بورس جان گرفت؛ سهامداران خرد با بازار سهام آشتی کردند

کدخبر: ۴۰۵۴۸۰
چراغ بورس در پایان معاملات سه‌شنبه پس از ۱۱روز افت متوالی بالاخره سبز شد.
بورس جان گرفت؛ سهامداران خرد با بازار سهام آشتی کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، پس از ۱۱ روز افت متوالی و عقب‌نشینی بیش از ۶ درصدی شاخص کل بورس تهران، روز سه‌شنبه با ثبت تحرکات مثبت در سمت تقاضای سهام، شاهد ثبت بیشترین رشد دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای از روزهای پایانی سال گذشته بودیم. ضمن آنکه روز گذشته سهامداران حقیقی که دو ماه بود با بازار سهام قهر کرده‌ بودند و در زمین فروش بست نشسته‌ بودند، خودی نشان دادند و مجددا خالص خرید مثبتی را ثبت کردند. به نظر می‌رسد طرح روز دوشنبه در خصوص انتشار اوراق بدهی برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جهت خرید سهام و تامین مالی بازار مهم‌ترین محرک رشد تقاضا در دادوستدهای روز سه‌شنبه بورس تهران بوده است. روز دوشنبه محمدعلی دهقان‌دهنوی خبری مهم به فعالان بازار داد.  طبق اعلام ریاست سازمان بورس قرار است برخی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اوراقی منتشر و از منابع آن برای خرید سهام اقدام کنند که دست کم ارزش آنها ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود. اثر هیجانی این خبر بر معاملات سهام منعکس شد. این رفتار از آنجا هیجانی عنوان می‌شود که تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد اخبار این چنینی قبل از اینکه مورد تجزیه و تحلیل از سوی فعالان بازار قرار گیرند، اثر خود را به جا می‌گذارند. در واقع اثر روانی خبر است که سبب نوسان قیمت‌ها می‌شود و نه اثر واقعی آن. طرحی که چگونگی مدیریت آن بسیار حائز اهمیت است. به هر حال از همان دقایق ابتدایی معاملات روز سه‌شنبه شاهد افزایش تقاضا برای سهام گروه‌های بزرگ به ویژه کالایی‌ها بودیم. تحرکاتی که در ادامه به کوچک‌ترها نیز سرایت کرد و روند معاملات را پس از ۱۱ روز کاری تغییر داد، بر تعداد نمادهای مثبت بازار سهام افزود و از صفوف سنگینی که مدت‌هاست در سمت فروش سهام انباشته شده‌اند، تا حدودی کاست.

ارزش معاملات بورس جان گرفت

بورس و سهامداران روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. روزهایی که ارزش دادوستدها حتی از هزار میلیارد تومان نیز پایین‌تر آمد و کمترین ارقام طی ۱۵ ماه اخیر ثبت شد. به این ترتیب در حالی روزهای پرمعامله سال ۹۹ با ثبت دادوستدهایی به ارزش بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان تجربه شده بود که در ۱۱ روز کاری گذشته میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از ۲هزار میلیارد تومان رسید. دیروز اما ارقام مربوط به دادوستد سهام اندکی بهبود یافت و به حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در ۱۱ روز کاری گذشته بود. هر چند همچنان تا سطوح قابل قبول فاصله زیادی دارد اما همین تحرکات مثبت در صورت تداوم می‌تواند امیدوارکننده باشد. بیراه نیست اگر بگوییم اصلاح ۸ ماهه بازار بسیاری از سهامداران را خسته کرده است، سهامدارانی که می‌خواهند به هر طریقی که امکان دارد راه خروج را در پیش بگیرند و تا زمانی که این دسته از صاحبان سهام به هدف خود نائل نشوند، امکان متعادل شدن معاملات سهام دور از ذهن است. روز گذشته گروه‌های بزرگ دلاری و غیردلاری بیشترین ارزش دادوستدها را در اختیار گرفتند؛ به طوری که بیش از ۶۷ درصد از مجموع ارزش دادوستدها در اختیار ۶ گروه خودرو، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، بانک، محصولات شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی  بود. در این میان گروه‌های کامودیتی‌محور در رشد قیمت روزانه از دیگر صنایع بورسی سبقت گرفتند و زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی با ثبت میانگین رشد ۹/ ۳ درصدی صدرنشین شدند. افزایش اقبال به این گروه‌ها از آن جهت رقم خورد که فعالان بازار بر این اعتقادند که طرح جدید سازمان بورس برای تامین مالی بازار از درون بازار، عمدتا سهامی که از پتانسیل‌های بنیادی قوی‌تری برخوردارند را به حرکت در خواهد آورد.

در اکوایران ببینید:حقوقی‌ها به چه سهامی تمایل دارند؟

آشتی حقیقی‌ها پس از دوماه

یکی از مهم‌ترین نکات دادوستدهای دیروز بازار سهام، آشتی حقیقی‌ها پس از غیبت ۳۶ روزه بود. آمارها نشان می‌دهد سهامداران خرد بورس تهران درست از ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته در سمت فروش سهام صف کشیده بودند و در همین مدت موفق به ثبت خالص فروش بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومانی در مجموع بازار سهام شده بودند. روز گذشته اما شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بورس تهران بودیم. در این روز از ۳۸ صنعت فعال بورسی، ۹ گروه با خالص خرید مثبت حقیقی‌ها همراه شدند. در این میان می‌توان به خرید ۱۳۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی سهامداران خرد در زیرمجموعه‌های فلزات اساسی اشاره کرد. گروه محصولات شیمیایی، چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی از دیگر گروه‌های مورد توجه حقیقی‌ها بودند که در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۲۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن‌سوی بازار اما این بانک‌ها بودند که در لیست خرید سهامداران عمده دیده شدند. در این گروه شاهد ثبت خالص خرید ۶۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی حقوقی‌ها بودند.

بورس سه‌شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۵/ ۱ درصدی همراه شد، از ۳۴۳ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۶۳ سهم (۳/ ۱۸ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۷۹ سهم (۵۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۲ نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۳۳ میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در ۲۳۱ نماد بورسی (۶۷ درصد) به ارزش ۲۱۷۴ میلیارد تومان بودیم. در فرابورس ایران نیز در روزی که آیفکس رشد ۸/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۳۱ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۲۲ سهم (۱۷ درصد) مثبت و ۸۹ سهم (۶۸ درصد) منفی بود. در این بازار ۴ نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۲ میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۹۶ نماد (۷۳ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۰۰۳ میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۱۳ نماد بود. در این میان ۱۸ سهم (۱۶ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۷۰ سهم (۶۲ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۱ نماد (۱۰ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۸ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۸۴ نماد (۷۴ درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۱۷۳ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید