آخرین وضعیت خودروهای رسوبی در گمرک

کدخبر: ۴۳۰۵۷۷
اقتصادنیوز : سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: در 25 سال گذشته 400 درخواست سرمایه گذاری به دلیل نبود امکانات زیرساختی بی‌نتیجه ماند.
 آخرین وضعیت خودروهای رسوبی در گمرک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مرتضی شیخ زاده در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تعیین تکلیف حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی‌های پنچ هزار مناطق آزاد در دنیا این است که معاف از مالیات هستند و عدم پرداخت مالیات از سوی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد یک روال قانونی تلقی می شود و این ساختار اولیه و هدف شکل‌گیری مناطق آزاد بوده است.

مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: اما اخیرا مجلس تصویب کرده که فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند که این واکنش‌های زیادی را از سوی فعالان اقتصادی و همچنین نمایندگان مجلس به دنبال داشته است.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه شورای پارلمانی مناطق آزاد متشکل از نمایندگان فراکسیون‌های مختلف مجلس به دنبال اصلاح این قانون هستند گفت:‌ برخی از نمایندگان مجلس خود این باور را دارند که این مصوبه نیاز به بازنگری و اصلاح دارد اما طبق مقررات مجلس از زمانی که یک قانونی تصویب می‌شود تا زمان بازنگری مجدد آ‌ن، باید شش ماه فاصله زمانی داشته باشد.

وی در مورد لیست منتشر شده از حقوق‌های نجومی مدیران مناطق آزاد از جمله خود مدیر روابط عمومی شورا اظهار داشت: درباره انتشار این خبر بسیار گله‌مند هستیم و رسانه باید قبل از انتشار آن صحت این اعداد و ارقام را و علت این میزان واریزی را بررسی می‌کرد. بنده حقوق نجومی نمی‌گیرم آن عددی که از حقوق مدیران منتشر شده (بالای 50 میلیون تومان) به ازای دو ماه حقوق واریز نشده، 13 روز ماموریت و درصد افزایش حقوق در سال 1400 بود اما به دلیل مشکل سیستم صیاد حقوق دو ماه با تمام این مزایا واریز نشد و به یک باره این عدد واریز شد و برای سایر مدیران هم همین اتفاق افتاد. البته برخی از مدیران و افراد شاغل از ایثارگران و جانبازان هستند که طبق قانون مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

شیخ زاده در پاسخ به سوالی در مورد علت تعدیل عده‌ای از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد پس از ورود آقای مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد چه بوده است گفت: پس از ورود آقای مومنی چند نفر از کارکنان شورای عالی مناطق آزاد کنار گذاشته شدند چرا که طبق چارتی که برای مناطق آزاد ابلاغ شده، در ستاد باید زیر 60 نفر مشغول به کار باشند اما در دو دولت قبل تعداد پرسنل‌ها به بیش از 150 نفر رسید اما نقشه راه این بوده که باید در این مجموعه کمتر از 60 نفر مشغول به کار باشند و کم‌آسیب‌ترین روش این بود با افرادی که به عنوان مامور در مناطق آزاد مشغول به کار بودند و دوره ماموریت آنها هم به پایان رسیده بود خداحافظی می‌شد.

سخنگوی شورای عالی مناطق آزاد همچنین درباره استخدام چندین نفر در مناطق آزاد مختلف کشور بیان داشت: تبصره بودجه اذعان دارد که مناطق آزاد در سال 1400 هیچ گونه جذب نیرویی نداشته باشد و نظر دبیر شورای عالی هم این بود که در همین زمان افرادی که جذب شده‌اند را برگردانند و تعدیل این افراد موکول به پایان سال نشود اما برای افرادی که از مناطق آزاد رفته‌اند و تسویه کرده‌اند حق جذب وجود دارد و می‌توان به جای آنها نیروی جدید جذب کرد.

شیخ‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود عده‌ای به ویژه نمایندگان مجلس اصرار دارند که نیروهایی که معرفی کردند عضو هیات‌ مدیره‌های مناطق آزاد موجود و مناطق آزاد جدید باشند گفت: در دید و بازدید نمایندگان مجلس با دبیر شورا پیشنهاد جذب افراد داده می‌شود و برخی از نمایندگان مجلس افرادی را به دبیران شورا برای حضور در هیات مدیره مناطق آزاد معرفی می‌کنند که البته معرفی کردن افراد اشکالی ندارد اصرار بر این پیشنهادات است که اشکالاتی وارد می‌کند. سیاست ما در دوره جدید مدیریت مناطق آزاد این است که تمام افراد حاضر در هیات مدیره‌ها باید تخصص منطبق بر ماموریت آن منطقه آزاد را داشته باشند.

وی در مورد موانع صادرات افزود: مثلا در بحث صادرات سیمان مقام قضایی جلوی آن را گرفته و گفته شد تا زمانی که نیاز داخل برطرف نشود اجازه صادرات داده نخواهد شد.

وی با رد قاچاق از مناطق آزاد گفت: زمانی قاچاق صورت می گیرد که به صرفه باشد. از مناطق آزاد قاچاق نداریم. هر کالایی غیر از کالاهای ممنوعه قانون به مناطق آزاد مجاز است. حدود 2500 خودرو در گمرکات مانده است که پس از دستور رئیس سابق دستگاه قضا مبنی بر تعیین تکلیف خودروها، دبیرخانه با همکاری سازمان اموال تملیکی نشستی داشت تا این مثلا در جهت نوسازی ناوگان تاکسی رانی چند منطقه آزاد استفاده شود. بابت این خودروها ارز مصرف شده و ما آمادگی داریم البته هنوز اتفاقی نیفتاده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده واردات برنج از مناطق آزاد صورت می گیرد، تصریح کرد: کمتر از 10 درصد واردات کل کشور از مناطق آزاد انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: 2240 انبار در مناطق آزاد شناسایی شده داریم و 715 انبار در مناطق ویژه ثبت شد.

شیخ زاده با اشاره به مشکلات زیرساختی مناطق آزاد بیان داشت: در 25 سال گذشته بیش از 400 درخواست سرمایه گذاری به دلیل نبود امکانات زیرساختی در قشم شکست خورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید