دلار همچنان در مسیر کاهش قیمت

کدخبر: ۴۰۶۹۰۷
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۱۰ واحد بسته شد.
دلار همچنان در مسیر کاهش قیمت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جذابیت دارایی های دلاری به ویژه در حالی که بانک مرکزی آمریکا بر سر دوراهی افزایش نرخ بهره یا حفظ آن در سطح کنونی قرار گرفته، در نظر معامله گران کمرنگ تر شده است. چشم انداز صعودی بودن تورم در کنار احتمال رونمایی از بسته های حمایتی تریلیون دلاری دیگر توسط دولت بایدن از جمله دلایلی است که معامله گران را به این نتیجه رسانده که انتظار دلاری به نیرومندی دلار سال ۲۰۱۹ در کوتاه مدت را نداشته باشند. با ادامه تزریق نقدینگی به بازار حجم دلار در بازارهای مالی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و برخی کارشناسان پولی آن را پمپاژ بی رویه اسکناس دانسته اند.  

به مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته تورم در اروپا نیز صعودی بوده است تا جایی که متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به مارس با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۱.۳ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا در مسیر رسیدن به سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه قرار گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۱.۷ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است.  قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند.

انتقادات از تداوم سیاست های حمایتی دولت بایدن از اقتصاد آمریکا کم کم رو به افزایش است. لری کودلو- مشاور اقتصادی ترامپ- با بیان اینکه افزایش نرخ مالیات ها تاثیر زیادی روی کاهش سرعت رشد اقتصادی آمریکا در ماه های آینده خواهد داشت، گفت: اقتصاد ما در حال حاضر مثل فردی است که تب و لرز دارد و حالا دولت بایدن با طرح هایش می خواهد یک پتوی خیس روی او بندازد! برنامه دولت بایدن جلوی میلیون ها میلیون اشتغال زایی را خواهد گرفت و آن ها باید از این رفتار خود خجالت بکشند. تنها با تغییر این رویکردها به رشد بالا خواهیم رسید.  

دلار از ابتدای سال جاری میلادی تحت فشار سنگینی قرار داشته اما انتظار کارشناسان بازار ارز این است که رفته رفته دلار به روزهای اوج خود به ویژه در نیمه دوم سال بازگردد. بازدهی دلار در دو هفته نخست آوریل بازدهی کمتری از متوسط سالانه خود داشته است با این حال با توجه به افزایش ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی تمایل معامله گران به دارایی های پرریسک کاهش یافته و یک بار دیگر رویکرد احتیاطی بر رفتار آن ها حکمفرما شده است. این مساله در میان مدت به نفع ارزهای امن خواهد بود.  

روند واکسیناسیون در برخی از کشورها به دنبال انتشار گزارشاتی از آثار زیانبار آن ها روی برخی از دریافت کنندگان، دچار اخلال شده است. در آمریکا استفاده از واکسن جانسون اند جانسون به حال تعلیق درآمده و برنامه قبلی برای صادرات این واکسن به اروپا نیز ملغی شده است. دانمارک نیز پس از مشاهده چنین مورد لخته شدن خون پس از دریافت واکسن آسترا زنکا، به عنوان نخستین کشور جهان استفاده از این واکسن را کنار گذاشت. وزارت بهداشت هند نیز پس از دریافت برخی گزارشات مشابه، واسکن روسی اسپوتنیک را تایید کرده تا استفاده از آن را آغاز کند.  

در حالی که انتظار می رفت بانک مرکزی آمریکا در نتیجه افزایش تورم دست به تغییر نرخ بهره بزند، رییس این بانک در اظهارات تازه ای این مساله را منتفی دانسته و گفته حس ما این است که اکنون درست در نقطه ای قرار داریم که رشد اقتصادی خود را آغاز کنیم. در ماه های آینده میزان اشتغال زایی و رشد اقتصادی ما سریع خواهد شد.  در نیمه دوم امسال شاهد ثبت رشدهایی خواهیم بود که بسیار نیرومند خواهند بود و من انتظار آن را ندارم که دلیل قانع کننده ای برای تغییر نرخ بهره بیابیم.  

عملکرد دلار مقابل دیگر ارزها کماکان تحت تاثیر اخبار مربوط به بسته های محرک دولت بایدن، روند واکسیناسیون و نیز بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری باقی مانده است. جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا - در مصاحبه ای تایید کرده است که نگرانی از اوج گیری تورم بر روی تصمیمات معامله گران در بازارهای مالی تاثیر گذاشته است اما به تدریج ثبات بیشتری در بازارها حاکم خواهد شد و امید می رود که وضعیت بازار اوراق و همچنین موقعیت دلار در برابر دیگر ارزهای مهم جهانی در شرایط بهتری قرار گیرد.  

در حالی که انتظار می رود رشد اقتصادی بیشتر کشورهای جهان در سال جاری به میزان قابل توجهی بهتر از ارقام ناامیدکننده فصل قبل باشد، نتیجه ارزیابی صورت گرفته توسط دانشگاه اقتصاد روسیه نشان می دهد رهایی کامل اقتصاد جهانی از پیامدهای کرونا و بازگشت سطوح تولید به زمان قبل از آغاز بحران تا پایان امسال محقق نخواهد شد و با توجه به آغاز موج جدیدی از شیوع بیماری در بسیاری از کشورهای جهان، روی زنجیره تامین و به تبع آن روی نرخ رشد اقتصادی کشورها در سال آینده تاثیر منفی خواهد داشت. این گزارش از تشدید قرنطینه ها و یکسان نبودن میزان توزیع واکسن در کشورها از ریسک های جدید کرونا نام برده است.  

در اکوایران ببینید:چشم‌انداز دلار و بازار سهام چگونه است؟

صندوق بین المللی پول از بانک های مرکزی در سراسر جهان خواست تا به خاطر کمک به تقویت رشد اقتصادی خود و جهان در میان مدت، در انتخاب سیاست های حمایتی خود نهایت دقت را خرج دهند چرا که اشتباه در این زمینه می تواند زمینه ساز نوسانات مالی و ریسک های جدیدی برای بازارهای پولی و مالی شود. این در حالی است که با توجه به باقی ماندن رشد اقتصادی در سطح ضعیف، بانک های مرکزی بر سر دوراهی افزایش مجدد نرخ بهره و انضباط بیشتر مالی برای مقابله با تورم و یا حفظ نرخ های بهره در سطوح پایین کنونی قرار دارند.

تاکنون بیش از ۱۴۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۳۸ هزار و ۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۸۱ هزار و ۱۲۳ نفر، برزیل با ۳۷۳ هزار و ۴۴۲ نفر، مکزیک با ۲۱۲ هزار و ۳۳۹ نفر، هند با ۱۸۰ هزار و ۸۲ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۲۷۴ نفر بوده است.

سیمون هاروی - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ - گفت: بازارها هنوز به قطعیت در خصوص مسیر آینده نرسیده اند، چرا که اطلاعات دریافتی معمولا کم و متناقض است. تا وقتی که تصویر روشنی از اقتصاد و تصمیمات آتی فدرال رزرو نداشته باشیم حدس این که چه مسیری پیش روی دلار خواهد بود کار اسانی نیست. اگر بانک مرکزی آمریکا در عمل نشان دهد که تمایل دارد فضای مطلوب مالی برای فعالیت های اقتصادی را حفظ کند شاهد صعود دلار به قله های بالاتر خواهیم بود.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۱۰ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۲ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۸ دلار مبادله شد. یورو ۱.۱۲ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۳ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۵ درصد کاهش به ۱۰۸.۱۱۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۸۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۰۹ یوان چین اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید