این خریدان سکه مشمول پرداخت مالیات هستند+ جزئیات

کدخبر: ۴۱۲۸۰۸
در روزهای گذشته سازمان امور مالیاتی در خصوص چگونگی مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ ابلاغیه ای را منتشر کرد که منجر به واکنش ها و اظهار نظرهای گوناگونی از سوی مردم جامعه شد.
این خریدان سکه  مشمول پرداخت مالیات هستند+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  خبرآنلاین، در دستورالعمل شماره ۵۰۴ مورخ ۸/ ۲/ ۱۴۰۰ نکات مهمی مطرح شده است.  نحوه اخذ مالیات از دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی تشریح شده است.

بر اساس این دستورالعمل :‌تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام کرده اند، مشمول مالیات مقطوع‌ موضوع این دستورالعمل هستند.

مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰است و این خریداران مکلفند نسبت به پرداخت مالیات این دستورالعمل اقدام کنند.

بر اساس این دستورالعمل ابلاغ شده، اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال۱۳۹۹تا ۵ قطعه سکه مشمول مالیات نیستند.

میزان مالیات سکه به شرح زیر است:

نسبت به مازاد ۵ سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۹.۶۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.

نسبت به مازاد ۱۵ سکه تا میزان ۲۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۲.۸۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.

نسبت به مازاد ۲۵ سکه تا میزان ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

گفتنی است در این دستورالعمل اشاره شده مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تاچهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.

همان طور که گفته شد، انتشار این دستورالعمل موجب نگرانی های فراوانی در میان دارندگان سکه های طلا در جامعه شد.

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره این دستورالعمل به خبرآنلاین گفت: این موضع ربطی به مردم ندارد و در اصل شامل کسانی می شود که برای دریافت سکه در سال های 96 و 97 در بانک مرکزی ثبت نام کرده بودند و سکه دریافت کرده بودند.

محمد کشتی آرای تاکید کرد: مردم نسبت به این موضوع اصلا نگران نباشند زیرا کسانی که در سال های 96 و 97 برای خرید سکه ثبت نام کرده بودند،‌مشمول این دستورالعمل می شوند و باید گفت تعداد این افراد نیز محدود است.

مردم نگران نباشند و این مساله ربطی به عموم خریداران سکه در بازار ندارد

وی توضیح داد: در همان مقطع زمانی هم وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود که کسانی که برای دریافت ثبت کرده اند اگر سکه های درخواستی آنها از تعدادی بیشتر باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد زیرا عایدی نصیب این افراد شده که در قانون تجارت به آن درآمدهای اتفاقی گفته می شود و طبق قانون در تمام دنیا، درآمدهای اتفاقی مشمول پرداخت مالیات هستند.

کشتی آرای بیان کرد: بنابراین مردم نگران نباشند و این مساله ربطی به عموم خریداران سکه در بازار ندارد بلکه تنها شامل کسانی می شود که پس از ثبت نام در بانک مرکزی، سکه دریافته کرده و سود برده اند و اکنون باید مالیات خود را بپردازند.

چرایی دریافت کارت ملی هنگام خرید سکه و طلا 

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مردم بابت خرید سکه و طلا با الزام اخد کد ملی و رؤیت کارت ملی خریدار در واحدهای صنفی طلافروشی نگران بوده و بر این باورند که ممکن است در آینده مشمول پرداخت مالیات شوند، توضیح داد: الزام دریافت و رؤیت کارت ملی و انطباق آن با کارت خریدار، فقط به خاطر ممانعت و پیشگیری از احتمال کلاهبرداری و سوء استفاده از کارت بانکی افراد توسط دیگران است.

وی بیان کرد: با این‌ کار همکاران ما از خرید با کارت‌های سرقتی توسط سوء استفاده کنندگان ممانعت می کنند.در مواردی  همکاران ما شاهد بوده اند کارت بانکی افراد جامعه به سرقت رفته و سارق در واحد صنفی طلافروشی اقدام به خرید کرده و این مساله موجب بروز مشکلات فراوانی شده است.

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بنابراین دریافت کارت ملی و تطبیق با صاحب آن و همچنین دارنده کارت‌های بانکی، دلیلی بر احتمال استفاده اطلاعات به منظور اخذ مالیات نیست. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید