کرونا این صنعت را به خاک سیاه نشاند

کدخبر: ۴۱۲۴۸۳
اقتصادنیوز :‌اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تولید صنعتی کشورهای جهانی در فصل پایانی سال ۲۰۲۰ پرداخته است.
کرونا این صنعت را به خاک سیاه نشاند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این گزارش به بررسی ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی پرداخته که در اوج شیوع کرونا طی شد و پیش از آغاز جدی روند واکسیناسیون در کشورهای مختلف به کار خود پایان داد.

بر اساس آمارهایی که از وضعیت صنعت در فصل چهارم سال ۲۰۲۰ منتشر شده، میزان تولید این بخش در قیاس با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، افزایشی ۲.۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد صنعت نسبت به فصل سوم سال ۲۰۲۰ نیز رشد ۳.۹ درصدی داشته است.

در میان صنایع مختلف، بیشترین رشد به تجهیزات الکترونیکی، محصولات رایانه‌ای و الکترونیکی و نوری اختصاص داشته است و در این بین بیشترین رشد مثبت به چین تعلق دارد. بیشترین زیان در فصل چهارم سال ۲۰۲۰ نیز به بخش‌های پوشاک، چرم و محصولات آن اختصاص یافته است.

آمارها نشان می‌دهد که صنعت چین در فصل پایانی سال ۲۰۲۰، تنها در سه بخش با افت مواجه بوده و در دیگر حوزه‌ها رشده داشته است. این در حالی است که در میان سایر کشورهای صنعتی، اغلب صنایع رشد منفی را تجربه کرده‌اند. در میان کشورهای در حال توسعه نیز رشد از چین کمتر اما از دیگر کشورهای صنعتی بهتر بوده است.

در مجموع سال ۲۰۲۰ نیز جز چین، دیگر کشورهای جهان با افت تولید صنعتی مواجه بوده‌اند که بیشترین میزان آن به آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین اختصاص داشته است.

در حوزه‌های مختلف، چین توانسته در حوزه وسایل نقلیه موتوری رشد ۱۴ درصد را به ثبت برساند که بالاترین آمار در این بخش است. پایین‌ترین آمار چین نیز در حوزه چرم با منفی ۸.۵ درصد به ثبت رسیده است.

در اقتصادهای نوظهور، بالاترین رشد به محصولات معدنی غیر فلزی با مثبت ۱۰.۵ درصد اختصاص یافته و تجهیزات حمل و نقل، با منفی ۱۰.۴ درصد بدترین عملکرد را داشته است. در کشورهای صنعتی بدترین عملکرد به حوزه پوشاک با منفی ۲۰ درصد اختصاص یافته و محصولات یارانه‌ای با بیش از ۴.۷ درصد بالاترین رشد را داشته است.

در سطح جهان نیز بیشترین افت مربوط به چرم با رشد منفی ۹.۳ درصد است و تجهیزات الکترونیکی با رشد ۸.۸ درصد بهترین عملکرد در سطح جهانی را داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید