جزئیات جدید از پرداخت یارانه بنزینی

کدخبر: ۴۱۹۳۰۴
با گذشت ۱۹ مرحله از پرداخت کمک معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین، در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیون نفر با هزینه سالانه ۳۱ هزار میلیاردی از این محل یارانه نقدی دریافت می کنند.
جزئیات جدید از پرداخت یارانه بنزینی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، از آبان ۱۳۹۸، قیمت بنزین افزایش یافت و با حذف بخشی از یارانه آن، دولت اعلام کرد که مابه التفاوت ایجاد شده بین مردم توزیع می شود؛ از این رو پیش بینی شد که حدود ۶۰ میلیون نفر در قالب حدود ۱۹ میلیون خانوار از بین جمعیت ۷۸ میلیون نفری یارانه بگیران گزینش شده پرداخت کمک معیشتی برای آنها انجام شود.

پرداخت از ۱۷.۷ میلیون خانوار شروع شد

اولین پرداخت در حالی صورت گرفت که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه در آن زمان، ۱۷.۷ میلیون خانوار این یارانه را دریافت کرده بودند و قرار شد در ادامه با ثبت درخواست متقاضیان و انجام بررسی‌ها، بر تعداد آنها تا میزان پیش‌بینی شده افزوده شود.

پرداخت کمک معیشتی برخلاف یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان که برای هر نفر ثابت و مشخص است. براساس تعداد اعضای خانوار، مبالغی متفاوتی را دربرمی گیرد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است.

افزایش ۲ میلیونی خانوارها 

اما تازه‌ترین گزارش دریافتی ایسنا از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در رابطه با جریان کمک معیشتی حاوی آمار جدیدی است.

براساس این گزارش، تا پایان پرداختی خرداد سال جاری که در دهم ماه انجام شده است، تعداد خانوار مشمول دریافت یارانه معیشتی ۱۹ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۱۸۴ مورد بوده که نشان می دهد تعداد خانوارها در مقایسه با اولین پرداخت حدود دو میلیونی افزایش دارد. 

خانوارهای ۴ نفره در صدر قرار دارند 

 در بین خانوارهای دریافت کننده، تعداد خانوارهای چهارنفره در مقایسه با سایر خانوارها بیشتر است؛ به گونه ای که تعداد خانوار یک نفره حدود  ۳.۴ میلیون، دو نفره ۳.۸ میلیون، سه نفره ۴.۸  میلیون ، چهارنفره بیش از پنج میلیون و پنج نفر و بالاتر بیش از ۲.۷ میلیون خانوار است.

اما مجموع خانوارهای دریافت کننده یارانه معیشتی در حال حاضر ۶۰ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۵۷ هزار نفر است که در بین آنها سه میلیون و ۴۰۳ هزار نفر در خانوار یک نفره با دریافتی ۵۵ هزار تومانی قرار دارند.

همچنین هفت میلیون و ۵۸۴ هزار نفر در خانوار دو نفره با دریافتی ۱۰۳ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۴۶۹ هزار نفر در خانوار سه نفره با یارانه ۱۳۸ هزار تومانی هستند.

طبق این گزارش ، ۲۰ میلیون و ۲۱۲ هزار نفر یارانه در خانوار چهار نفره با دریافتی ۱۷۲ هزار تومان و همچنین ۱۴ میلیون و ۵۸۱ هزار نفر مشمول یارانه ۲۰۵ هزار تومانی در خانوارهای پنج نفر و بالاتر هستند.

هزینه ۳۱ هزار میلیاردی یارانه معیشتی

براساس این گزارش تا پایان سال گذشته در مجموع بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت کمک‌های معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین پرداخت شده است.

این مبلغ در حالی از محل حذف بخشی از یارانه بنزین ایجاد شده که طبق گزارش سازمان برنامه برنامه و بودجه قبل از افزایش قیمت بنزین، دولت در سال حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می کرده که ۶۰۰ هزار میلیارد آن به حوزه سوخت و انرژی مربوط بوده و از آن حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بابت بنزین پرداخت شده است.  

این در حالی است که در کنار یارانه معیشتی، بیش از ۱۰ سال است که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز در هر ماه برای نزدیک به ۷۸ میلیون نفر پرداخت می شود که سالانه بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و مجموع پرداختی دولت بابت یارانه نقدی ماهانه را به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می رساند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید