این کشور آفریقایی مشتری اصلی کالاهای ایرانی است

کدخبر: ۴۲۷۳۷۹
اقتصادنیوز :‌سازمان توسعه تجارت در جدیدترین گزارش خود به بررسی عملکرد صادرکنندگان ایرانی در بازار کشورهای آفریقایی پرداخته است.
این کشور آفریقایی مشتری اصلی کالاهای ایرانی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، هرچند بازار آفریقا برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، بازاری بسیاری گسترده برای صادرات محصولاتشان به حساب می‌آید اما ایران در این بخش حضوری محدود دارد که در کنار تحریم‌ها، مشکلات مربوط به حمل و نقل کالا اصلی ترین معضل در این حوزه به شمار می‌رود.

با این وجود بررسی آمارهای صادراتی ایران در سال جاری نشان می‌دهد که همپا با افزایش آمار کل صادراتی کشور نسبت به سال گذشته به بخش مهمی از آن تحت تاثیر شیوع کرونا بود، میزان صادرات کالاهای ایرانی به آفریقا نیز افزایشی قابل توجه داشته است.

در سه ماهه ابتدایی امسال صادرات ایران  به کشورهای آفریقایی حدود ۸۳۴ هزار و ۳۸۱ تن کالا به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته از نظر وزن ۱۴۴ درصد و از نظر ارزش‌ ۳۴۹ درصد رشد داشته است.

در بازه زمانی یاد شده کشورهای غنا با ۱۵۱ میلیون دلار، الجزایر با ۵۸ میلیون دلار، آفریقای جنوبی  با ۳۲ میلیون دلار، تانزانیا با ۲۵ میلیون دلار و  نیجریه با ۱۸  میلیون دلار در ردیف‌های اول تا پنجم طرف‌های صادراتی ایران  در میان کشورهای آفریقایی قرار داشته‌اند.

سودان با کمتر از ۱۷ میلیون دلار، کنیا با بیشتر از ۱۴.۵ میلیون دلار، ساحل عاج  با ۱۲ میلیون دلار، سومالی  با ۴ میلیون دلار و مصر با حدود ۱.۵ میلیون دلار در ردیف ششم تا دهم طرف‌های صادراتی کشورمان در میان کشورهای قاره آفریقا بوده‌اند.

غنا با برخورداری از سهم ۴۴ درصدی صادرات ایران به قاره آفریقا طی مدت مذکور در ردیف دهم طرف‌های صادراتی ایران به جهان قرار داشته است. همچنین الجزایر با ۱۷ درصد، آفریقای جنوبی با ۱۰ درصد و تانزانیا و نیجریه با ۵ درصد بعد از غنا بیشترین سهم از صادرات ایران به کشورهای آفریقایی را به خود اختصاص داده‌اند.

صادرات ایران در سه ماهه نخست سال جاری به کشورهای الجزایر با ۲۰۶۴۱ درصد، نیجریه با ۸۸۱۸ درصد، ساحل عاج با ۱۷۵۰ درصد، تانزانیا با ۵۸۰ درصد، آفریقای جنوبی با ۴۵۶ درصد و غنا با ۳۷۰ درصد بیشترین رشد را داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید