دلیل افزایش قیمت سیمان

کدخبر: ۴۲۷۳۵۱
اقتصادنیوز :‌معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت سیمان از برگزاری جلساتی بین صنایع سیمانی و وزارت نیرو برای بازگشت برق به این صنایع خبر داد.
دلیل افزایش قیمت سیمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، سید جواد جهرمی با اشاره به حجم معاملات در بورس کالا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان هفته قبل معاملات در بورس کالا ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در بازار فیزیکی بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد حجمی را تجربه کرد. عمده رشد نیز در محصولات صنعتی و معدنی شامل فولاد، سیمان و ... بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون مقرر شد شرکت هایی که سهامشان در بازارهای بورس و فرابورس عرضه می شوند کالایی که تولید می کنند نیز در بازارهای بورس انرژی و بورس کالا مورد معامله قرار بگیرد که یکی از این محصولات سیمان بود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا با بیان اینکه هلدینگ شستا در این راستا پیش قدم شد، گفت: معاملات سیمان در بورس کالا از خرداد ماه سال جاری آغاز و ۲.۶ میلیون تن عرضه شد که از این میزان ۱.۸ میلیون تن مورد معامله قرار گرفت.

جهرمی با اشاره به قطعی برق صنایع در هفته های گذشته را به دلیل قطع برق و مشکلات حاصل از آن عرضه محصولات کاهش پیدا کرد. بطورکلی ۳۷ شرکت سیمانی مورد پذیرش در بورس کالا قرار گرفتند که ۳۴ شرکت اقدام به عرضه کردند. از سوی دیگر ۱۳۹۱ مشتری اقدام به خرید سیمان از طریق بورس کالا کردند که تعداد مشتریان نیز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: همچنین حداقل تناژ به ۱۰ تن کاهش پیدا کرد تا مشتریان کوچک و خرد نیز قادر باشند از این بازار خریداری کنند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا از تسهیلاتی برای صدور کد در بورس کالا خبر داد و گفت: تسهیلاتی برای اخذ کد در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه افرادی که در بازار سهام کد دارند می توانند در بورس کالا نیز معامله کنند. البته این موضوع در حال بررسی است.

جهرمی با اشاره به روند عرضه و تقاضا در بورس کالا اظهار کرد: روند عرضه و تقاضای سیمان در بورس کالا مناسب بود بطوریکه قیمت سیمان بطور متوسط کیلویی ۳۸۰ تومان بود که در تاریخ ۲۵ تیر ماه به ۴۷۷ تومان رسید. البته در هفته منتهی به ۲۵ تیر ماه کاهش عرضه باعث افزایش قیمت شد. در همین راستا جلسات متعددی با عرضه کنندگان سیمان انجام شد و قرار است از هفته بعد تناژ مشخصی از سوی عرضه کنندگان برای عرضه اعلام شود.

مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت در بورس کالا در فرآیند عرضه و تقاضا تعیین می شود اظهار کرد: سعی کردیم قیمت پایه عرضه ها بر اساس قیمت مصوب تعیین شود و در ادامه عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کرد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا ادامه داد: علت افزایش قیمت کنونی نیز به دلیل شوک در سمت عرضه است که دلیل آن نیز به خارج از بورس کالا مربوط می شود. البته در این راستا بورس کالا سعی کرد برنامه مشخصی در مورد عرضه از سوی عرضه کننده ها بگیرد.

جهرمی ادامه داد: اما از آنجایی که مشکل عرضه به دلیل توقف تولید ناشی از قطعی برق است ناگزیر هستیم که برق به مدار بازگردد. در این راستا جلساتی برگزار شده است و امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود. همچنین مقرر شده است که با عرضه سلف تقاضا کنترل شود. بنابراین افزایش قیمت متاثر از بورس کالا نبوده بلکه به علت شوک در طرف عرضه سیمان بوده است.

وی تاکید کرد: قیمت های سیمان در بورس کالا باید به گونه ای باشد که رقابت بالا در آن حفظ شود. در این راستا در مورد قیمت پایه ممکن است تعدیل صورت بگیرد. از طرف دیگر محدودیتی برای کاهش قیمت در تابلو وجود ندارد. اگر قیمتی منصفانه نیست عرضه کننده می تواند قیمت را کاهش دهد. همچنین برای کنترل قیمت باید اقدام شود که همه عرضه های سیمان در بورس کالا صورت بگیرد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا از مذاکره شرکت های سیمانی با وزارت نیرو خبر داد و افزود: سیمانی ها به وزارت نیرو اعلام کرده اند که به چه میزان برق نیاز دارند و جلساتی برای بازگشت برق به صنایع سیمانی برگزار شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید