کدام صنایع بیشترین هدر رفت آب را دارند؟

کدخبر: ۴۱۶۵۷۲
اقتصادنیوز :‌معاون وزیر نیرو گفت : علی رغم کاهش ۵۰ درصدی بارندگی، به لطف بارش‌های ۲ سال قبل حجم آب پشت سدهای کشور تنها ۲۷ درصد کاهش داشته است.
کدام صنایع بیشترین هدر رفت آب را دارند؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: بارندگی در امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است و حتی نسبت به ۵۲ سال گذشته حدود ۴۱ درصد ما کاهش بارندگی داشته‌ایم.

او ادامه داد: علی رغم کاهش ۵۰ درصدی بارندگی، به لطف بارش‌های ۲ سال قبل حجم آب پشت سدهای کشور تنها ۲۷ درصد کاهش داشته است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: در سطح کشور بدترین شرایط را متاسفانه استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان دارند که نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد و بالاتر کاهش بارندگی صورت گرفته که نسبت به ۵۲ سال گذشته این عدد زیاد است.

خامسی گفت: ما وابسته به بارش در کشور هستیم و به هرحال ما در یک سرزمین خشک و نیمه خشک قرار داریم و حدود ۸۵ درصد مساحت کشور در منطقه خشک است و از این طرف ۵۰ درصد از جمعیت کشور در منطقه خشک ساکن هستند که ۲۰ درصد منابع آب در فلات مرکزی قرار ندارد.

 او افزود: امسال نسبت به ۵۲ سال گذشته؛ بدترین سال است. به هرحال باید با همکاری از این بحران عبور کنیم و امیدواریم قطعی آب و جیره بندی نداشته باشیم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو بیان کرد: کمبود آب شرب نداریم، اما سامانه‌های تصفیه و انتقال آب محدودیت دارند و ممکن است گاهی جوابگوی نیاز مصرف نباشد.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: گرمای هوا هم مزید بر علت شده و باعث افزایش مصرف آب شده است، بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که حدود ۹۰ درصد آب کشور در این بخش استفاده می‌شود، ما امسال برای کشت تابستان در بخشی از نقاط کشور نمی‌توانیم آب را تامین کنیم، ولی در تلاش برای کشت پاییزه هستیم.

خامسی در خصوص تدوین قانون آب افزود: آب در کشور خشک و نیمه خشکی مانند ایران که ۵۰ درصد از جمعیت آن در نقاطی سکونت دارند که ۲۰ درصد منابع آبی وجود دارد، متاعی مغتنم و کمیاب است و برای همین است که برای توزیع آب در قزوین طومار ۸ صفحه‌ای می‌نویسیم و شیخ بهایی طوماری وسیع برای تقسیم آب زاینده‌رود نگارش می‌کند.

او در پایان بیان کرد: در حال حاضر قانون آب در حال کارشناسی است و به محض تصویب اجرا می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید