دلار آمریکا بالای 23 هزار تومان نوسان می‌کند

آیا بانک مرکزی ارزپاشی می‌کند؟/ شکاف عجیب در قیمت دلار

کدخبر: ۴۱۵۲۲۶
با وجود کاهشی بودن روند قیمت دلار در بازار آزاد شکاف قیمت بین این بازار و بازار رسمی رو به افزایش است.
آیا بانک مرکزی ارزپاشی می‌کند؟/ شکاف عجیب در قیمت دلار

به گزارش اقتصاد نیوز- دلار آمریکا معاملات آخرین روز هفته را با کاهش 180 تومانی نسبت به نرخ عصر دیروز شروع کرد، اما بالای مرز 23 هزار تومان باقی ماند. قیمت دلار صبح امروز روی 23 هزار و 150 تومان قرار داشت. دلار آمریکا در ادامه نوساناتی مثبت را ثبت کرد و معاملات نیمه اول روز را با قیمت 23 هزار و 210 تومان به پایان رساند.

آیا بانک مرکزی ارزپاشی می‌کند؟

 آینده مذاکرات هسته‌ای متغیرهای حقیقی بازار ارز را دستخوش تغییر می کند. با توجه به رویدادهای سیاسی و انتشار اخبار انتظارات مثبت و منفی در مورد تغییراتی که در آینده رخ خواهد داد شکل می‌گیرد و نوسان قیمت ارز را موجب می‌شود. یکی از وظایف بانک مرکزی در این شرایط کنترل روند تغییرات به منظور کاهش هجوم سفته‌بازانه به بازار ارز است. آیا اجرای این وظیفه تحت تاثیر نزاع‌های انتخاباتی قرار خواهد گرفت؟

در اکوایران ببینید: نرخ ارز در کجا تعیین می‌ شود ؟

قیمت انتهایی دلار در بازار آزاد در نهم اردیبهشت ماه 23 هزار و 500 تومان بود. عرضه دلار در همان روز روی 4 میلیون و 358 هزار قرار داشت. نرخ میانگین روزانه دلار بازار متشکل نیز در آن روز 23 هزار و 30 تومان بود. نرخ بسته شده دلار در پنجم خرداد 23 هزار و 330 تومان بود. نرخ متوسط دلار بازار متشکل در این روز 22 هزار و 270 تومان بود. حجم عرضه دلار در پنجم خرداد ماه 10 میلیون و 87 هزار ثبت شد. اندازه شکاف بین دلار بازار متشکل و آزاد در روز نهم اردیبهشت ماه 470 تومان و در روز پنجم خرداد ماه 1060 تومان به دست می‌آید. بزرگتر بودن شکاف در سطوح بالاتر قیمت متعارف است، اما مشاهده می‌شود با این که روز گذشته سطوح قیمتی پایین‌تر از روز 9 اردیبهشت ماه بود، اندازه این شکاف بزرگ‌تر بود، احتمالا متغیرهای زیادی در این دو روز تغییر کردند، اما آیا می‌توان بخشی از این انحراف از جریان طبیعی را به رویدادهای سیاسی داخلی ربط داد؟

شکاف بین دلار آزاد و متشکل

بررسی داده‌های مربوط به قیمت متوسط دلار در بازار متشکل و نرخ انتهایی دلار بازار آزاد از 19 فروردین نشان می‌دهد پراکندگی شکاف بین دلار بازار آزاد و قیمت متوسط متشکل از آن تاریخ با شیب بسیار کمی رو به افزایش است، با توجه به اینکه پراکندگی داده‌‍‌ها نسبتا زیاد است نمی‌توان نتیجه قطعی گرفت که بانک مرکزی با نزدیک شدن به انتخابات قیمت‌ بازار متشکل را به صورت مصنوعی پایین آورده است. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که با کاهش قیمت معمولا اندازه شکاف کوچک می‌شود، در حالی که در مقطع کنونی برغم آنکه روند کلی قیمتی شیب منفی داشت اندازه شکاف با شیب کمی رو به افزایش است. طبیعتا این شکاف ناشی از روند نزولی در قیمت در بازار عمده فروشی رسمی باز می گردد.   

افزایش جزئی قیمت سکه

امیدها به آینده طلا از دست نرفت، اما به هر روی قیمت طلا در بازارهای جهانی به زیر 1900 دلار کشیده شد و در زمان نوشتن این گزارش روی 1899 دلار قرار دارد. کارشناسان بعد از افت قیمت طلا به زیر 1900 صعود سکه را به افزایش قیمت دلار وابسته می‌دانستند. برخی از آن‌ها نیز عبور دلار از مرز 23 هزار و 500 تومان را یک کاتالیزر مهم برای رشد سکه عنوان می‌کردند. سکه با توجه به ارزش ذاتی خود ظرفیت افزایش قیمت را دارد و یک نیرو محرکه لازم است تا تقاضا در بازار افزایش یابد اما قیمت دلار افزایشی که بتواند موجب رشد جدی سکه شود را ثبت نکرد. قیمت سکه امامی معاملات روز پنج‌شنبه را با افزایش 35 هزار تومانی نسبت به روز گذشته شروع کرد و روی 10 میلیون و 325 هزار تومان قرار گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید