تردید در مزیت ارزهای دیجیتالی

شناسایی رمز ارزهای اهدایی به حماس توسط اسرائیل

کدخبر: ۴۲۵۲۰۹
مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم در اسرائیل (NBCTF) اطلاعاتی را در مورد توقیف رمزارزهای چند کیف پول دیجیتال که با کمپین‌های اهدایی به گروه حماس مرتبط بود، منتشر کرد. توقیف‌های مذکور شامل کمک‌هایی به تیپ‌های القسام بود که شاخه دفاعی حماس به شمار می‌آیند.
 شناسایی رمز ارزهای  اهدایی به حماس توسط اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز، رواج رمزارزها در سال‌های اخیر، انقلابی را در مبادلات و بازارهای مالی به وجود آورده است. رمزارزها به طور معمول به صورت نامتمرکز اداره می‌شوند و از این رو در رقابت با نظام‌های مالی متمرکز بانکداری برشمرده می‌شوند. نامتمرکزسازی در رمزارزها از طریق فناوری بلکچین امکان‌پذیر شده‌است که در آن ذخیره داده‌ها بدون وجود یک مدیریت مرکزی امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تخریب یک نقطهٔ مرکزی داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد.

بدین ترتیب تصور می‌شود که مهم ترین ویژگی رمزارزها عدم شناسایی و قابلیت پیگیری تراکنش‌ها و مبدا و مقصد آن‌هاست. با این حال در هفته گذشته اسرائیل اعلام کرد که تعدادی از کیف پول‌های دیجیتالی حاوی رمزارهای اهدایی به گروه حماس را توقیف و مبدا آن‌ها را شناسایی کرده است. به همین بهانه وب‌سایت Chainalysis Insight  در یادداشتی با عنوان «توقیف رمزارزهای اهدایی به حماس در اسرائیل» ابعاد این مسئله را بررسی کرده است.

توقیف رمزارزهای حماس

مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم در اسرائیل (NBCTF) اطلاعاتی را در مورد توقیف رمزارزهای چند کیف پول دیجیتال که با کمپین‌های اهدایی به گروه حماس مرتبط بود، منتشر کرد. توقیف‌های مذکور شامل کمک‌هایی به تیپ‌های القسام بود که شاخه دفاعی حماس به شمار می‌آیند.

این اقدام در پی افزایش قابل توجه کمک‌های مالی به حماس در ماه مه در قالب رمزارزها  و پس از افزایش درگیری‌ها بین این گروه و نیروهای اسرائیلی صورت گرفته است.  مسئله قابل توجه این است که این اولین توقیف رمزارزها در حوزه تأمین مالی تروریسم است که شامل طیف گسترده‌ای از رمزارزهاست، زیرا NBCTF پس از یک تحقیق عمدتا متمرکز بر تجزیه و تحلیل منابعِ در دسترس همگان -از جمله پست‌های رسانه‌های اجتماعی و هم‌چنین داده‌های بلاکچین- نه تنها بیت‌کوین‌، بلکه وجوهی در قالب رمزارزهای دیگری چون اتر، اکس‌آرپی، تتر و دیگران را نیز توقیف کرد.

نقش تحلیل بلاکچین

در زیر، بررسی شده که چگونه تحلیل بلاکچین در این تحقیقات کمک کرده است. بدین ترتیب تجزیه و تحلیل بلاکچین حرکت وجوه اهدای و مبادلات آن‌ها را نشان می دهد.

نمودار Chainalysis Reactor (نرم افزاری تحقیقاتی که با پیوند نهادهای دنیای واقعی به رمزارزها به اجرای قانون در حل پرونده‌ها و جلوگیری از جرم کمک می‌کند) در بخش بیت کوین از معاملات انجام شده در این ماجرا، بسیاری از آدرس‌های ذکر شده در اعلامیه NBCTF را نشان می‌دهد. بسیاری از این آدرس‌ها به افراد مرتبط با کمپین‌های کمک مالی به حماس نسبت داده شده است.

1

شش ضلعی‌های نارنجی مربوط به آدرس‌های واریز شده توسط یک صرافی بزرگ و معتبر رمز ارزها  اصلی است و افراد تحت کنترلی که در اطلاعیه NBCTF از آن‌ها نام برده شده را نشان می‌دهد.

در این نمودار، ما مشاهده می‌کینم که چگونه وجوه اهدایی به حماس از آن آدرس ها  به آدرس‌های صرافی منتقل می شوند: اغلب از طریق کیف پول‌های واسطه‌ای، مبادلات رمزارزی با ریسک بالا و یا  مشاغل خدمات مالی (MSB). هم‌چنین جالب توجه است که در این‌جا می‌توانیم ببینیم که دو آدرسی که در این اطلاعیه ذکر شده، مبلغی را از آدرس‌های مرتبط با دفتر ادلب در BitcoinTransfer با مبادله رمزارز از سوریه دریافت می‌کنند که به پرونده‌های قبلی تأمین مالی تروریسم مرتبط بوده‌اند. یک دیگر از آدرس‌ها مبلغی را از یک مرکز خدمات مالی مستقر در خاورمیانه دریافت کرده که از مرکز رسانه‌ای ابن تیمیه (ITMC) بودجه‌ای دریافت کرده بود؛ سازمانی که در گذشته نیز با تأمین مالی تروریسم ارتباط داشته است.

منابع در دسترس همگان به یاری تحلیل بلکچین می‌آید

این تحقیق نمونه کاملی از ارزش تحلیل بلاکچین است، به ویژه هنگامی که همراه با سایر داده‌های منابع دردسترس به کار برده می‌شود. مقامات اسرائیلی منابع در دسترس همگان را جهت یافتن آدرس‌های اهداکنندگان به حماس مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل بلاکچین توانستند مبالغ، آدرس‌های تلفیقی و نام افراد مرتبط با این کمپین‌ها را ردیابی کنند. داده‌های معاملات به روز در بلاکچین در این‌جا بسیار اهمیت داشت، چرا که امکان ردیابی و توقیف چندین رمزارز مختلف را فراهم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید