اقتصاد آمریکا یک پنجم کوچک تر از قبل کرونا شد

کدخبر: ۴۳۰۱۶۶
در طول همه گیری کرونا، اقتصاد آمریکا تقریبا یک پنجم کوچک تر از قبل کرونا شد.
اقتصاد آمریکا یک پنجم کوچک تر از قبل کرونا شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، داده های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نشان می دهد که اقتصاد این کشور در زمان همه گیری کرونا دچار یک بحران بی سابقه شد تا جایی که در فاصله اواخر سال ۲۰۱۹ تا پایان نیمه دوم سال ۲۰۲۰، حجم تولیدات ناخالص داخلی این کشور رشد منفی ۱۹.۲ درصد را تجربه کرد. این عملکرد بدترین رکودی بوده که در طول تاریخ معاصر این کشور ثبت شده و حتی از عملکرد دوره رکود بزرگ و بحران مالی سال ۱۹۲۹ نیز بدتر بوده است.  

از مارس سال قبل دولت آمریکا به مانند بسیاری از کشورهای دیگر مجبور شد بخش بزرگی از کسب و کارها را تعطیل و قرنطینه سراسری برقرار کند. در نتیجه این محدودیت های کرونایی، بیش از ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار آمریکایی شغل خود را از دست دادند که هنوز هم حدود ۹ میلیون نفر از آن ها بیکار باقی مانده اند. دولت با تزریق حدود ۶ تریلیون دلار نقدینگی و بانک مرکزی نیز با برنامه بزرگ خرید اوراق قرضه تلاش کرده اند تا حد امکان از پیامدهای مخرب کرونا روی اقتصاد بکاهند.  

در مجموع سال ۲۰۲۰، اقتصاد آمریکا ۳.۴ درصد کوچک شد که بدترین عملکرد از سال ۱۹۴۶ بوده است. در حال حاضر حجم تولیدات ناخالص داخلی تقریبا به زمان قبل از آغاز همه گیری بازگشته و برآوردها حاکی از رشد حدود هفت درصدی اقتصاد این کشور در سال جاری است. با توجه به عملکرد سال ۲۰۲۰، متوسط رشد اقتصادی آمریکا در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ معادل ۱.۱ درصد بوده است.  

آمریکا کماکان اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان محسوب می شود و شمار قربانیان کووید-۱۹ در این کشور بیش از هر کشور دیگری در جهان بوده است. متوسط رشد اقتصادی فصلی آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۷ تا ۲۰۲۱ معادل ۳.۲۴ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۳۳.۱ درصدی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با منفی ۳۱.۴ درصد بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید