تشدید رفت و برگشت قیمتی بازارها

کدخبر: ۴۱۴۶۰۷
اقتصادنیوز :‌در شرایط کنونی که تحولات سیاسی داخلی و خارجی در حال شکل گرفتن است، پیش بینی بازارهای داخلی بیش از همیشه دشوار گردیده است. بازارهای ارز و سکه طی هفته های اخیر روند رفت و برگشتی داشته و انتظارات کاهشی و افزایشی، بازارها را دستخوش نوسان قرار داده است. بازار سهام نیز بی اعتنا به سیاست های اتخاذ شده در جهت بهبود، همچنان کاهشی بوده و سهامداران حقیقی در حال خروج از بازار هستند. بازارهای بین المللی نیز با توجه به اتخاذ سیاست های کرونایی تغییر می یابند.
تشدید رفت و برگشت قیمتی بازارها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت، هفته ای پرنوسان برای قیمت دلار بود. تا روز یکشنبه نرخ دلار از مرز ۲۳ هزار تومان عبور کرد و تا آخر هفته این رفت و برگشت قیمتی ادامه داشت. در نهایت روز چهارشنبه با افزایش گمانه زنی ها از پیشرفت مذاکرات وین با افت ۵۰۰ تومانی به ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. قیمت سکه نیز در هفته گذشته به طور نوسانی تغییر یافت و با کاهش ۶.۶ درصدی قیمت ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را به ثبت رساند. با توجه به بررسی روند قیمتی این دو دارایی در هفته های اخیر دیده می شود که انتظارات کاهشی و افزایشی در این دو بازار وجود دارد و نمی توان با قطعیت در مورد نرخ های آتی پیش بینی نمود. در نتیجه معامله گران به منظور دریافت سود در کوتاه مدت وارد بازار می شوند و حجم معاملات چندان زیاد نیست.

تحلیلگران افت قیمت ها را نتیجه گمانه زنی های مثبت از احیای برجام، افزایش عرضه بازارساز در بازار متشکل ارزی و صرافی های بانکی و سودگیری معامله گران از خریدهای قبلی دانسته و خیزها را ناشی از افزایش قیمت حواله درهم، فاصله قیمتی بین نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی های بانکی و فضای مبهم نتیجه مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری می دانند.

بازار بورس در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت همچنان نزولی بوده و با کاهش ۲.۵ درصدی به کانال ۱ میلیون و ۱۵۴ هزار واحد رسید. در حالی روند کاهشی شاخص سهام ادامه دارد که امیدهایی برای بهبود بازار به دلیل سیاست های جدید از جمله تزریق ۵۰ میلیون دلاری به بازار شکل گرفته بود. در واقع بی اعتمادی سهامداران بر هر سیاستی در جهت بهبود بازار سهام غلبه داشته و خروج سرمایه های حقیقی همچنان ادامه دارد. در شرایط کنونی که تحولات سیاسی و اقتصادی در حال شکل گرفتن است پیش بینی آینده بازار بورس بیش از هر زمان دیگر با عدم اطمینان مواجه می باشد. مذاکرات هسته ‌ای در وین، انتخابات ریاست‌ جمهوری، تصمیمات مقامات بورسی، آینده قیمت دلار، تصمیمات مربوط به نرخ سود بانکی و نرخ تسعیر ارز و انتظارات تورمی از عوامل مهم تاثیرگذار بر شاخص سهام می باشد.

در هفته منتهی به ۲۱ می به دلیل وضع محدودیت های جدید کرونایی در برخی از کشورها و نگرانی از گسترش ویروس کرونا و همچنین احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قیمت انواع نفت کاهش یافت. احتمال توافق بین ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی در مذاکرات وین می تواند عرضه نفت را تا ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و در نتیجه قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

در هفته منتهی به ۲۱ می بهای هر اونس طلا ۲.۱ درصد افزایش یافت. افت قیمت دلار، افزایش فشار تورمی در آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره از جمله عوامل رشد قیمت طلا بوده است. اعلام مقامات بانک مرکزی آمریکا مبنی بر ادامه سیاست ‌های پولی انبساطی تا پایان بحران کرونا، ورود معامله گران به بازار طلا و افزایش قیمت آن دور از انتظار نیست.

در ادامه روند نزولی قیمت بیت کوین در روزهای اخیر، در هفته منتهی به ۲۱ می نرخ این رمز ارز با افت ۱۷.۴ درصدی مواجه شد. هشدار سه نهاد معتبر چینی در خصوص نامناسب بودن بیت کوین به عنوان ابزار معاملاتی و همچنین احتمال اعمال محدودیت بر معاملات رمز ارزها توسط چین، دلیل این افت شدید بوده است. بنا بر پیش بینی تحلیلگران، چنانچه قیمت بیت کوین به بالاتر از ۵۰ هزار دلار برسد می توان به تداوم رشد بهای این ارز دیجیتال امیدوار بود. به علاوه عامل مهم تاثیرگذار دیگر، لزوم گزارش دهی معاملات رمز ارزها و اعمال قوانین مالیاتی از سوی وزیر خزانه داری آمریکا می باشد. هر چند برخی تحلیلگران نیز اصلاح قیمتی بیت کوین را طبیعی دانسته و همچنان آن را به عنوان یک دارایی امن به شمار می آورند.

قیمت همه فلزات پایه پس از چهار هفته روند صعودی، در هفته منتهی به ۲۱ می نزولی گردید. اعلام آمار ضعیف ­تر از انتظار آمریکا در بخش مشاغل و خرده فروشی دلیل اصلی اصلاح قیمت فلزات در هفته گذشته بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید