بارش های بهاره در اکثر نقاط کشور، کمتر از نرمال بوده است؛

بحران جدی در کمین بخش کشاورزی

کدخبر: ۴۱۹۰۵۶
رئیس مرکز خشکسالی گفت: بنابر مدل‌های اقلیمی مبنی بر کاهش ۴۱ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال، کم بارشی در کل کشور حاکم است.
بحران جدی در کمین بخش کشاورزی

به گزارش اقتصادنیوز ، احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کم بارشی به طور فراگیر در کل کشور حاکم است، اظهار کرد: بنابر مدل‌های اقلیمی در تمامی استان‌ها بارش ۴۱ درصد کمتر از دوره نرمال بلندمدت است.

او با اشاره به اینکه میزان کم بارشی در استان‌های مختلف متغیر است، افزود: در استان‌های غربی بارش ۴۰ درصد، در جنوب ۸۰ درصد و در شرق ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از نرمال است.

کم بارشی فراگیر در اکثر نقاط کشور

وظیفه با اشاره به اینکه بارش‌های بهاره در اکثر نقاط کشور کمتر از نرمال بوده است، بیان کرد: از ابتدای فصل بهار تاکنون، بارش‌های بهاره به ویژه در بخش‌های جنوبی، مرکزی، غرب، شمال شرق و شرق تا ۶۰ درصد کمتر از نرمال بوده و در شرق کشور هم میزان بارش‌ها ناچیز بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه در فصل بهار، دما نسبت به دوره نرمال ۲.۵ درجه بالاتر است، گفت: از ابتدای سال زراعی ۱.۲ درجه دما بالاتر از نرمال بوده است.

این مقام مسئول درباره آینده بارش کشور بیان کرد: در فصل تابستان از مرداد به بعد عمده بارش در سواحل شمالی به ویژه گیلان و مازندران و طی ماه‌های تیر و مرداد در جنوب شرق، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان بارندگی‌ها همراه با رگبار، رعد و برق است.

او با اشاره به اینکه در سایر نقاط بارش‌های تابستانه قابل ملاحظه‌ای نداریم، بیان کرد: امسال در جنوب شرق، بارندگی در حد نرمال و گرایش به بیش از نرمال دارد، همچنین در شمال کشور بارش کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

وظیفه درباره چشم انداز بارش و دما در ماه‌های آتی گفت: در ماه‌های آتی بارش چندانی نداریم و در صورت بارش نفوذی در زمین به علت تبخیر نداریم و از طرفی در فصل تابستان برای نیمه غربی دما یک تا سه درجه و برای نیمه شرقی نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

کمبود بارش و چالش جدی در بخش کشاورزی

به گفته او، با توجه به موضوع کمبود بارش و چالش جدی در بخش کشاورزی، بسیاری از استان‌ها دسترسی شان به آب شرب کاهش پیدا کرده که اگر تمهیدات جدی اندیشیده نشود، بخش کشاورزی دچار خسران می‌شود.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه دما در فصل تابستان حائز اهمیت است، گفت: بنابر پیش بینی مدل‌های اقلیمی دمای نیمه شرقی یک تا ۱.۱ درجه. نیمه غربی یک تا ۱.۵ درجه و شمال و شمال غرب تا ۲ درجه بالای نرمال در فصل تابستان پیش بینی شده است.

وظیفه در پایان تصریح کرد: در فصل تابستان دما در سواحل دریای خزر گرایش به بیش از نرمال دارد، همچنین دما در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی تا ۲ درجه بالای نرمال خواهد بود‌.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید