خبر خوش وزیر کار برای مشاغل خانگی

کدخبر: ۴۳۱۶۷۲
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که بیش از ۳۵۰ هزار نفر در بخش خانگی به دنبال دریافت تسهیلات بودند که بخش عمده این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: روند نزولی پرداخت تسهیلات در بخش خانگی متوقف و روند صعودی آغاز شده است.
خبر خوش وزیر کار برای مشاغل خانگی

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از تسنیم، محمد شریعتمداری در آخرین نشست ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در دولت دوازدهم با اشاره به سهم سه درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال کشور اظهار کرد: بانک مرکزی، پرداخت ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سالانه به مشاغل خانگی را تصویب و به وزارتخانه اعلام کرده است.

وی درباره روند پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی گفت: ۳۰ درصد این منابع در اختیار ستاد توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی کشور و ۷۰ درصد بر اساس سهمیه استانی تخصیص می‌یابد.

وزیر کار از همه دستگاه‌ها در توجه به توسعه مشاغل به ویژه تلاش جهاد دانشگاهی در اجرای موفق الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی این طرح قدردانی کرد و افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای نقش مهمی در اجرای این طرح ایفا کرد.

به گفته وی پرداخت تسهیلات و توسعه اشتغال خانگی در محل زندگی، این امکان را فراهم می‌کند که محصولی تولید شود و گسترش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: این بنیاد به عنوان نهادی تخصصی در سه بخش اصلی پژوهش، آموزش و توسعه‌ بازار خدمات ارائه می دهد.

وی گفت: ایجاد و توسعه پلتفرم‌های پرورش نیروی انسانی متخصص، ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوآور، توسعه بازار در داخل و خارج کشور و سازماندهی اجزای زیست ‌بوم توسعه کسب وکار مبتنی بر فناوری‌های نوین، از جمله اهداف راه‌اندازی این بنیاد ملی به شمار می‌رود.

شریعتمداری گفت: در کشورهای توسعه یافته یک لوکوموتیو پیشران، خطی از فعالیت‌های تولیدی راه می‌اندازند و واگن های متعددی مثل استارتاپ ها که جزو مشاغل خانگی هستند را سازماندهی  و  زنجیره را تکمیل می‌کنند.

وزیر کار با تاکید بر این که مشاغل خانگی اکنون در حوزه‌های صنعت و فناوری فعال شده‌اند، گفت: مشاغل خانگی تنها به تولید محصولات خانگی اختصاص ندارد بلکه فراتر رفته  و در خانه‌ها نیز شاهد تولیدهای نوین هستیم.

شریعتمداری با بیان این که سال گذشته ۲میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان در اختیار صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر برای حمایت از روستاییان قرار گرفت، بیان کرد: در این دولت افراد تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری از ۶۴۰ هزار نفر به ۲میلیون نفر افزایش یافت.

وی با اشاره این که بخشی از منابع صندوق امید و پست بانک از سوی بانک مرکزی اختصاص نیافته است، اضافه کرد: سه هزار میلیارد تومان منابع بازپرداختی داریم که با توقف در این منابع، تحت فشار هستیم و باید شرایطی برای پرداخت این منابع فراهم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سهم سه درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال کشور اظهار کرد: بانک مرکزی، پرداخت ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سالانه به مشاغل خانگی را تصویب و به وزارتخانه اعلام کرده که بزودی توزیع بانکی-استانی آن توسط وزارتخانه تعیین و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

ثبت نام ۲۵ میلیون نفر در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۲۵ میلیون نفر اطلاعات شغلی خود را در سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار وارد کرده‌اند که از این تعداد ۹ میلیون نفر موفق به دریافت کد شغلی شدند.

عیسی منصوری اظهار کرد: یک میلیون نفر در نوبت دریافت کد شغلی هستند که در حال بررسی آن هستیم.

وی افزود: اکنون در کشور کد ملی و کدپستی وجود دارد و در صدد هستیم تا کد شغلی را نیز فراگیر کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این بستر کاملا آماده  و بر اساس هوش مصنوعی در حال اجراست که امیدواریم در دوره بعد توسعه یابد.

وی با اشاره به این که ۴ و نیم  میلیون بنگاه در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار ثبت شدند، گفت: این فرایند همچنان ادامه دارد.

منصوری اظهار کرد: یک سامانه ملی مشاغل نیز زیر پوشش این سامانه وجود دارد که بزودی، اطلاعات کامل افراد دارای مشاغل خانگی را در آن اعلام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر روی نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و جهاد دانشگاهی است  تا زمینه مشاغل خانگی را پیگیری کنند از این رو این طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان به صورت مقدماتی اجرا شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تغییر رویکرد در حوزه اشتغال خانگی گفت: پیش از این رویکرد منفعل بود و منتظر بودیم تا درخواست کنندگان به دنبال مجوز و تسهیلات بیایند که از این رویکرد به سمت فعال حرکت کردیم.

وی گفت: در مرحله اول  بانک اطلاعاتی نیاز داشتیم که در همین مورد سامانه ملی اشتغال و کسب و کار شکل گرفت.

منصوری افزود: در ادامه به دنبال آن هستیم که از مجوز محوری به سمت گواهی محوری برویم و هم اکنون صدور الکترونیکی مجوزها را پیگیری کرده و اجرا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه های اشتغال در کشور ایجاد شده است و اکنون هر سیاستی و برنامه ای در خصوص اشتغال پایش می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین کتابی در خصوص عملکرد اجرای سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری خبر داد.

وی با اشاره به بحث اشتغال زایی روستایی اظهار داشت: با شفاف سازی و نظارت چندلایه، انحراف در این حوزه به چهار درصد رسیده که تاکنون سابقه نداشته است.

منصوری افزود: در عرصه مشاغل خانگی  اقدامات مهمی برای شناسایی، توانمندسازی، آموزش و اتصال  متقاضیان به بازار کار ایجاد شده است که امیدواریم در ادامه، اقدامات ارزنده و استمرار این روند را شاهد باشیم تا سیاست گذاری خوبی در حوزه اشتغال ایجاد شود.

 دنیا به سمت مشاغل خانگی حرکت می‌کند

ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به تصویب پرداخت ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات سالانه به مشاغل خانگی، گفت: این موضوع بارها از سوی مجلس پیگیری شده بود و ثمره این امر نشانگر اهتمام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی از عملکرد محمد شریعتمداری  در این خصوص  قدردانی کرد و افزود: همه نهادها باید دست به دست هم داده و با ارایه تسهیلات و سیاست‌های تشویقی، گرایش به مشاغل خانگی را افزایش دهند.

اسماعیلی افزود: دنیا به سمت مشاغل خانگی حرکت می‌کند و ما نیز باید پیش از گذشته، موضوع مهم اشتغال را در بخش خانگی دنبال کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که شاهد سیر صعودی مشاغل خانگی هستیم، گفت: این مشاغل ضمن این که امنیت برای خانواده ها به وجود می آورد، از آسیب های اجتماعی می کاهد.

وی تاکید کرد: در مرحله اول باید در عمل، دولت افزایش سقف تسهیلات خانگی را مورد توجه قرار دهد تا با تامین شغل، جوانان به سمت ازدواج و فرزندآوری گرایش پیدا کنند.

اسماعیلی افزود: اکنون با استانداردهای جهانی در مشاغل خانگی فاصله داریم از این رو  باید برنامه هایی تدوین و به این بخش توجه شود.

۷۶ درصد متقاضیان در مشاغل خانگی زنان هستند

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی نیز گزارشی از نمای کلی مشاغل خانگی ارائه کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۴۷ درصد در کشور در حوزه صنعت، حدود ۴۳ درصد نیز در حوزه خدمات و ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی مشغول  هستند.

مهناز امامدادی افزود : در اغلب کشورهای توسعه یافته حدود ۱۰ درصد از اشتغال را حوزه مشاغل خانگی تشکیل می‌دهد،  این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه ۳ تا ۴ درصد از اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی است که در کشورمان نیز تقریباً همین رقم است.

 رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت رسیدن به دو و نیم میلیون شغل در کشور در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد.

امامدادی گفت : طی سال های ۹۲ تا۹۹ مجموعا  ۵۲۵  هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده و حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار نفر پرداخت شده  که موجب اشتغال ۳۷۵ هزار نفر در کشور شده است.

وی افزود : حدود ۲.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به محصولات مشاغل خانگی است. طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ نزدیک به ۳ میلیون نفر به سامانه مشاغل خانگی مراجعه داشته و ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر موفق به دریافت مجوز مشاغل خانگی شده‌اند.

 رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی افزود:  همچنین ۷۷۲ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شده ‌اند که این تعداد توانستند ۸۵۲ هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

 امامدادی توضیح داد : تمامی اطلاعات مربوطه نیز در سامانه بارگذاری شده و در اختیار همگان قرار دارد.

 وی درباره ترکیب سنی و جنسی متقاضیان مشاغل خانگی نیز گفت: ۷۶ درصد متقاضیان در مشاغل خانگی را زنان و ۲۴ درصد  را مردان تشکیل می‌دهند، از ۷۶ درصد زنان نیز بخش اعظم آن  یعنی ۴۸ درصد آنان سرپرست خانوار هستند.

به گفته وی،  به لحاظ سنی نیز ۵۲ درصد از کل متقاضیان بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۴۳ درصد آنان بین ۴۰ تا ۶۰ سال و ۵ درصد آنان نیز ۶۰ سال به بالا هستند.

 امامدادی افزود : سعی کردیم در بحث صدور مجوز مشاغل خانگی تسهیل‌گری داشته باشیم و مدت زمان اعتبار مجوز ها را از ۲ سال به ۵ سال افزایش دادیم، به غیر از رشته‌های ستاره‌دار که همان رشته های مربوط به مواد غذایی  که همچنان دو سال است

برگزاری دوره‌های آموزشی

دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت : در حوزه مهارت‌آموزی ارتباط خوبی میان حوزه معاونت اشتغال وزارتخانه و اصناف وجود دارد.

محمد باقر مجتبایی افزود:  اتاق اصناف آمادگی دارد تا دوره‌های آموزشی و آزمون را در حوزه مشاغل خانگی برگزار کند.

مجتبایی تصریح کرد:  کد انطباق رشته‌ها از سوی ستاد مشاغل خانگی  بر مبنای ایسکو اعلام شده این در حالی است که رشته ها در اصناف  برمبنای آیسیک است که امیدواریم انطباق یا وحدت رویه را در این حوزه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۹۸۰ رشته شغل را با شرایط صنفی تعریف کرده و عنوان شغلی  داریم.

 دبیر کل اتاق اصناف ایران در خصوص شبکه سازی نیز گفت : لازم است که رفتار و ساختار هوشمند با شبکه فروش و بازار و توزیع مشاغل خانگی ایجاد شود، در سیاست‌های حمایتی نباید به یک جز پرداخته شود و  لازم است پایدارسازی و توجه به شبکه سازی مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در طرح  الگوی نوین سازی توسعه مشاغل خانگی نیز  اشتغالزایی کمی برجسته شده است که باید به اشتغالزائی طرح‌های بازارسازی توجه شود.

مجتبایی افزود:  ۴۸۰ هزار نفر یعنی ۱۷ درصد از بانوان اصناف کارآفرین، بانوان صنفی هستند. اگر ایجاد رابطه سازمان یافته بین مشاغل خانگی و بانوان اصناف ایجاد شود یک عنصر الفت خوبی اتفاق خواهد افتاد.  هم اکنون اصناف در ۲۹۸۰ نوع فعالیت در گستره کل کشور مشغول به کارند.

رئیس اداره اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در رابطه با تسهیلات بانکی متاسفانه تکالیف سیستم بانکی بابت منابع قرض الحسنه از سال ۹۳ افزایش یافته و به گونه‌ای پیش رفته که علاوه بر تکالیفی که تعیین می‌شود حتی به سقف فردی تسهیلات مثل ازدواج و غیره قانون‌گذار ورود پیدا می‌کند. این در حالی است که این موارد قبلا برعهده شورای پول و اعتبار بود.

شهرزاد دانشمندی تصریح کرد : امسال پیش‌بینی کرده‌ایم اگر منابع ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است تکالیف قرض‌الحسنه ۲۲۰ هزار میلیارد تومان باشد که با افزایش سقف مشاغل خانگی تکالیف به ۲۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده این  که منابع  کمتر از تکالیف است بنابراین نمی توانیم سقف های فردی تسهیلات  را اجرا کنیم.

وی افزود: در خصوص طرح صیانت از خانواده نیز پیش‌بینی شده که  از منابع قرض‌الحسنه تسهیلات پرداخت شود.  به نظر می رسد  اگر اشتغال افراد اولویت پیدا کند موضوع ازدواج و غیره نیز به همراه خواهد داشت.

حجت اله  عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)  در ادامه این نشست گفت :  سال گذشته از مجموع ۱۹۷ هزار و ۲۴۹ فرصت شغلی که به‌طور مستقیم در کمیته امداد ایجاد شده  ۲۱هزار و ۴۸۱ شغل مربوط به مشاغل خانگی است.

به گفته وی، بیش از ۱۰ درصد منابع مربوط به مشاغل خانگی بوده که  ۹۰ درصد آن مربوط به زنان و زنان سرپرست خانوار است.

 اصغر نوراله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز گفت:  در طول ۸سال گذشته ۸۷ هزار و ۵۶۸  فرد را در حوزه مشاغل خانگی با اعتباری بالغ بر ۶۱۴ میلیارد تومان مورد حمایت مالی قرار داده‌ایم.

 وی افزود: همچنین در این سال ها  برندی را با عنوان «هر خانه یک کارخانه» ثبت کرده ایم و تلاش داریم  بخش منابع را در حوزه کسب و کارهای پشتیبان حمایت مالی کنیم.

محمد سالاری، مدیرعامل تامین اجتماعی نیز گفت:  در بحث تخفیف‌های حق بیمه‌ای خویش فرمایی آمادگی داریم که از طریق سازمان برنامه موضوع را پیگیری کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید