جزئیات مصوبه جدید دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی

کدخبر: ۴۲۱۵۸۳
یک مقام مسئول گفت: بر اساس مصوبه جدید شورای اقتصاد، هزینه لازم برای دوگانه سوز کردن ۲۰۰ هزار خودرو، برای احداث ۷۰۰ جایگاه CNG جدید صرف خواهد شد.
جزئیات مصوبه جدید دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین باقری مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره جزئیات مصوبه جدید شورای اقتصاد مبنی بر اصلاح طرح «حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز» بیان کرد: این مصوبه هنوز رسما به ما ابلاغ نشده، اما اصل بحث این بوده که بخشی از تعداد تبدیل خودروها که یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو بوده یعنی حدود ۲۰۰ هزار خودرو را کاهش دهیم و هزینه آن را برای احداث جایگاه‌های CNG مصرف کنیم.

سهمیه بندی و گران شدن بنزین، دلیل کاهش استقبال از طرح

او افزود: این ۲۰۰ هزار خودرو کاهش یافته، ترکیب متناسبی از تمام این خودروهاست و دلیل این کاهش نیز، استقبال نکردن مالکان خودرو از این طرح بوده است. دلیل عدم استقبال نیز شاید این طور باشد که به نظر می‌رسد سهمیه بنزین آن‌ها زیاد است. یک بخش از دلیل عدم استقبال هم شاید مربوط به قیمت بنزین باشد.

باقری ادامه داد: زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، قیمت بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومان و گاز ۴۵۰ تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما پس از افزایش قیمت بنزین، اکنون با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومانی را احساس نمی‌کند.

او تاکید کرد: در حال حاضر، این مصوبه برای خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی تدوین شده که سهمیه بنزین هم دارند. یعنی، بیش از سهمیه بنزینی که دریافت می‌کنند، به دلیل انجام حمل و نقل بار و مسافر کشور، یک سهمیه جداگانه نیز دارند. این سهمیه به اندازه‌ای است که شاید سبب شده باشد که رغبتی برای دوگانه سوز کردن خودروهای خود نداشته باشند.

جزئیات مصوبه جدید دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی

آخرین آمار از تعداد خودروهای ثبت نامی و تبدیل وضعیت شده

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: مصوبه مربوط به یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو با ۶ پیمانکار پیش می‌رود که تاکنون در تمام کشور، ۲۹۷ کارگاه توسط این پیمانکاران تجهیز شده است. خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی که در حال حاضر مشمول این مصوبه‌اند، با مراجعه به سایت GCR.NIOPDC.IR برای استفاده از مزایای این طرح ثبت نام کرده‌اند.

او گفت: آخرین آمار مربوط به ثبت نام این دسته از خودروها در سایت، نشان می‌دهد که تاکنون ۳۵۰ هزار خودرو ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، تنها ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ عدد خودرو مشمول طرح هستند و مابقی بدون داشتن شرایط لازم، ثبت نام کرده‌اند؛ یعنی، جزو خودروهای عمومی یا مسافربرهای شخصی نیستند و سیستم اجازه ادامه کار را به آن‌ها نداده است.

باقری اضافه کرد: از میان خودروهای ثبت نامی که مشمول طرح هستند نیز ۱۱۴ هزار و ۶۰۰ خودرو تاکنون تبدیل شده‌اند، ۱۳ هزار و ۶۰۰ خودرو نوبت کارگاه گرفته‌اند و در انتظار تبدیل هستند، ۱۶ هزار و ۲۰۰ خودرو نیز ثبت نام کرده‌اند، اما هنوز کارگاه انتخاب نکرده‌اند.

خودروسازها، خودرو پایه گاز سوز تولید کنند

او در مورد تولید خودروهای دوگانه سوز یا پایه گاز سوز از ابتدا و در کارخانه، اظهار کرد: این یک آرزو و آمالی است که باید خودروسازها به آن جامه عمل بپوشانند. مهم‌تر از تولید خودرو دوگانه سوز، تولید خودروهای پایه گاز سوز است؛ یعنی، زمانی که خودرو از کارخانه خارج می‌شود، طراحی آن بر اساس پایه گازسوز باشد.

این مقام مسئول گفت: آمار و ارقام مربوط به تولید این دسته از خودروها در شرکت‌های خودروسازی در اختیار ما نیست، اما اگر خودروها با موتور گازسوز مانند موتور EF۷ که روی خودروهای مختلفی مانند سمند، پژو و دنا در حال نصب است طراحی شوند، بهترین حالت و به نفع جامعه است.

نیمی از ظرفیت جایگاه‌های سی ان جی بلا استفاده است

او اظهار کرد: در حال حاضر، حدود دو هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت سی ان جی در کشور داریم که مصرف روزانه آن‌ها، حدود ۲۳ میلیون متر مکعب است در حالی که این جایگاه‌ها، قابلیت ارائه خدمات تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز را دارند؛ یعنی، نیمی از ظرفیت آن‌ها استفاده نمی‌شود. احداث جایگاه‌های جدید نیز در حال انجام است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان ضمن بیان اینکه مشکل این طرح در حال حاضر، عدم مراجعه خودروهای عمومی مشمول طرح برای دوگانه سوز شدن است، گفت: با توجه به محدودیت زمانی مصوبه از مالکان خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی درخواست می‌شود که تا پایان مهلت استفاده از این طرح، از آن استقبال کرده و خودروهای خود را به صورت رایگان دوگانه سوز کنند، زیرا اختلاف قیمت سوخت میان خودرویی که بنزین سوز باشد با خودرویی که تبدیل به دوگانه سوز شده، حدود ۷۵ درصد است.

او در پایان گفت: این مسئله هم به نفع مالکان خودروهاست، هم از نظر کاهش آلایندگی هوا به نفع مردم خواهد بود؛ همچنین به میزانی که سی ان جی در خودروها استفاده شود، مصرف بنزین نیز کاهش می‌یابد و امکان صادرات و ارزآوری برای کشور را نیز خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید