هجوم به بازار دلار /صف دلالان ارزی بلند شد

کدخبر: ۴۱۰۳۴۳
بازار ارز در حالی همچنان در مسیر کاهشی قرار دارد که خبرهای امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای وین و تقویت احتمال لغو تحریم‌ها باعث شده است ریزش قیمت‌ها در این بازار با شتاب بیشتری همراه شود.
هجوم به بازار دلار /صف دلالان ارزی بلند شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خراسان، سیر نزولی قیمت‌ها در بازار ارز در حالی ادامه دارد که دلار دیروز وارد کانال ۲۰ هزار تومان شد. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار وجود دارد.

بازار ارز در حالی همچنان در مسیر کاهشی قرار دارد که خبرهای امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای وین و تقویت احتمال لغو تحریم‌ها باعث شده است ریزش قیمت‌ها در این بازار با شتاب بیشتری همراه شود. به این ترتیب قیمت دلار که صبح دیروز و در آغاز معاملات در کانال 21 هزار تومان در نوسان بود با افزایش عرضه و بالارفتن تعداد فروشنده‌ها به کانال 20 هزار تومان و محدوده 20 هزار و 800 تومان نیز پای گذاشت. فعالان بازار در روزهای اخیر تاکید می کنند که این روزها خریداری در بازار وجود ندارد و همه فروشنده‌اند. جو روانی حاکم در بازار ارز باعث شده است دیگر کسی به‌نیت کسب سود و... مایل به خرید ارز نباشد.در این حال محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که نرخ کنونی ارز فراتر از ارزش واقعی بوده و ناشی از سفته بازی و فضای روانی است افزود: نرخ ارز در روزهای آینده با توجه به کم شدن تقاضای کاذب در بازار کاهش می یابد و به نرخ اقتصادی نزدیک می‌شود.وی همچنین اظهارات چندی پیش معاون اول رئیس جمهور در فضای مجازی درباره نقش مجلس در جلوگیری از کاهش نرخ ارز را نشانه بی دقتی وی در طرح موضوع یا بی اطلاعی از مصوبات مجلس خواند و پیشنهاد داد: معاون اول رئیس جمهور درباره  موضوعات اطلاعات بیشتری به دست آورد، زیرا مبنای مصوبات مجلس قانون برنامه ششم توسعه است. به گزارش خراسان، اسحاق جهانگیری مدعی شده بود که: «مجلس مصوب کرده است بانک مرکزی هر روز بیش از ۲ درصد نمی تواند نرخ ارز را کاهش دهد». وی افزوده بود: «مجلس جلوی ارزان شدن دلار در سال 1400 را گرفته است.» این ادعا در شرایطی است که در جزء 4 بند ب تبصره یک قانون بودجه 1400 آمده است: به منظور پایش (کنترل) بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به عرضه ارز به نرخ حداکثر تا 2 درصد کمتر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای.تی.اس) اقدام کند. پورابراهیمی تصریح کرد: مجلس نه تنها از کاهش نرخ ارز جلوگیری نکرد، بلکه معتقد است نرخ کنونی ارز (نیز) فراتر از ارزش واقعی بوده و ناشی از سفته بازی و فضای روانی است. این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: براساس مصوبه مجلس در بودجه، بانک مرکزی می‌تواند به منظور بازارگردانی، نرخ ارز را در بازار با افزایش یا کاهش درصد مشخصی، عرضه کند به این معنا که نرخ بازار هر عددی بود بانک مرکزی مکلف است، تنظیم گری کند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این پرسش که آقای جهانگیری باید پاسخ دهد چرا در سال‌های گذشته دولت اقدام مناسبی در جهت کاهش نرخ ارز انجام نداد؟ گفت: تصمیم مجلس نرخ ارز شناور مدیریت شده براساس حکم برنامه ششم است و تکلیف بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها در این قانون مشخص شده است.

هجوم فروشندگان دلار به کوچه ثبت! / صف خرید و فروش دلالان دلار شلوغ شد؟طی یکی دو سال گذشته قیمت ارز و نوسانات آن  یکی از مهم ترین  عوامل موثر بر بازار و اقتصاد کشور بود که از نرخ دلار 3500 تومانی در سال 97 به دلار 30 هزار تومان در تابستان 99 رسید . بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بهمن سال گذشته قیمت ارز کاهش یافت، اما پس از آن دوباره سیر صعودی به خود گرفت. اکنون پس از گذشت چند ماه سیگنال های مثبت از مذاکرات وین منجر شده که دوباره قیمت ها سیر نزولی را طی کند. در واقع تحریم‌ها از عواملی هستند که بر عرضه و تقاضای ارز تاثیر دارند به طوری که بنا به ادعای رئیس اتحادیه طلا فروشان مشهد اگر بحث تحریم ها برداشته شود و توافقات صورت گیرد، قطع مسلم قیمت پایین تر هم خواهد آمد. طی یک هفته اخیر کاهش تقریبا سه هزار تومانی قیمت دلار منجر شد از بازار خرید و فروش ارز بازدید میدانی به عمل بیاوریم که در ادامه می خوانید.

«دلار...دلار...» این صدای دلالانی است که نرسیده به کوچه ثبت در خیابان امام خمینی جلوی خودروها را می گیرند و به دنبال مشتری برای فروش دلار هستند. یکی از آن ها سرش را داخل پنجره خودرو می کند و می گوید:« 21 هزار و 500 می فروشم و  21 هزار و 400 می خرم. دلار در بازار در حال ریزش است، به نفعتان است که الان بخرید چون بقیه  21 هزار و 550 می فروشند». می خواهد در را باز کند تا داخل خودرو بنشیند و کارت به کارت کند که به بهانه قیمت گرفتن از بقیه فروشندگان مانعش می شوم. به اول کوچه ثبت، محل تجمع دلالان فروش دلار می رسم. به طرف یکی از دلالان که به دیوار تکیه داده، می روم و سر صحبت را با او باز می کنم. درباره قیمت دلار می گوید:« الان 21 هزار و 400 خرید است و فروش آن هم 21 هزار و 500 است. قیمت دلار رو به پایین است الان انتظارات تورمی ندارد که بگوییم دلار را کسی نگه دارد تا به 30 هزار تومان برسد. یک مقدار از دلارهای ما از این کشورهای اطراف آزاد بشود صد درصد قیمت دلار زیر20 هزار تومان می شود». او درباره قیمت یورو ادامه می دهد:« پریروز من یک مشتری داشتم که قصد فروش سه هزار یورو را داشت. سه روز پیش هم قیمت یورو 26 هزار و 500 بود. طرف شک داشت که بفروشد اما من اصرار کردم که نگه ندارد وگرنه ضرر می کند. همان یوروی سه روز پیش الان شده 25 هزار و 500 تومان، یعنی هزار تومان کم شده است. الان قیمت همان سه هزار یورو ظرف سه روز سه میلیون تومان فرق کرده است. امروز  یورو را 25 هزار و 300 می خرم و 25 هزار و 500 می فروشم». موقع خداحافظی ام از پشت سر با صدای بلند می گوید:« الان چون دلار بازی داشت اگر دلار دارید بفروشید که بالا نمی رود». یکی دیگر از دلالان که مهاجر افغان جوانی است، درباره قیمت دلار و یورو می گوید:« دلار را 21 هزار و 500 می خرم و 21 هزار و 700 می فروشم. یورو را هم 25 هزار و 200 می خرم و 25 هزار و 400 می فروشم. سریع دلارهایت را بفروش که اگر آن را نگه داری به ضررت است». وقتی از او می پرسم که اگر قیمت ها پایین می آید چرا خودت می خواهی بخری، می گوید:« من کارم این است. اگر الان از شما بخرم سریع می فروشم، اما شما نگه دارید به ضررتان است. 80 درصد مردم  الان فروشنده هستند». دلال جوان دیگری می گوید:« دلار را 21 هزار و 570 می فروشم و 21 هزار و 400 می خرم. قیمت یورو را هم ندارم چون نوسان زیاد دارد  تا تبدیلی اش دربیاد، طول می کشد. الان یورو بخرید یک قیمت می دهند بعد از 10 دقیقه قیمت یورو به یک باره 500 تومان پایین می آید. الان مردم همه فروشنده هستند».

یکی دیگر از دلالان که مرد میان سالی است می گوید:«دلار را21  هزار و 600 می فروشم.  21 هزار و 500 هم می خرم». او ادامه می دهد:« چقدر دلار دارید؟ چون بستگی به تعدادش هم دارد. اگر تعداد بالا باشد 21 هزار و 530 تومان خریدارم. تعداد هر چه بالاتر باشد برای شما بهتر است». یکی از صفحات مجازی را در گوشی اش به من نشان می دهد و می گوید:« طرف از صبح سه هزار تا برای فروش گذاشته با قیمت 21 هزار و 600 تومان، اما  کسی از او نمی خرد. دلار شما را 21 هزار و 500 تومان که بخرم هر برگش( منظور هر صد دلار است) برای من پنج هزار تومان سود دارد». یکی دیگر از دلالان که طمع اش بیشتر از  دیگران  است، در حالی که سیگار می کشد به طرفم می آید و می گوید:« دلار را 21 هزار و 500 می فروشم و 21 هزار و 200 می خرم». وقتی به او می گویم بقیه با قیمت بیشتری دلارهایم را می خرند، مکثی می کند و می گوید:« قیمت در حال پایین آمدن است، آخرش 21 هزار و 400 می خرم».

به سراغ  مغازه های صرافی همان اطراف می روم تا درباره قیمت ها پرس و جو کنم. یکی از صرافی ها آن قدر شلوغ است که از رفتن به داخل آن منصرف می شوم. در کنار آن صرافی دیگری است که  وارد آن می شوم. فروشنده که مرد میان سالی است، بدون این که حرفی بزنم، از زیر عینکش نگاهی می اندازد و می گوید:«خریدار نیستم». سر صحبت را با او باز می کنم. درباره قیمت ها می گوید:« الان همه فروشنده هستند. دلار را 21 هزار و 650 و یورو را هم 25 هزار و 750 می فروشم. در چند وقت اخیر امروز پایین ترین قیمت بوده است». درباره قیمت سکه سوال می کنم، می گوید:« فعلا خرید و فروش سکه ندارم».

یکی دیگر از صرافان می گوید:« این روزها زیاد برای خرید دلار مراجعه نمی کنند و بیشتر فروشنده هستند. دلار را 21 هزار و 400 می خریم و فروش هم 21 هزار و 700 است. یورو هم 25 هزار و 400 فروش است، اما چون موجود نداریم، فروش هم نداریم وگرنه 200 تومان بالاتر می فروختیم». درباره قیمت سکه از او سوال می کنم، می گوید:« قیمت سکه قیمت دقیقی نیست چون صنف طلافروشان تعطیل است، خرید و فروش سکه ضعیف تر است».

نرخ ارز و طلا سیر نزولی خواهد داشت

باقر معبودی نژاد، رئیس اتحادیه طلافروشان درباره قیمت ارز و طلا در روز گذشته می گوید:« یورو با قیمت 25 هزار و 500 تومان ، دلار 21 هزار و 250 تومان، سکه 9 میلیون و 300 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 905 هزار تومان به فروش می رسد». وی در پیش بینی قیمت ارز و سکه می گوید:« چون توافقات در بحث تحریم ها در حال انجام است،  به یقین قیمت ها از این مقدار پایین تر خواهد آمد و سیر نزولی خواهد داشت تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد  برای طلا و دلار خریدار نیست و بیشتر مردم  فروشنده هستند. این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت». وی ادامه می دهد:« اگر بحث تحریم ها برداشته و توافقات انجام شود، قطع مسلم قیمت از این مقدار هم پایین تر خواهد آمد. طلا، دلار و سکه مکمل هستند و قیمت هر کدام پایین تر بیاید برای  بقیه موارد هم همین اتفاق می افتد». رئیس اتحادیه طلافروشان درباره این که چرا صرافی ها خریدار ارز نیستند، می گوید:« منعی برای خرید صرافان نیست. ممکن است نقدینگی نداشته باشند، اما خریدار نیستند چون می دانند ضرر می کنند. برای همین تمایلی برای خرید ندارند» وی درباره این که چرا قیمت سکه در صرافی ها اعلام نمی شود و با وجود  این خرید و فروش طلا به چه شکل خواهد بود، می گوید:« هم اکنون بحث تعطیلات مطرح است، اما اتحادیه باز است و نرخ هم داریم. بالاخره قیمت دلار  و اونس جهانی مشخص است، می شود راحت با یک محاسبه نرخ طلا را مشخص کرد اما اگر ما الان نرخ طلا را اعلام کنیم، برخی ها ایراد می گیرند که مغازه ها که تعطیل است چرا نرخ طلا را اعلام می کنید. برای همین ما فعلا اعلام نمی کنیم اما نرخ آن و محاسبه اش  مشخص است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید