۳۰ ساعت سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه روسیه

کدخبر: ۴۲۰۰۹۹
اقتصادنیوز : رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از سرگردانی حدود ٣٧ مسافر ایرانی در فرودگاهی در روسیه خبر داد و گفت: این مسافران با ادعای جعلی بودن مجوز ورود به خاک روسیه، بیش از ٣٠ ساعت است در فرودگاه سرگردان شده‌اند و اجازه خروج ندارند.
۳۰ ساعت سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،حرمت‌الله رفیعی در شرح ماوقع این اتفاق  توضیح داد: صبح روز گذشته دو پرواز از تهران به مقصد روسیه انجام شد، یکی از این پروازها به شرکت روسی ایرفلوت تعلق داشت که ٣٧ مسافر آن ایرانی بودند و حوالی ساعت ۴:۵٠ صبح روز پنجشنبه ٢٧ مردادماه تهران را به مقصد فرودگاه شرمیتووا روسیه ترک کرد. شرکت‌های هواپیمایی خارجی اگر از ویزای مسافر مطمئن نباشند هرگز اجازه سوار شدن نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: حوالی ساعت ٧:٣٠ صبح همان روز یک پرواز ایرانی با بیش از ١٧٠ مسافر به همین مقصد انجام شد. مسافران هر دو پرواز هنگام خروج از فرودگاه دچار مشکل شدند. اما با پیگیری سفارت ایران تمام مسافران پرواز ایرانی پس از چند ساعت معطلی، اجازه خروج از فرودگاه را گرفتند، اما ٣٧ مسافر ایرانی پرواز روس بیش از ٣٠ ساعت است که در فرودگاه سرگردان و معطل هستند و به بخشی انتقال داده شده‌اند که به هیچ امکاناتی دسترسی ندارند، درحالیکه در بین‌شان دو کودک شیرخوار و افرادکهنسال حضور دارند.

او درباره علت نگهداری این مسافران ایرانی، گفت: همه این مسافران با Fan ID و بلیت بازی‌های جام ملت‌های اروپا به روسیه سفر کرده‌اند و هیچ کار غیرقانونی هم نه انجام شده و نه گزارش شده است. اگر روسیه برخورد سختگیرانه‌ای با مسافران دارد و حتی اگر ادعاهایی مطرح شده، سفارت ایران در روسیه باید پیگیر وضعیت شهروندان ایرانی باشد، درحالیکه در پاسخ به پیگیری‌های آژانسی که این مسافران از طریق آن اقدام کرده‌اند گفته درگیر انتخابات است و در نهایت هم پس از اعزام یکی از کارمندان خود به فرودگاه، گفت که این مسافران با مجوز جعلی آمده‌اند و آژانس‌ها را مقصر دانست که چرا تور و بلیت فروخته‌اند و مسافر می‌فرستند.

وی بیان کرد: اگر سفارتخانه معتقد است کار غیرقانونی انجام شده، ملزم است پیگیری کند. سوال ما از سفارت ایران این است که حامی چه حقوقی از شهروندان ایرانی در خارج از کشور است که اجازه می‌دهد آن‌ها در شرایط نامطلوبی در فرودگاه به سر ببرند. در بین مسافران زوج‌هایی هستن که به قصد ماه عسل سفر کرده‌اند، خانواده و افراد مسن حضور دارند و ۳۰ ساعت است که به هیچ امکاناتی دسترسی ندارند.

رفیعی درباره ادعاهایی که در ارتباط با جعلی بودن مجوز ورود این مسافران مطرح شده است، اظهار کرد: مرز روسیه به خاطر کرونا مدتهاست به روی پاکستان، افغانستان، هند و ایران بسته است. تمام مسافران با Fan ID روسیه می‌روند که قابل استعلام است و اقدام غیرقانونی نیست.

وی افزود: اگر شائبه مهاجرت غیرقانونی این افراد از روسیه با Fan ID وجود دارد، این سوال مطرح است که مگر با ویزا نمی‌شود. آیا این شائبه درباره ترکیه و یا هر کشور دیگری که به ویزا نیاز دارد، وجود ندارد؟ روسیه خود این Fan Id و بلیت بازی‌های جام اروپا را در دسترس قرار داده و هر مسافری می‌تواند آن را تهیه کند، چرا با شهروند ایرانی این برخورد شده است. همه آنها طبق مقرراتی سفر کرده‌اند که روسیه مجاز دانسته است و  سفارت ایران باید از حقوق آن‌ها دفاع کند.  

رفیعی گفت: آژانسی که این مسافران از طریق آن اقدام کرده‌اند، یکی از معتبرترین‌ها در بازار روسیه بوده و مستمر درحال فعالیت است و هرگز اعتبار خود را خدشه‌دار  نمی‌کند. آن‌هایی که مسافرپرانی می‌کنند نام و نشانی ندارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید