، ارتباط نظام‌مند، هم‌افزا و پیش‌برنده میان تمام ذی‌نفعان بهره‌وری به‌وجود آورد.

وی بهره‌وری را یک وظیفه همگانی دانست و افزود: بهره‌وری باید تبدیل به مطالبه عمومی شود و تا زمانی که ذی‌نفعان نقش خودشان در عرصه بهره‌وری را ایفا نکنند، نباید توقع داشته باشیم در سطح کشور تغییری از این نظر رخ دهد. 

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، با بیان این که در موضوع بهره‌وری با کشورهای عضو سازمان بهره‌وری آسیا (APO) فاصله داریم، گفت: با این وجود، سازمان در این سال‌‌ها از تقویت مبانی نظری بهره‌وری، تبیین شاخص‌های قابل اندازه‌گیری و نظارت مستمر بر عملکرد فعالان اقتصادی غافل نبوده است. 

وی افزود: اسناد ارتقای بهره‌وری موضوع ماده 5 قانون برنامه ششم در شش بخش اصلی آماده است که اوایل اردیبهشت برای تصویب به هیئت دولت تقدیم می‌شود.

شبکه ملی بهره‌وری ایران، شبکه‌ای برای عموم مردم است

در ادامه این مراسم معاون ساماندهی شبکه ملی بهره‌وری ایران با بیان این که برنامه جامع بهره‌وری کشور در سال 94 توسط هیئت‌وزیران تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، گفت: طبق بند یازده این سند موضوعات ترویج و فرهنگ‌سازی بهره‌وری، آموزش بهره‌وری، تبادل دانش و تجارب در سطح کشور و بین‌الملل از جمله وظایفی است که بر عهده سازمان ملی بهره‌وری گذاشته‌شده است. از همین رو برای تحقق این وظایف قانونی با رویکرد شبکه‌سازی، شبکه ملی بهره‌وری ایجاد شد.

اسماعیل حبیبی با بیان اینکه عدم ارتباط نظام‌مند بین بازیگران و ذی‌نفعان بهره‌وری یکی از دلایل عدم توفیق در زمینه بهره‌وری در کشور است، افزود: شبکه ملی بهره‌وری به‌منظور ایجاد بستری برای ساماندهی و تسهیل ارتباطات میان ذی‌نفعان بهره‌وری ایجادشده تا محیطی تعاملی برای به اشتراک‌گذاری تجارب بهره‌وری، تجمیع دانش و اطلاعات بهره‌وری، طرح و حل مسائل این حوزه و ارائه خدمات متنوع دیگر در این خصوص فراهم شود. امیدواریم از این طریق به گفتمان بهره‌وری ملی و ایجاد دغدغه‌مندی عمومی نسبت به موضوع بهره‌وری برسیم.

وی تأکید کرد: مخاطبان شبکه ملی بهره‌وری ایران شامل تمام ذی‌نفعان بهره‌وری می‌شود؛ به‌عبارتی، هرکسی که از بهره‌وری تأثیر می‌گیرد یا بر بهره‌وری تأثیر می‌گذارد، ذی‌نفع بهره‌وری به‌شمار می‌آید. درواقع با توجه به هدف غایی بهره‌وری که ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم از طریق ایجاد فرهنگ بهره‌وری است، می‌توان گفت عموم مردم ذی‌نفع بهره‌وری و به بیانی مخاطب شبکه ملی بهره‌وری ایران هستند.

مدیر ساماندهی شبکه ملی بهره‌وری ایران هم با بیان اینکه در شبکه ملی بهره‌وری 8 ذینفع وجود دارد، گفت: دستگاه‌های اجرایی از مهم‌ترین ذینفعان بهره‌وری هستند؛  چراکه آن‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، بنابراین ارتقای بهره‌وری این بخش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه سهم عظیمی از توسعه کشور بر دوش بنگاه‌هاست، لذا به هر میزان آن‌ها بهره‌ورتر عمل کنند، توسعه کشور تسریع می‌شود.

محمد رهبری در ادامه به کارکردها، اعضا و خدمات شبکه ملی بهره‌وری اشاره  و نحوه عملکرد شبکه ملی بهره‌وری را تشریح کرد.

شایان‌ذکر است، در این مراسم اسحاق جهانگیری در تماسی که به‌صورت ویدئوکنفرانسی با وزارت نیرو انجام شد، در جریان یکی از پروژه‌های این وزارتخانه در زمینه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی به‌عنوان نمونه و فعالیتی میان‌بخشی در دستگاه‌های اجرایی و دولتی در راستای  ارتقای بهره‌وری قرار گرفت. همچنین اطلاعات این پروژه در شبکه ملی بهره‌وری برای بهره‌گیری عموم مردم و دانش‌آموختگان دانشگاهی ثبت شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید