جزئیات تعیین‌تکلیف خودروهای دپو شده زیر ۲۵۰۰ cc تا بالاتر و آمریکایی

کدخبر: ۴۲۶۰۷۷
طبق اعلام مسئولان سازمان اموال تملیکی در صورت موافقت نهایی هیات دولت، تعیین تکلیف خودروهای وارداتی رسوبی در گمرک در دستور کار قرار می گیرد که در اهم آن زیر ۲۵۰۰ سی‌سی به شرط فروش در داخل و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به شرط تردد در مناطق آزاد به مزایده گذاشته خواهد شد.
جزئیات تعیین‌تکلیف خودروهای دپو شده زیر ۲۵۰۰ cc تا بالاتر و آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رایزنی‌ها برای تعیین تکلیف خودروهای باقی مانده در گمرک که حدود ۲۲۵۰ دستگاه اعلام می شود همچنان دارد. خودروهایی که بخشی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد، ولی با وجود مذاکرات بسیاری که در این رابطه صورت گرفته هنوز وضع مشخصی ندارند.

در همین جریان، پایان سال گذشته سازمان اموال تملیکی برای واگذاری ۱۵۰۰ خودرو به مناطق آزاد پیشنهاداتی را به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارائه کرد تا جهت جلوگیری از خروج ارز و همچنین استفاده بهینه از این خودروها، برای فروش و شماره‌گذاری در مناطق آزاد اقدام شود.

بر این اساس، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد طی مکاتبه ای با معاون اول رئیس جمهور، خواستار اصلاح مصوبه مربوط به محدودیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۶ جهت واگذاری این خودروها به مناطق آزاد شد.

  تعیین تکلیف خودروها به ۱۵۰۰ دستگاه محدود نیست

اما تازه‌ترین خبری که میرمعینی - معاون بهره‌وری و فروش سازمان اموال تملیکی - در رابطه با آخرین وضعیت این خودروها به ایسنا اعلام کرده است، نشان می‌دهد که موضوع در کمیسیون اقتصادی هیات دولت مطرح و با تصویب نهایی گزینه های در نظر گرفته شده، تمامی خودروهای مانده که شرایط لازم را داشته باشند تعیین تکلیف شده و محدود به ۱۵۰۰ خودرویی که پیشنهاد واگذاری آنها به مناطق آزاد مطرح بود، نمی شود.

  ورود زیر ۲۵۰۰ سی سی به داخل کشور

طبق اعلام وی، مقرر شده هیات دولت مصوبه‌ای را تنظیم کند که چهار آیتم جهت تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک به ماده ۱۷ مصوبه واردات خودرو در دی‌ماه سال ۱۳۹۶، اضافه شود.

این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی در رابطه با جزئیات مصوبه مربوطه گفت که بخشی از خودروها که زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند، به شرط فروش در داخل کشور واگذار خواهند شد.

  امحای فنی خودروهای آمریکایی

میرمعینی در مورد خودروهای ممنوع الورود نیز یادآور شد که در مورد خودروهای لوکس و بالای ۲۵۰۰ سی سی شرط تردد و ورود به مناطق آزاد و همچنین در مورد خودروهای آمریکایی و فاقد نمایندگی نیز امحای فنی در نظر گرفته شده است.

  خودروهایی برای اورژانس و ناجا

طبق اعلام وی، تعدادی خودرو هم برای اورژانس و ناجا به جهت تکمیل ناوگان خدمت رسانی در نظر گرفته شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی، هر زمان که هیات دولت پیشنهادات مطرح شده را مصوب کند، مراتب تعیین تکلیف آنها در دستور کار دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان تملیکی قرار گرفته و برای فروش این خودروها اقدام خواهد کرد.

گفتنی است؛ خودروهای مانده در گمرک، عمدتا باقی مانده آن ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرویی است که قبل از ممنوعیت واردات و تغییر شرایط ارزی در سال ۱۳۹۷ به گمرک و بنادر رسیده بود ولی با محدودیت های اعمال شده امکان ترخیص نداشت.

در هر صورت، طی مصوبات هیات دولت و مهلت هایی که تعیین شد، بیش از ۱۰ هزار دستگاه ترخیص و تعدادی به دلایل مختلف از جمله پرونده قضایی، عدم ثبت سفارش یا ممنوعیت ورود ساخت آمریکا یا بالای ۲۵۰۰ سی سی در گمرک سالها بلاتکلیف مانده است، خودروهایی که در بین آنها انواع بنز، بی ام دبلیو، لکسوس، پورشه یا تویوتا دیده می شود حتی حواشی مانند غیر استاندارد بودن آنها در سال گذشته پیش آمده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید