پیش بینی بورس 22 اردیبهشت 1400

​شروع احتمالی رالی صعودی در بورس/ اماو اگرها

کدخبر: ۴۱۱۵۷۴
اقتصادنیوز: با تقویت سمت تقاضا در دو روز گذشته، ناظران تکرار این سناریو را به معنای احتمالی شروع یک رالی صعودی ارزیای میکنند. هر چند که اماو اگرها در این خصوص بسیار زیاد است.
​شروع احتمالی رالی صعودی در بورس/ اماو اگرها

به گزارش اقتصادنیوز، با اتفاقاتی که در چند روز گذشته رخ داد، تقاضا در بازار سهام رونق گرفته و انتظارات نیز حکایت از این دارد که این روند معاملات ممکن است با اهرم‌های جدیدی که وارد بازار میشود، تداوم یابد. با سیاستهای سیاست‌گذار در رفع دامنه نوسان نامتقارن که به طور عملی از شنبه هفته آینده اجرایی میشود، حالا ریل سیاست‌ها در بورس دوباره به مسیری برگشته که شیوه درست‌تر و صحیح‌تری است.

اکنون اما با استقبال خرید اوراق تبعی توسط صندوق های سرمایه گذاری با درآمدهای ثابت، منابع مالی قرار است در بازار سرمایه هزینه و خرج شود که میتواند نشانه ورود 4500 هزار تا 5 هزار میلیارد تومان منابع مالی به بورس در روزهای آینده باشد. بسته حمایتی 10 بندی دولت از بورس که 7 بند آن به تصویب سران سه قوه نیز رسیده، نیز نشان از تزریق 200 میلیون دلار به بازار سهام است.

اگرچه در تزریق پول به بورس، سیاست‌گذار باید مورد ملامت قرار گیرد اما در هر صورت جزو اهرم‌هایی ارزیابی میشود که میتواند بازار را در چند روز آینده تحت تاثیر قرار دهد. البته پیش بینی ها از روند معاملات در بازار سرمایه در روز پایانی هفته ممکن است اندکی متفاوت باشد؛ عرضه اولیه امروز به همراه فشار عرضه های طبیعی در روز آخر هفته به واسطه مدیریت پول‌ها توسط بازیگران در آخر هفته جزو موانعی است که میتواند فشار عرضه را در برابر تقاضا قد علم کند. البته توان تقاضاها در روز سه شنبه شاخص را با رشد نزدیک 2 درصد مواجه کرد و این میتواند نقطه مثبت بازار قلمداد شود.

 شروع رالی صعودی امکان دارد؟

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

در معاملات روز سه‌شنبه و در ادامه افزایش تقاضایی که از روز گذشته در بازار شکل گرفته بود، شاخص کل با افزایش حدود 22هزار واحدی رکورد جدیدی را در سال 1400 از خود به جا گذاشت.

افزایش تقاضا به لطف افزایش قیمت دلار همچنان در سهم‌های شاخص ساز و مخصوصا سهم های دلاری ادامه دارد. در صورتی که این روند بتواند در هفته آینده نیز ادامه پیدا کند می‌توان به جمع‌آوری صفوف فروش سایر نمادهای ارزنده بازار نیز امیدوار بود.

هرچند نمی‌توان از بازاری که در مقطع فعلی با عدم قطعیت‌های فراوانی رو به رو است و هنوز جراحت‌های ناشی از بی‌تدبیری قانون گذاران بهبود نیافته است، انتظار شروع رالی صعودی در کوتاه مدت را داشت. بازار برای ترمیم و سرپا شدن مجدد نیاز به زمان دارد.

در اکوایران ببینید:جان دوباره به بورس

امید به تکرار الگوی دیروز در معاملات امروز

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

5 ماه نخست سال گذشته پر بود از رکوردشکنی‌های مختلف و پی‌در پی. اما در چند ماه اخیر، بازار به قدری یکنواخت و قابل پیش‌بینی حرکت کرده بود که نه تنها خبری از رکوردشکنی نبود، بلکه روند فرسایشی بازار باعث شد صبر سهامداران لبریز شود.

 اما معاملات روز سه شنبه از چند زاویه دربرگیرنده رکوردشکنی‌های امیدبخش بود. از یک سو بالاترین خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت به ثبت رسید و از سوی دیگر بعد از مدت‌ها برآیند خرید و فروش سهامداران خرد، نشان‌دهنده تزریق نقدینگی از سوی این سهامداران است.

در کنار این دو رکوردشکنی، افزایش نسبی ارزش معاملات، کاهش قابل توجه نمادهای دارای صف فروش و افزایش صف خریدها، تابلوی بازار را در پایان معاملات به رنگ سبز متمایل کرد.  در معاملات روز سه شنبه برخی صف فروش‌های سنگین و طولانی مدت، برچیده شد. البته نباید از رشد نسبی نرخ ارز هم غافل شد. 

در روزهای اخیر تحرکات قابل توجهاتی در بازار دیده می‌شود و  تقاضای خوبی در برابر موج‌های عرضه شکل می‌گیرد. اگر این روند در معاملات امروز هم تکرار شود، می‌توان به بهبود معاملات در هفته آینده امیدوار شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید