رکود به خرده‌فروشی‌ها برگشت

کدخبر: ۴۱۷۵۰۶
اقتصادنیوز : بررسی جدیدترین گزارش طرح «شامخ» (شاخص مدیران خرید) نشان می‌دهد شامخ کل در اسفند ماه به بالاترین عدد در سال گذشته رسیده بود، حالا دوباره به رقمی رسیده که حاکی از رکود در بخش خرده فروشی است.
رکود به خرده‌فروشی‌ها برگشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) که «شامخ» نامیده می‌شود را منتشر می‌کند که بر اساس جدیدترین گزارش، شاخص مدیران خرید (PMI) خرده‌فروشی فروردین ۱۴۰۰، عدد شامخ کل ۳۴.۶۲ را نشان می‌دهد که نشان دهنده رکود وضعیت بخش خرده فروشی در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹ (۵۸/۳۳)است. عدد شامخ بالای ۵۰ مفهوم رونق دارد.

عدد شامخ کل در مقایسه با ماه گذشته کاهش ۴۰٫۶۶ درصدی را نشان می‌دهد که بر اساس تحلیل اتاق اصناف، متاثر از تعطیلات نوروز و گسترش موج چهارم کرونا از تاریخ ۱۶ فروردین و تعطیلی برخی مشاغل و اعمال محدودیت‌ها است.

گفتنی است که بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، خریدهای کارتی مردم در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته که دوران پیک خریدهای عیدانه بود، ۱۲٫۷۶ درصد در تعداد و ۲۹٫۴۷ درصد در ارزش کمتر شده است.

شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان، دارای بیشترین کاهش 

همچنین در اولین ماه سال جاری شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان ۲۶٫۹۲ بوده که ۵۳٫۸۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است و بیشترین میزان تغییر شاخص‌ها در بین ۵ مولفه اصلی شامخ را داشته است. به طور کلی در فروردین ۱۴۰۰ کلیه شاخص‌ها به غیر از شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز و شاخص قیمت محصولات تولید شده نسبت به ماه قبل روند کاهشی داشته‌اند. 

در گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) فروردین امسال بر اساس گزارش مرکز آمار ایران استناد شده که بر اساس آن نرخ تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۰ به ۲٫۷ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۰٫۹ واحد درصد افزایش داشته است و نتیجه گرفته شده که به همین علت شاهد افزایش ۳۵٫۱۶ درصدی شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز و به تبع آن افزایش ۱۲٫۰۹ درصدی شاخص قیمت محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده هستیم.

شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرایند کار نیز به دلیل تعطیلات عید و هم چنین تعطیلی برخی از مشاغل در شهرها با کاهش (۲۷٫۴۷) درصدی مواجه شده است. همچنین با توجه به این امر که مردم اکثر خریدهای خود را معمولاً در اسفندماه و روزهای پایانی سال انجام می دهند، میزان فروش کالاها و خدمات در فروردین ماه با کاهش ۶۰٫۴۴ درصدی همراه بوده است.

شامخ چیست؟

شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و همچنین برنامه‌ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می‌کند. در واقع شامخ (PMI) مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، از طریق دریافت پاسخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص استخراج می‌کند.  

این شاخص از طریق جمع‌آوری اطلاعات از مدیران مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می‌شود. موسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می‌کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید