علت زیان ۱۵ درصدی سهام سپید ماکیان چیست؟

کدخبر: ۴۲۷۷۱۰
محمد خبری زاد گفت: بازدهی عرضه اولیه سپید ماکیان منفی نشده و این نماد برای تقسیم سود به مجمع رفته که طبق گزارش منتشره در کدال قرار است، به ازای هر سهم ۳۰۰ تومان سود به سهامداران این نماد تعلق گیرد.
علت زیان ۱۵ درصدی  سهام سپید ماکیان چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  شرکت سپید ماکیان در تاریخ ۲۳ تیر به قیمت ۲۱۰۰ تومان در بورس تهران عرضه اولیه شد. در این عرضه اولیه بیش از ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار نفر شرکت کردند. نکته جالب توجه این است که در همان روز چند ساعت بعد از نشستن عرضه اولیه در پرتفوی افراد از سمت ناظر بورس پیامی در جهت توقف نماد سپید برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی منتشر شد. اما حالا بعد از گذشت چند روز، خریداران این عرضه اولیه شاهد زیان 15 درصدی در پرتفوی خود هستند. که علت این موضوع را پیگیری کردیم.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از سایت کدال، مشخص شده که شرکت سپید ماکیان در مجمع عمومی عادی که در تاریخ 27 تیر برگزار شده، قرار است به ازای هر سهم ۳۰۰ تومان سود نقدی به حساب سهامداران واریز کند.

 

سودی که قرار است مرداد ۱۴۰۰ طبق زمانبندی زیر پرداخت شود.

۱- سود سهام سهامداران حقیقی دارای کد سجام به صورت همزمان از تاریخ ۲۶ تیر تا آخر مرداد ۱۴۰۰ از طریق سامانه سجام واریز می‌شود.

۲- سود سهام سهامداران حقیقی غیر سجامی از تاریخ ۲۶ تیر تا آخر مرداد ۱۴۰۰ به صورت حضوری از طریق شعب بانک تجارت در سراسر کشور پرداخت می‌شود.

۳- سود سهام سهامداران حقوقی نیز، شهریورماه از طریق شماره حسب بانکی اعلامی از طریق سهامداران پرداخت می‌شود.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که چرا خریداران عرضه اولیه سپید ماکیان  از همان ابتدا متحمل زیان 15 درصدی شده اند؟، اظهار کرد: بازدهی عرضه اولیه سپید ماکیان منفی نشده و این نماد برای تقسیم سود به مجمع رفته که طبق گزارش منتشره در کدال قرار است، به ازای هر سهم ۳۰۰ تومان سود به سهامداران این نماد تعلق گیرد.

او بیان کرد: اشتباهی که در نماد سپید رخ داد این بود که روزی عرضه شد که قرار بود فردای عرضه اولیه، به مجمع سالیانه برود. بنابراین کاهش قیمت 2100 تومانی هر سهم به 1800 تومان بعد از مجمع، به دلیل پرداخت سود نقدی 300 تومانی است که به سهامداران پرداخت خواهد شد. طبق قوانین این مقدار سود به صورت اتوماتیک از قیمت سهام کم شده و در زمان بازگشایی نماد قیمت اولیه بازگشایی براساس قیمت اصلاح شده خواهد بود. بنابراین این مسئله جای نگرانی ندارد و سهامدارانی که در این عرضه شرکت کرده اند زیانی را متحمل نشده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید